صبر بزرگ‌ترین مولفه اخلاقی حضرت زینب (س) برای نسل جوان

حجت الاسلام مجتبی صداقت عنوان کرد: بزرگ‌ترین مولفه اخلاقی حضرت زینب سلام‌الله علیها که بارها نیز به آن اشاره شده، صبر و استقامت است.

حجت الاسلام مجتبی صداقت، کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره آن‌چه می‌توان به عنوان توشه‌ اخلاقی و تربیتی حضرت زینب (س) به‌ویژه برای نسل جوان اشاره کرد، گفت: بزرگ‌ترین مولفه اخلاقی حضرت زینب سلام‌الله علیها که بارها نیز به آن اشاره شده، صبر و استقامت است.

وی در ادامه عنوان کرد: روایت داریم که پیامبر می‌فرمایند صبر بر سه نوع است: صبر بر مصائب، صبر بر گناه و صبر بر اطاعت از امر خداوند متعال.

حجت الاسلام صداقت با اشاره به اینکه هر سه نوع صبر در وجود مبارک حضرت زینب (س) و در زندگی ایشان آشکار بود، افزود: صبر بر مصیبت در زندگی حضرت زینب (س) بر همگان روشن است و مصائبی که در طول زندگی‌ این بانوی بزرگ پیش آمد، ایشان را به ام‌المصائب ملقب کرد و همین یک جمله، یعنی جمله «ما رأیتُ الّا جمیلاً» پس از وقایع کربلا، کافی است تا بتوانیم به عظمت و بزرگی روح حضرت زینب (س) پی ببریم و این نشان از صبر زیبایی است که ایشان داشتند.

معاون فرهنگی سابق امور مساجد ادامه داد: صبر بر گناه نیز همین گونه است تاکید حضرت زینب (س) بر حفظ حیا و حجاب و مسائل این چنینی و معصومه بودن ایشان مورد تائید همه علما و بزرگان دین است و باید عنوان کرد که ایشان دارای عصمت اکتسابی بودند.

وی در ادامه گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که باید به آن اشاره کرد، بحث صبر بر امر خدای متعال یعنی همان صبر بر اطاعت توسط حضرت زینب (س) است چرا که در سخت‌ترین شرایطی که قرار گرفتند نیز یک تکلیف سخت‌تر را عهده‌دار شدند و آن این بود که می‌بایست رهبری غافله اسرای کربلا را بر عهده می‌گرفتند و این تکلیف بزرگی بود که خداوند متعال و امام حسین (ع) بر زمره ایشان قرار دادند و هرکسی توان انجام این تکلیف را نداشت و صبر مثال زدنی حضرت زینب (س) در مدیریت این جریان و در امر به تکلیف الهی بسیار ستودنی است.

حجت الاسلام صداقت اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در زندگی خود موفق عمل کنیم در هر سه زمینه اشاره شده باید صبر پیشه کنیم و این همان نکته‌ای است که جوانان باید بسیار به آن توجه کنند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه صبر در زندگی فردی و اجتماعی بزرگ‌ترین پیام زندگی حضرت زینب سلام الله علیهاست، بیان کرد: همه چیز را می‌توان با صبر و حوصله پیش برد، خیلی از معضلات اجتماعی که اکنون به آن دچار هستیم ناشی از بی‌صبری است، البته مسئولین نیز موظفند که در این زمینه کمک‌رسان باشند تا این صبر در زندگی مردم جاری شود، چرا که قدری از بی صبری‌های مردم به دلیل ضعف مسئولین در انجام مسئولیت‌هاست و این مسئله باعث بی‌قراری انسان‌ها می‌شود اما به هر حال اگر افراد در هر شرایطی بتوانند صبر پیشه کنند می‌توانند موفقیت‌های بزرگی کسب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1121380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =