فیلیپینی‌ها بیشترین زمان را صرف شبکه‌های اجتماعی کردند/ پدیده‌ای به نام سم‌زدایی دیجیتال

تغییر نوع ارتباطات فردی، به ویژه بعد از پاندمی کرونا، و همچنین وجود انواع و اقسام شبکه‌های اجتماعی از تیک‌تاک گرفته تا اینستاگرام، همه و همه باعث شده آنچنان غرق این فضاهای مجازی شویم که گاهی دوری از گوشی‌ ما را دچار استرس می‌کند. مطالعه اخیر نشان می‌دهد که انسان‌های روی کره زمین سال ۲۰۲۱ حدود ۳۷ روز را پای گوشی‌هایشان گذرانده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ شرکت سورت‌لیست، محاسبه کرده است که انسان‌های ۱۶ تا ۶۴ ساله دنیا در سال ۲۰۲۱ به طور میانگین ۵۲ هزار و ۹۲۵ دقیقه –معادل ۳۶ روز و ۱۸ ساعت و پنج دقیقه- را با گوشی‌های هوشمندشان در شبکه‌های اجتماعی گذرانده‌اند.

نیکلاس فاینت، یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد اجرایی این شرکت، می‌گوید: بدون اینکه حتی بدانیم، زمان زیادی را جلوی صفحه نمایش‌های گوشی‌مان می‌گذرانیم. از این رو ماشین حسابی ایجاد کردیم تا متوجه شویم کاربران درک بهتری از زندگی دیجیتال خود داشته باشند و متوجه شوند که بخش اعظم زمان‌شان را در کجا سپری می‌کنند و این در مقایسه با کشورهای دیگر جهان چگونه است.

زندگی دیجیتال از زبان آمار

براساس جدول زیر، مردم دنیا به صورت میانگین هر روز حدود ۱۴۵ دقیقه -۲ ساعت و ۲۵ ثانیه- را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. داده‌ها نشان می‌دهد که این میزان از میانگین سال گذشته (۱۴۲ دقیقه) افزایش یافته است. این جدول همچنین نشان می‌دهد که ساعات زندگی دیجیتال در هفته، ماه و سال چقدر است.

به گفته فاینت، جدود ۱۸ ماه گذشته، ما بیشتر از هر زمان دیگری وقت‌مان را صرف شبکه‌های اجتماعی کرده‌ایم. 

فیلیپینی‌ها بیشترین زمان را صرف شبکه‌های اجتماعی کردند/ پدیده‌ای به نام سم‌زدایی دیجیتال

سورت‌لیست با بررسی عمیق‌تر داده‌ها نشان داد که یوتیوب، شبکه اجتماعی است که ما بیشتر اوقات خود را صرف آن می‌کنیم و به طور متوسط ۲۳ ساعت و ۱۲ دقیقه در ماه را به تماشای ویدئو در این پلت‌فرم اختصاص می‌دهیم. همانطور که در نمودار زیر می‌بینید، بعد از آن فیس‌بوک و واتس‌آپ شبکه‌های اجتماعی‌ هستند که بیشترین زمان را از ما می‌گیرند. بعد از آنها نیز وی‌کی قرار می‌گیرد یک سرویس شبکه اجتماعی محبوب در میان کاربران اروپایی روس‌زبان به معنی «در تماس» در سراسر جهان است. در رده پنجم و ششم نام پلت‌فرم‌های تیک‌تاک و لاین به چشم می‌خورد. اینستاگرام هفتمین شبکه اجتماعی محبوب در دنیاست که مردم زمان دیجیتال‌شان را در آنجا می‌گذرانند.

فضای مجازی بعد از پاندمی

با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مردم دنیا مجبور شده‌اند که از خانه کار کنند و در نتیجه زمان زیادی را صرف تماس‌های زوم می‌کنند و از اوقات فراغت خود برای پیمایش در رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های دیگر استفاده می‌کنند و در نهایت مدت بیشتری را در دنیای آنلاین می‌گذرانند.

کدام کشورها بیشتر آنلاینند؟

سورت‌لیست با تجزیه نتایج بر اساس کشور دریافت که مردم فیلیپین بیشترین زمان را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند (۱۰ ساعت و ۵۶ دقیقه در روز).

پس از آن برزیل (۱۰ ساعت و ۸ دقیقه در روز)، کلمبیا (۱۰ ساعت و ۷ دقیقه در روز) و آفریقای جنوبی (۱۰ ساعت و ۶ دقیقه در روز) قرار می‌گیرند.

فاینت می‌گوید: در دنیای امروز، اکثر کارهای روزانه به صورت آنلاین انجام می‌شوند؛ این موضوع بدی نیست، اما مهم است که به خود یادآوری کنیم که دنیای واقعی لذت‌بخش‌تر از شبکه‌های اجتماعی و وب‌گردی است.

به همین دلیل وی سم‌زدایی دیجیتال را به همه توصیه می‌کند و می‌گوید: به ویژه با فرارسیدن تعطیلات کریسمس به همه توصیه می‌کنیم که در طول این دوره سم‌زدایی دیجیتال کنند و زمان کمتری را در شبکه‌های اجتماعی و حتی پای گوشی‌شان بگذرانند.

او می‌افزاید: سم‌زدایی دیجیتالی همیشه آسان نیست و خیلی اوقات وسوسه چک کردن گوشی ما را از همه کارهایمان بازمی‌دارد، اما اگر پیگیر باشیم و از مدتی که دور از صفحه‌نمایش گوشی‌مان هستیم لذت ببریم، به احتمال زیاد بعد از مدتی به مزایای این کار پی خواهید برد و شادی بیشتری را در دنیای واقعی به دست خواهید آورد.

وسواس چک کردن گوشی

مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۵۰ درصد از کاربران تلفن‌های هوشمند به گوشی خود معتادند. نتایج تحقیقات نگران‌کننده‌ای سال ۲۰۱۷ منتشر شد که نشان می‌دهد ما سالانه ۴ هزار بار و بدون هیچ دلیلی گوشی‌هایمان را چک می‌کنیم. هر روز ۲۸ بار قفل گوشی‌مان را باز می‌کنیم و بیش از یک سوم مواقع این کار را به صورت غیرضروری و از سر اجبار انجام می‌دهیم. این در حالی است که ۱۰ درصد از کاربران بیش از ۶۰ بار در روز گوشی خود را چک می‌کنند.

در سال ۲۰۱۷، فیس‌بوک پلت‌فرمی بود که بیشترین زمان را از ما می‌گرفت و بعد از آن واتس‌آپ، جی‌میل و اینستاگرام قرار می‌گرفت.

سم‌زدایی دیجیتال

فاینت توصیه می‌کند که برای سم‌زدایی دیجیتال و زندگی دور از شبکه‌های اجتماعی نکات زیر را رعایت کنید:

- اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی را برای مدت کوتاهی حذف کنید

- برای اینکه وسوسه نشوید، اعلان‌ها یا نوتیفیکیشن‌های این اپلیکیشن‌ها را غیرفعال کنید.

- هر روز زمانی را برای «دوری از تلفن» اختصاص دهید تا از فعالیت و معاشرت با افراد نزدیک‌تان لذت ببرید.

کد خبر: 1122359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =