ماجرای درگیری طالبان با مرزبانی ایران چه بود؟

چند روز گذشته در منطقه شغالک در نزدیک ولایت نیمروز بر سر یک سوءتفاهم مرزی درگیری‌ میان نیروهای مرزبانی ایرانی و طالبان رخ داد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، ماجرا از این قرار بود که طی سالهای گذشته در داخل خاک ایران و در چند صدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقیان و اشرار کشیده می‌شود؛ برخی از کشاورزان ایران با عبور از این دیوارها ولی در داخل مرزهای ایران حضور داشته‌اند، اما به واسطه وجود این دیوارها نیروهای طالبان تصور می‌کنند که به مرز آنها تجاوز شده است.

پیرو این ماجرا نیروهای طالبان به سمت ایرانیان شلیک می‌کنند که این مسئله با تبادل آتش نیروهای ایرانی پاسخ داده می‌شود.

یک مقام مطلع نیز تاکید کرد که اخبار حاشیه‌ای مبنی بر تصرف پاسگاه‌های مرزی ایران توسط طالبان از اساس کذب است. برخی تصاویر منتشر شده برای لحظات اولیه درگیری بوده و در حال حاضر نیروهای مرزی به طور کامل بر مرزهای کشور تسلط دارند.

واکنش طالبان

متعاقبا دولت طالبان طی بیانیه‌ای با تایید اینکه در منطقه مرزی ولسوالی کنگ ولایت نیمروز بین نیروهای ایرانی و افغان درگیری رخ داده است، تاکید کرد که این حادثه ناشی از یک سوءتفاهم بوده و اکنون با تفاهم دو طرف وضعیت تحت کنترل در آمده است.

در ادامه این بیانیه طالبان اعلام کرد که دستورات لازم برای جلوگیری از تکرار چنین سوءتفاهماتی به نیروهای تحت امر خود داده‌اند.

بر اساس این گزارش، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه با اشاره به حوادث اخیر در مرز با افغانستان میان نیروهای ایران و طالبان گفت: آنچه که در مرزهای ما اتفاق افتاد ناشی از عدم آشنایی مرزبانان هیات حاکمه سرپرستی جدید افغانستان بود.

اکنون نقاط مرزی را نیروهای طالبان آشنا هستند و خطوط مستقیمی برای ارتباط در اینگونه مواقع ایجاد شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =