عدالت آموزشی از مطالبات جدی دانشجویی است/ قدرت رسانه‌ای دانشجویان در شبکه‌های مختلف فضای مجازی

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی پردیس گفت: رسیدگی به مسئله عدالت آموزشی از مطالبات جدی دانشجویی است که در دانشگاه‌ها به شکل خاصی مورد توجه مخاطبان قرار گرفته‌است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در آستانه ۱۶ آذر یعنی روز دانشجو هستیم، روزی که قبل از آمدن کرونا با مراسم مختلفی همچون گردهمایی‌ها، همایش ها، تریبون‌های آزاد و  مراسمی این چنینی بزرگداشت آن در دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار می‌شد. به یاد سه دانشجویی که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون، معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند.

امسال هم با بازگشایی تدریجی دانشگاه‌ها مراسم مختلفی به مناسبت این روز در دانشگاه ها برگزار می‌شود. به همین مناسبت گفتگویی داشتیم با مهدی سالاریه، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد واحد پردیس در خصوص فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان در دانشگاه ها و فضایی که آمورش آنلاین برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی  دانشجویان در دانشگاه‌ها بوجود آورده است که در ادامه می‌آید.

مهدی سالاریه، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد واحد پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فضای بوجود آمده در دانشگاه‌ها بعد از شیوع کرونا گفت: یکی از تاثیرات شیوع  بیماری کرونا  بوجود آمدن شیوه جدیدی از آموزش در نظام آموزش عالی کشور است. از اواخر سال ۱۳۹۸ که کرونا در ایران شایع  شد، دانشگاه آزاد اسلامی هم به مانند بسیاری از بخش‌ها برای حفظ سلامت دانشجویان و اساتید خود فعالیت‌های حضوری آموزشی را متوقف کرد و به آموزش‌های مجازی روی آورد.

وی در ادامه افزود: بر این اساس، فضای شلوغ و پُر از نشاط و همهمه دانشگاه‌ها جایش را به خاموشی و سکوت داد و دانشجویان خانه‌نشین شدند تا تن به نوع جدیدی از آموزش‌ها بدهند که برایشان آشنا نبود و درهمان ابتدا گرفتاری‌ها و دردسرهای زیادی را بخاطرش متحمل شدند. آموزش مجازی در شروع راه، چالش‌های زیادی داشت وعلیرغم گذشت سه ترم از اجرای این نوع از آموزش‌ها هنوز نواقص و کاستی‌هایی دارد.

سالاریه با بیان اینکه عده ای از دانشجویان و اساتید معتقدند که این نوع از آموزش پس از کرونا هم با بهبود زیرساخت‌های آن باید ادامه داشته باشد، تصریح کرد: عده ای هم دلشان می‌خواهد که کرونا زودتر تمام شود تا از شر این نوع آموزش خلاص شوند، چراکه به گفته خودشان مشکلات زیادی را برایشان به همراه داشته و به اندازه آموزش‌های حضوری کیفیت نداشته است.

چالش‌های آموزش مجازی دانشجویان در دوره کرونا

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد واحد پردیس با اشاره به شایع‌ترین چالش‌هایی که دانشجویان از آموزش‌های مجازی داشتند، ادامه داد: یکی از مشکلات، ضعف اینترنت و قطع و وصل شدن مدام سامانه‌های آموزشی است. دانشجویان و حتی اساتید، اغلب  به خاطر این مشکل، استرس زیادی در ترم‌های گذشته داشته‌اند. با هر بار قطع شدن سامانه، ارتباط دانشجو و استاد با کلاس قطع می‌شود و دوباره باید وارد  کلاس  بشوند و در هر کلاس درس این مشکل  بارها تکرار می‌شود. قطع شدن ارتباط با سامانه درهنگام امتحان پایان ترم باعث شد که برخی دانشجویان مجبورشوند تا نیمی از سوالاتشان را از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی مجازی برای استادشان بفرستند که دانشگاه و استاد هم عملا  معمولا با اکراه می‌پذیرد.

 مهدی سالاریه، کاهش کیفیت آموزش‌ها را دومین مشکل اصلی در آموزش‌های مجازی دانست و افزود: عده زیادی از دانشجویان می‌گویند که این نوع از آموزش‌ها باعث شده تا ارتباط چهره به چهره با استاد نداشته باشند و ارتباط کلامی مناسبی بین آنها برقرار نشود و این مسئله روی کیفیت یادگیری آنها تاثیر زیادی داشته است. در حقیقت وقتی دانشجو سرکلاس حضور دارد، تمرکزش بیشتر است، با استادش بهتر ارتباط می گیرد و مشارکتش در درس بیشتر می‌شود.

 وی افزود: یکی دیگری از مشکلات آموزش‌های مجازی، ظلمی است که گاها در حق دانشجویان درس‌خوان می رود. دانشجویانی که تلاش می‌کنند و درس می‌خوانند تا با بهترین نمره قبول شوند و معدل بالایی داشته باشند، اما آموزش‌های مجازی باعث شده تا فرصتی برای پیشتازی دانشجویانی فراهم شود که وقت چندانی برای درس خواندن نمی گذارند، اما همطراز دانشجویان درس‌خوان نمره می گیرند. اینکه چه کسی به اسم دانشجو پشت سیستم نشسته  و سرکلاس حاضر است و یا در امتحان مشغول پاسخ دادن به سوالات امتحان است، برای استاد مشخص نیست.

سالاریه با بیان اینکه، امروز آموزش مجازی امتحان خود را پس داده و ایرادات آن نمایان است، تصریح کرد: بنابراین پیشنهاد می‌شود با نظرخواهی از دانشجویان و افراد صاحب نظر ادامه آموزش‌های ترکیبی از حضوری و مجازی  مد نظر دانشگاه آزاد اسلامی  باشد. البته حقیقتا این نوع از آموزش‌ها به درد تعدادی از رشته‌ها نمی‌خورد مثل رشته‌های فنی که حتما نیاز به کارگاه دارد. البته بسیاری از کشورهای دنیا به سمت آموزش مجازی رفته اند و این نوع از آموزش با توجه به تداوم شیوع بیماری کرونا باید تداوم داشته باشد، اما به شرطی که زیرساخت‌های آن اصلاح  شود.

مزایای آموزش غیرحضوری دانشجویان چه بود؟

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد پردیس درادامه افزود: البته این نوع آموزش مزایایی هم دارد که شاید مهم‌ترین آنها علاوه بر سلامتی دانشجو و استاد در شرایط سخت بیماری کرونا، صرفه‌جویی در وقت باشد. در کلاس‌های مجازی دیگر خبری از حواشی و حواس پرتی و... برخی دانشجویان نیست و این باعث می شود که درگیر این حواشی در کلاس  نباشیم و به صورت بهینه از زمان استفاده کنیم. البته همزمان با این نوع از آموزش‌ها، اساتید باید خود را به‌روز کرده و بتوانند در کلاس‌های درس‌شان متناسب با نوع رشته ارائه متفاوتی داشته باشند. همچنین اینکه دانشجو می‌تواند به فیلم کلاس دسترسی داشته باشد. همچنین این کار، فرصت خوبی را برای برخی دانشجویان فراهم کرده که نمی‌توانند در کلاس درس حضور داشته باشند.

رابطه نشاط اجتماعی دانشجویان با برنامه‌های اجتماع محور 

مهدی سالاریه با تاکید بر اینکه  یکی از مهمترین مولفه‌های نشاط اجتماعی در دانشگاه ها، برنامه‌های اجتماع محور است، ادامه داد: این برنامه‌ها به دلیل محدودیت‌های کرونایی و عدم برگزاری کلاس‌های حضوری عملا تعطیل شد و این تعطیلی حتی در سطح روابط خانوادگی نیز اثرگذار بود. به قول روانشناسان اجتماعی، هرچقدر فردگرایی تشدید شود، نشاط اجتماعی آسیب جدی‌تری می‌بیند.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد: با افزایش پوشش واکسیناسیون و کاهش محدودیت‌های کرونایی و برگزاری کلاس های حضوری در ترم‌های آتی،  بخشی از این چالش‌ها بهبود یابد و بتوان با برنامه‌های جمعی مناسب فرهنگی مثل نشست‌های هم اندیشی، مسابقات علمی ورزشی و فرهنگی، اردوهای فرهنگی و علمی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، مجددا این شور و نشاط به جوانان برگردد. به نظر بنده فعالیت مجدد انجمن‌ها، کانون‌ها و مجموعه‌های دانشجو محور می‌تواند به بازگشت سریع‌تر روحیه نشاط و سرزندگی در دانشگاه‌هاکمک کند.

سالاریه تاکید کرد: با بهبود شرایط کرونا باید به سمت دورانی حرکت کنیم که آسیب‌های روحی و روانی پشت سر گذاشته شود. هرچند اثر منفی بسیاری از آسیب‌های کرونا در کوتاه مدت برطرف نمی‌شود و تا چندین سال باقی می‌ماند اما با برنامه‌ریزی‌های دقیق باید برای مبارزه با آن تلاش کرد. یکی از دغدغه‌های دانشجویان در فضای رسانه‌ای این است که دستاوردهای آنها از اختراعات و اکتشافات گرفته تا رتبه‌های علمی‌شان، توسط رسانه‌ها دیده نمی‌شود و راه‌حل‌هایی که دانشجویان برای رفع مشکلات مختلف کشور طراحی کرده‌اند، بازتاب داده نمی‌شود.

رسیدگی به مسئله عدالت آموزشی از مطالبات دانشجویی است

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه رسیدگی به مسئله عدالت آموزشی هم از مطالبات دانشجویی است که در دانشگاه‌ها به شکل خاصی مورد توجه مخاطبان نیز قرار گرفته‌است، اظهار کرد: با بررسی رسانه‌های کشورهای پیشرفته متوجه شدیم که ایران جزو اولین کشورهایی است که به طور تخصصی و ویژه به مسئله دانشگاه و دانشجو پرداخته است و خارج از فضای علمی به مسائل صنفی و کنش‌های اجتماعی و سیاسی دانشجویان رسیدگی می‌کند. در عوض رسانه‌های بین المللی و کشورهای پیشرفته به طور ویژه در فضای علمی و آکادمیک دانشگاه‌ها فعالیت دارند و به شکل کاملا تخصصی در این حوزه کار رسانه‌ای می‌کنند که رسانه‌های داخلی در ایران برعکس رسانه‌های خارجی از این فضای تخصصی و محتوایی کمی فاصله دارند.

حضور دانشجویان در فضای رسانه‌ای کشور

سالاریه افزود: اگر بخواهیم به بررسی ویژگی‌های خاص یک دانشجو که فعال رسانه‌ای است، بپردازیم باید توجه داشته باشیم از چه نوع دانشجویی حرف می‌زنیم، درباره یک دانشجوی فعال در تشکل‌های دانشجویی؟ نخبه علمی؟ یا یک دانشجوی مطالبه‌گر مسائل صنفی؟  هر کدام از این اقشار مختلف دانشجویی، رویکرد و نگاه خاصی را ایجاد می‌کنند ولی با این حساب حضور دانشجویان به طور کلی در فضای رسانه‌ای امری مثبت و کمک کننده به فضای رسانه‌ای کشور است. نکته قابل توجه دیگری که وجود دارد، قدرت رسانه‌ای قوی دانشجویان در شبکه‌های مختلف فضای مجازی است که به تنهایی می‌تواند تاثیرگذارتر از رسانه‌های جمعی و اجتماعی عمل کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد پردیس با اشاره به فعالیت دانشجویان در نشریات دانشجویی خاطرنشان کرد: شبکه دیگری که دانشجویان در آن فعالیت می‌کنند، نشریات دانشجویی هستند که با برگزاری جشنواره ‌های مختلف نشریات دانشجویی، بستر مناسبی برای تزریق نیروی جوان و دانشجو به بدنه رسانه‌ای ایجاد کرده‌است. حضور دانشجویان در رسانه نزدیک به ۹۰ درصد از باب علاقه به این فضا است. به این شکل که دانشجو در دوره دانشجویی و حتی قبل از آن با فعالیت‌های خود در فضای اجتماعی سعی دارد که قدرت رسانه‌ای خود را تقویت کند و برای فعالیت در فضای رسانه‌ای آماده ‌شود که اغلب با بررسی رسانه‌های مختلف و اظهار نظر و نوشتن یادداشت‌های کوتاه فعالیت خود را در این فضا ادامه می‌دهد.

رابطه متقابل رسانه و تشکل‌های دانشجویی

وی در ادامه افزود: نکته قابل توجهی که وجود دارد در خصوص فعالیت دانشجویان در رسانه‌ها این است که دانشجویان به صورت مستمر با کف جامعه و دغدغه‌ها و مسائل اجتماعی ارتباط دارند و این ویژگی باعث شده که بازتاب دهنده خوبی برای مطالبات مردم باشند. باید توجه کرد که تشکل‌های دانشجویی ذاتا می‌خواهند خودشان و فعالیت‌هایشان دیده شود و رسانه نیز یک بستر مناسب و مطلوب است که به تشکل‌ها در این فضا کمک ‌کنند، پس رابطه متقابل رسانه و تشکل‌های دانشجویی کاملا مشهود است.

سالاریه درباره فعالیت دانشجویان در فضای مجازی گفت: در خصوص صفحه‌های غیررسمی در فضای مجازی مسئله‌ای که به وجود آمده این است که دانشجوها به هم‌صنف خود بیشتر اعتماد دارند تا به یک مسئول و نهاد رسمی. یعنی اگر بدانند یک صفحه در فضای مجازی برای یک دانشجو است بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد تا یک صفحه‌ای که زیر نظر یک نهاد و خبرگزاری رسمی مدیریت می‌شود. این مسئله باید رسانه‌های دانشجویی و رسمی را متوجه این  امر کند که باید برای ارتباط بیشتر با بدنه دانشجویی، اعتمادسازی کنند تا منجر به تاثیرگذاری بیشتر آنها شود و این مسئله با بی‌طرف بودن رسانه‌ها و زدن حرف مستقیم دانشجوها میسر خواهد شد.

تقویت هویت ایرانی _ اسلامی در برنامه درسی و رسمی دانشگاه 

مهدی سالاریه در ادامه با تاکید بر ارتقای هویت ایرانی اسلامی دانشجویان تصریح کرد: علاوه بر اجرای برنامه‌های مدون فرهنگی، در آموزش  و ارائه  دروس عمومی و اختصاصی باید هدف تقویت هویت ایرانی، اسلامی  در برنامه درسی و رسمی دانشگاه  طراحی و اجرا شود. هدف تقویت هویت باید در تمامی برنامه‌های رسمی و غیررسمی، آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیم و غیرمتشکل دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته و این مهم در همه ساحت‌ها و حوزه ها دلالت داشته باشد. روش‌های تدریس و استادان و فضای دانشگاه باید مؤید این نکته باشد، به طوری که دانشجویان به هویت ملی و ایرانی و دینی خود افتخار کنند، اگر چنین هدفی منظور باشد و اقدامات ما در این مسیر سامان یابد، متخصصانی تربیت خواهند شد که به شایستگی و شاکله شخصیتی مناسب سال‌ها در خدمت کشور ایران اسلامی  خواهند بود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد پردیس در پایان خاطر نشان کرد: به اعتقاد کارشناسان دینی، اجتماعی و روانشناسی، چالش اعتقادی، از خودبیگانگی، سردرگمی، عدم انجام وظایف، نقش و مسئولیت گریزی و ناامیدی از جمله آثار و تبعات منفی بحران هویت محسوب می‌شوند که از طریق آموزش رسمی و غیر رسمی، هدف‌گذاری صحیح، خداشناسی و معنویت، خودشناسی فردی، خودباوری و تقویت نقاط ضعف می‌توانند در بدنه یک دانشگاه پویا و پرنشاط برطرف شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1120808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =