طالبان: پاکستان کوتاه نیاید مرزها را برای همیشه می‌بندیم

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که مذاکرات مقامات طالبان و پاکستان برای بازگشایی گذرگاه تورخم بی‌نتیجه مانده و حکومت سرپرست افغانستان نسبت به بسته شدن همیشگی دو گذرگاه مهم تورخم و خرلاچی به اسلام‌آباد هشدار داده‌ است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، بر اساس گزارش روزنامه داون پاکستان، نشستی با هدف پیدا کردن راه‌حل برای بازگشایی گذرگاه تورخم در روز سه‌شنبه ۲۷ دی، میان طالبان و مقامات پاکستانی برگزار شده است.

بیشتر بخوانید:

طالبان به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل واکنش نشان داد

براساس این گزارش، طالبان به مقام‌های پاکستانی هشدار داده‌اند که در صورت دست نیافتن به یک توافق دوجانبه، مرزهای تورخم و خرلاچی با پاکستان را برای همیشه خواهند بست.

منابع به روزنامه دان گفته‌اند که اگر مقامات پاکستانی با طالبان به توافق نرسند، طالبان از ادامه گفت‌وگوها با اسلام‌آباد نیز خودداری خواهد کرد.

طالبان به مقام‌های امنیتی پاکستان گفته‌اند که محدودیت‌های جدید برای آنان قابل قبول نیست، زیرا هیچ‌گونه اطلاع رسمی قبلی از اجرای سیاست روادید به آنها داده نشده است.

همچنین طالبان از مقام‌های مرزی پاکستانی خواسته‌اند تا اجازه دهند تمامی وسایل نقلیه باربری افغان که در خاک پاکستان گیر افتاده‌اند، بازگردند و پس از آن با ایجاد دیوار «سیمانی» در دروازه اصلی، مرز را برای همیشه ببندند.

بسته شدن گذرگاه تورخم به‌روی ترانزیت امروز (چهارشنبه، ۲۷ دی) وارد پنجمین روز خود شده است. بنادر خرلاچی در پکتیا و غلام‌خان در خوست نیز مسدود هستند.

طالبان می‌گوید پاکستان این گذرگاه‌ها را بسته و از رانندگان افغان روادید و گذرنامه می‌خواهد.

براساس سیاست جدید مقام‌های پاکستانی، عبور از مرز تورخم تنها با گذرنامه و روادید امکان‌پذیر است و رانندگانی که این مدارک را ندارند، نمی‌توانند از این گذرگاه عبور کنند.

در واکنش به این اقدام پاکستان، طالبان نیز به وسائل نقلیه باربری پاکستان اجازه ورود به افغانستان را نداده‌ است.

پیش از این نیز گذرگاه تورخم از سوی پاکستان به مدت ۹ روز بسته شده بود که زیان‌های هنگفت مالی به بازرگانان دو طرف وارد کرد. علاوه بر آن، نگه داشته شدن کالاهای ترانزیتی افغانستان در بندر کراچی طی چند ماه اخیر نیز بازرگانان افغان را با مشکل مواجه کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =