تعامل فلسفه با علوم طبیعی نماد وحدت حوزه و دانشگاه است/ باید فلسفه تحلیلی غرب را بشناسیم

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هیچ فردی با گذراندن چند واحد درسی فلسفه، فیلسوف نمی شود بلکه یادگیری فلسفه، فقه و تفسیر؛ نیازمند تعلیم در حوزه دارد و تعامل فلسفه با علوم طبیعی نماد تعامل حوزه و دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همایش وحدت حوزه و دانشگاه باحضور محمد مهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین محمد شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی امروز ۲۹ آذر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از گذشته تا کنون هماهنگی بین حوزه و دانشگاه را شاهد هستیم. در قبل از انقلاب برخی از اساتید همچون شهید بهشتی، شهید مطهری و... دانشکده الهیات آن دوره را پوشش می دادند. برای مثال شهید مطهری در آن دوره مجتهد بودند و در جلسات خواستار طرح نظرات ملاصدرا شدند و شخصیت شهید مطهری بعد از حضور در دانشگاه خود را بی نیاز از تحصیل نمی دانست.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: برخی از مسایل در وحدت حوزه و دانشگاه مشخص است و در پی ادغام این دو نهاد آموزشی نیستیم. قبل از گسترش نهادهای آموزشی در گذشته فردی همچون خواجه نصیر در حوزه های مختلف فیلسوف بود اما هم اکنون دایره علم گسترده شده است.

وی افزود: ایرانیان قبل از اسلام به دنبال علم و دانش بودند. هم اکنون شاهد فعالیت نهادهایی همچون حوزه، دانشگاه و آموزش و پروش هستیم. احتمال بروز نهاد علمی جدید در آینده هم دور از انتظار نیست.
خسروپناه با بیان اینکه چگونه تعامل حوزه و دانشگاه پیشرفت به دنبال دارد گفت: بی شک تحقق این مهم با تعامل دانشی موثر است. تعامل دانشی در حوزه اسلامی حدیث، تفسیر و ... فعال است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در دهه اخیر فقه‌ها و فلسفه های تخصصی شکل گرفته است. باید فلسفه تحلیلی غرب را بشناسیم و نمیتوان حصار گذاری کرد. این مقوله به معنا غرب گرایی نیست بلکه عالم امروز باید علمش به روز باشد.

وی با بیان اینکه تحول در بخش اندکی از حوزه در یک دهه اخیر بروز کرده است افزود: البته بخشی از حوزه هم سنتی هستند. باید غرب گزین باشیم و مطالب غربی را بررسی و در صورت پذیرش مورد قبول قرار بگیرد در غیر این صورت از علم روز غافل می مانیم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: علوم طبیعی به اشکال آگاهانه و غیر آگاهانه با هستی تعامل دارد. علوم طبیعی با هستی شناسی و متافیزیک پیوند خورده است. یکی از بهترین مکاتب در تبین مسایل فلسفه حکمت متعالیه است. فیلسوفان تحلیلی در قرن ۲۰ در دو دهه اخیر به ضرورت علت و معلول دستبافته اند.

وی ادامه داد: تعامل فلسفه با علوم طبیعی نماد تعامل حوزه و دانشگاه است. باید دانست هیچ فرد با گذراندن چند واحد درسی فلسفه فیلسوف نمی شود بلکه یادگیری فلسفه ، فقه و تفسیر نیازمند تعلیم در حوزه دارد.
خسرونیا تاکید کرد: در حوزه علوم جامعه شناسی قطیعی ترین مبنا انسان شناسی است. نظریه های علوم اجتماعی مبتنی بر انسان شناسی است. دانشگاهی ها در علوم انسانی محتاج انسان شناسی حوزه هستند و تعامل دو سویه است.

به گفته وی برای مثال نیازهای مادی معنوی و اخروی انسان در ساخت خودرو موثر است. در رشته پرستاری با توجه به تئوری حکیمانه در قالب جهان بینی اسلامی میتوان نظریه صادر کرد. معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با بیان اینکه تعامل حوزه و دانشگاه باید مورد توجه قرار بگیرد گفت: متدولوژی این امر قابل بررسی است.
انتهای پیام/

کد خبر: 1122632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =