کلاس آموزشی نمی‌تواند دانشجو را کارآفرین کند/ تربیت دانشجویان پژوهش‌محور با تغییر در چارت درسی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد تهران شرق گفت: سرفصل‌ها و نگاه‌ها باید تغییر کند و به سمت خلق دانشکده‌های پژوهش‌محور گام برداریم تا به نتیجه برسیم. نمی‌توانیم با کلاس‌های آموزش یک فرد را کارآفرین کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد تهران شرق در گفت‌و گو با ایسکانیوز درباره رابطه دانشگاه با صنعت اظهار کرد: دانشگاه محل تولید علم و دانش و آنجایی که باید تحقیق و تفحص اتفاق بیفتد، دانشگاه است. دانشگاه نمی‌تواند جدا از دولت و جامعه باشد، بلکه حلقه اتصال بین دولت و جامعه و بین دولت و صنعت و خیلی از مسایل و ساختارهای مهمی است که در جامعه وجود دارد. دانشگاه در این زمینه نقش خود را ایفا می‌کند و تولیدات علمی خود را در این زمینه دارد. خوشبختانه صنایع در حال حاضر متوجه این امر شدند که اگر بخواهند در کاری موفق باشند، باید کار را علمی پیش ببرند. چون صنعت از نظر انجام یک سری اقدامات  تکنولوژیکی جلو هست و به صورت فنی کار خود را انجام می‌دهد ولی از بعد علمی و تحقیقاتی بسیار ضعیف است و در کنار صنعت حتما باید دانشگاه ورود داشته باشد.

لیلا نیرومند در ادامه تصریح کرد: در زمینه پایان‌نامه‌های دانشجویان اکنون تفاهم‌نامه‌هایی را با صنعت و صنایع و سازمان‌های دولتی منعقد کرده‌ایم که بر مبنای آن نیازهای صنایع را درمی‌آوریم که در چه زمینه‌هایی نیاز به تحقیق دارند و بر مبنای آن کار را پیش می‌بریم. آخرین کاری که در واحدتهران شرق در این زمینه انجام شد، اولین سکوی پرتاب روش‌های نوین ساخت و ساز بود که متولی برگزاری آن باشگاه پژوهشگران جوان و مجری علمی آن معاونت پژوهشی تهران شرق بود.  به طور کلی در نظام موضوعات شهرسازی و معماری با بانک مسکن تفاهم‌نامه‌ای را دانشگاه آزاد و باشگاه پژوهشگران و نخبگان با گروه مالی مسکن منعقد کرده بود و این گروه از ما خواسته بود که پایان‌نامه‌های برتر را دراین زمینه شناسایی و به آنها معرفی کنیم که کارعلمی و گروهی سختی بود ولی صنعت و گروه مالی مسکن نیاز داشتند که دانشگاه روی پایان‌نامه‌هایی که علمی و قابل قبول هستند، مهر تایید بگذارد.

این معاون پژوهش و فناوری ادامه داد: در این خصوص،  پایش عظیمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق انجام شد و تعداد زیادی پایان‌نامه‌ و رساله‌ درمقطع  کارشناسی‌ارشد و دکترا با موضوع شهرسازی و معماری مورد بررسی قرار گرفت که در زمینه‌های مختلف انبوه‌سازی، مقاومت در برابر زلزله و کاهش مخاطرات در ساخت‌و ساز و انبوه‌سازی و با چنین ساختارها و محورهایی، رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها مورد پایش و بررسی قرار گرفتند. از میان حدود ۳ هزار پایان‌نامه، پایان‌نامه‌ها غربال و داوران از کل کشور انتخاب شدند که بتوانند این پایان‌نامه‌ها را بررسی کنند. در نهایت از نظر علمی  به ۲۰ پایان‌نامه برتر در کل کشور رسیدیم که این پایان‌نامه‌ها انتخاب شدند و تحت عنوان نظام موضوعات واحد تهران شرق که مدیریت بحران است، ولی در زمینه معماری و شهرسازی کار کرده بودند از سوی این تیم علمی انتخاب و از سوی گروه مالی مسکن جوایزی به آنها اهدا شد.

شناسایی پایان‌نامه‌ها  و گذاشتن دست دانشگاه در دست صنعت 

وی افزود: اصل ماجرا این بود که ما از این طریق بتوانیم این پایان نامه‌ها را شناسایی و دست دانشگاه را به دست صنعت نزدیک کنیم و این‌ها در کنار هم بتوانند کار کنند. در مرحله دوم، آر اند دی هایی که در گروه مالی مسکن بودند، اعضاء را شناسایی کردند و در حال حاضرهم دنبال ارتباط این دو مهره اصلی یعنی علم و صنعت با هم هستیم تا در کنار آن بتوانیم پروژه‌های خاص سفارش کار گرفته و به صورت هدفمند کار شود.  یعنی این نیاز را گروه مالی مسکن اعلام می‌کند و بر مبنای آن موضوعات پایان‌نامه‌ها نوشته می‌شود و در مرحله بعدی آر اند دی‌های آن باید بتوانند به هیئت علمی دانشگاه  وصل شوند تا بتوانند از توانایی‌های دانشگاه بهره ببرند. بنابراین اگر دانشگاه خودش بخواهد و در این راه گام بردارد، راه برای تحقیق و توسعه آزاد است و می‌تواند بودجه لازم را دریافت کند. مهم نیست که چه دستگاهی و چه مرجعی بودجه را تحویل می‌گیرد، مهم این است که چه کسی می‌تواند از آن بودجه به نحو احسن بهره‌برداری کند و تقاضامحور بر مبنای سفارشی که آن مجموعه یا ارگان دارد، تحقیقات را به آن سمت و سو ببریم و به تحقیقات دانشگاهی خط بدهیم. بر این اساس، تحقیقات دانشگاهی هم از حالت بدون استفاده ماندن و خاک خوردن در کتابخانه‌ها خارج و تقاضا محور می‌شوند. باید بتوانیم پایان‌نامه‌هایی داشته باشیم که بر اساس صنایع و نیازهای دولتی و غیردولتی کشور ما است، حتی در زمینه کشاورزی و در همه زمینه‌ها، در زمینه تحقیق و توسعه حرکت کند.   این کار مستلزم این نیست که فقط دولت گام بردارد بلکه مستلزم این است که دانشگاه هم، همراه و هم قدم باشد و گام‌های اصلی را در این زمینه بردارد.

کرونا را یک فرصت برای فعالیت‌های پژوهشی بدانیم

نیرمند درباره تاثیر کرونا بر فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه اظهار کرد: گربه درون قفس قدرتش به اندازه یک پلنگ است و همیشه می‌گویم اگر فرد در ضعف باشد و تهدید هم داشته باشد، ولی بتواند از فرصت‌ها و قوت‌هایش به نحو احسن استفاده کند،  می‌تواند برآن شرایط فائق آمده و در واقع پیروز شود.  درست است که کرونا تهدید است ولی نه برای یک نفر، یا برای یک کشور بلکه برای یک قاره تهدید محسوب می‌شود، ولی باید این تهدید را با قوت‌ها و توانایی‌هایی که داریم کاهش داده و از توانایی‌هامان استفاده کنیم. برای مثال در حال حاضر فرصتی که ایجاد شده این است که فردی که به صورت مجازی در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کند، فرصت بیشتری برای کارهای مطالعاتی و تحقیق و تفخص پیدا کند. پس این یک فرصت است و تهدید نیست. از فرصت‌ها باید به نحو احسن استفاده کنیم.

وی افزود: جالب است که در واحد دانشگاهی تهران شرق، بیشترین پرونده‌های ارتقا در همین زمان توسط اعضای هیئت علمی تکمیل و ارسال شد و از طریق اعضای کمیته منتخب این پرونده‌ها به سازمان ارسال شد. این یعنی فرصتی که اعضای هیئت علمی از آن برای این کار استفاده کردند. تعداد افرادی که مقالات خود را افزایش دادند و خود را توانستند به روز کنند، در این دوران بالاتر رفت.  پس از دیدگاه من کرونا تهدید نیست بلکه فرصت است و ما باید بتوانیم در کنار آن زندگی کنیم. ما نمی‌توانیم کرونا را نابود و یک دفعه آن را از بین ببریم بلکه سازوکارهای خاص خود را دارد و یک دنیا با آن در حال جنگ است ولی باید شرایط‌مان را با شرایط کرونا همراه کنیم تا کرونا نتواند بر ما غلبه کند و کارها از ریل خود خارج نشود و ادامه دار باشند.  بنابراین فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه همچنان اثرگذار بوده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد تهران شرق تاکید کرد: درواحد تهران شرق در سال ۱۴۰۰ دو رویداد مهم علمی در سطح ملی داشتیم که یکی رویداد سکوی پرتاب بوده که با نظام موضوعات معماری و شهرسازی کار کردیم و به پایان‌نامه‌های برتر کل کشور جوایزی اهدا شد. کار بعدی برگزاری مسابقات بتن بود که با انجمن بتن ایران و باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی  به میزبانی واحد تهران شرق انجام شد.  در همین شرایط کرونایی کشور، تعداد زیادی تیم در این مسابقات شرکت و توسط داورها کارهای آنها رسیدگی  و در سطح کشور به صورت ملی انجام و نتایج آنها اعلام شد. پس در دوران کرونا کار پژوهش تعطیل نشده بلکه همراه و همگام حرکت کرده و به سمت جلو می‌رود.

با کلاس‌های آموزشی نمی‌توانیم یک فرد را کارآفرین کنیم

لیلا نیرومند با انتقاد از چارت دروس دانشگاهی ما که اغلب آموزش محور هستند نه پژوهش محور، بیان کرد: این ایرادی است که به نظام وزارت علوم و نظام دانشگاهی به صورت خاص‌تر دانشگاه آزاد وارد است. سرفصل‌هایی که ما برای دروس دانشگاهی نوشته‌ایم برای اکنون نیستند و برای گذشته است که این سرفصل‌ها باید تغییر کنند. فصل‌هایی که نوشته شده آموزش محور هستند و پژوهش محور نیستند و یک فرد نمی‌تواند کارآفرین شود یعنی ما نمی‌توانیم با کلاس‌های آموزش یک فرد را کارآفرین کنیم. بلکه سرفصل‌ها و نگاه‌ها باید تغییر کند و به سمت خلق دانشکده‌های پژوهش‌محور  گام برداریم تا به نتیجه برسیم. یعنی فردی که از مدرسه و دبیرستان فارغ التحصیل می‌شود، باید توسط دانشگاه دعوت شود و در آن کریدور خاص قرار بگیرد و علایق و سلایق و نیازهای جامعه را شناسایی کرده باشد. همچنین دانشگاه باید در کنار صنعت باشد و دانشجویان را به صنعت معرفی کند. یعنی صنعت و دانشگاه باید در کنار هم باشند تا دانشجو وقتی لیسانس یا فوق لیسانس خود را می گیرد، مجبور نشود در اسنپ کار کند. بلکه باید کسانی درس بخوانند که خودشان می‌خواهند و این کار برای‌شان ضرورت دارد و باید به سمتی حرکت کنیم که دانشجویان رشته ای را انتخاب کنند که تقاضا محور و بازارکار داشته باشد. وقتی ما دانشجو را تربیت و آموزش دادیم، او باید بداند که در قبال درسی که خوانده، می‌تواند کاری را در جامعه به عهده بگیرد و انجام دهد. بنابراین این نکته بسیار مهمی است که باید از سمت تئوری محور بودن دانشگاه به سمت پژوهش محور یا کارآفرینی حرکت کنیم تا بتوانیم فردای بهتری را برای ایران و جوانان ایرانی رقم بزنیم.  

کد خبر: 1121801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =