آینده افغانستان به قطب‌بندی‌های جدید جهانی و رقابت قدرت‌های بزرگ بستگی دارد/ آموزش دختران اهرم امتیازگیری طالبان از غرب

استاد دانشگاه ابن سینای کابل با اشاره به قرار گرفتن افغانستان در نقطه حائل کشورهای قدرتمند رقیب در جهان اظهار کرد: افغانستان در 50 سال گذشته به دلیل تنش بین قدرت‌های جهانی هیچ وقت ثبات سیاسی نداشته و به هر میزان که تضاد منافع آنها افزایش یافته، چالش‌های افغانستان نیز بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، حدود دو سال از تشکیل امارت اسلامی افغانستان می‌گذرد و چالش‌های اجتماعی از جمله مشکلات اقتصادی، بیکاری، مسائل زنان و ... همچنان تداوم دارد و این امر منجر به کاهش امید به آینده مردم افغانستان و تشدید روند مهاجرت جوانان افغان شده است. برخی از بحران‌های افغانستان ریشه در اشغال 20 ساله این کشور توسط ایالات متحده آمریکا دارد. اگرچه هنوز سوالات بی‌پاسخ زیادی در خصوص خروج مفتضحانه نیروهای آمریکایی از افغانستان وجود دارد، اما آنچه مردم این کشور بیش از پش آزار می‌دهد، آینده مبهم پیش‌روی آنهاست. مسئله به رسمیت شناخته شدن امارت اسلامی افغانستان در عرصه جهانی موجب ابهام هرچه بیشتر آینده این کشور شده است.

ایسکانیوز با برگزاری یک نشست با عنوان «آینده افغانستان در عرصه بین الملل» به بررسی این موضوع پرداخت. سخنران اصلی نشست مذکور که جمع زیادی از دانشجویان افغانستانی ساکت ایران نیز در آن حضور داشتند، دکتر «محمدظاهر حلیمی» - استاد و معاون اداری دانشگاه ابن سینا شهر کابل- بود. وی در خصوص آینده سیاسی افغانستان و به رسمیت شناخته شدن امارت اسلامی اظهار کرد: افغانستان از لحاظ ژئوپلیتیک در نقطه حائل کشورهای قدرتمند رقیب در جهان قرار دارد و به دلیل تداوم تنش بین این قدرت‌ها، افغانستان در 50 سال گذشته هیچ وقت ثبات سیاسی نداشته است.

از نظر وی، آینده امارت اسلامی در سیطره و پوشش سیاست‌های منطقه‌ای قدرت‌های بزرگ از جمله آمریکا و روسیه قرار دارد و به هر میزان که آنها تضاد منافع داشته باشند، چالش‌های افغانستان بیشتر خواهد شد لذا به رسمیت شناخته شدن امارت اسلامی و بقای حکومت طالبان نیز بستگی به آینده رقابت‌های جهان دارد. حلیمی بر این باور است که دو جنگ اوکراین و غزه فرصت خوبی را برای طالبان به وجود آورده است اما این احتمال هم وجود دارد که بازی بعدی در افغانستان باشد که در این صورت چالش‌های قبلی ادامه خواهد یافت.

استاد دانشگاه ابن سینا در ادامه افزود: با توجه به شرایط فعلی جهانی بعید است مسئله به رسمیت شناخته شدن جهان حل شود و این روند به همین شکل ادامه می‌یابد؛ تنها در صورتی که قطب‌بندی‌های جدید تثبیت شود و طالبان نیز گرایش خود را به یکی از قطب‌ها نشان دهد، احتمال به رسمیت شناخته شدن امارت اسلامی توسط کشورهای متعلق به آن قطب وجود دارد. به گفته وی، در حال حاضر طالبان تلاش می‌کند همه طرف‌های جهانی از جمله کشورهای منطقه را راضی نگه دارد و از بروز تضادها و اختلافات جدی خودداری کنند.

حلیمی در خصوص سیاست‌های کلی امارت اسلامی گفت: در افغانستان –چه در دوره جمهوری و چه در حکومت فعلی- همه ابزارهای در جهت سیاسی استفاده می‌شوند و حتی مسائل مربوط به فرهنگ، آموزش، مذهب و ... به ابزار سیاسی تبدیل می‌شود. لذا همین امر باعث می‌شود همه ساختارها از کارکرد اصلی خود فاصله بگیرند. وی افزود: آموزش دختران اکنون در امارت اسلامی به یک مسئله سیاسی برای امتیاز گیری از کشورهای غربی تبدیل شده است.

از نظر این استاد افغانستانی، غربی‌ها نیز از مسائل اینچنینی برای تداوم بازی‌های خود با طالبان استفاده می‌کنند و با فشار به امارت اسلامی دنبال امتیازگیری هستند. وی افزود: پس از جنگ اوکراین مسئله افغانستان به حاشیه رفت اما تا قبل از آن مسئله زنان در افغانستان در کانون توجه رسانه‌های غربی قرار داشت. وی افزود: در حال حاضر نیز طالبان با بهانه قرار دادن مسائل فقهی ادعا می‌کند که در حال ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت تحصیل دختران است اما در واقع طالبان از این ابزار سیاسی برای امتیازگیری استفاده می‌کند.

وی پیش‌بینی کرد اگر روند جهانی به نفع غربی‌ها پیش برود و طالبان تشخیص دهد که همکاری با غرب به نفع آنها خواهد بود، احتمالا در ارتباط با زنان وارد معامله با غرب خواهد شد و مجوز آموزش زنان را صادر می‌کند و در مقابل به رسمیت شناخته شدن را مطالبه خواهد کرد. اما اگر معادلات جهانی به همین شکل پیش برود، محدودیت‌های زنان برای مدت طولانی ادامه پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1204935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =