تسهیلات قرض الحسنه ۱۲۰ میلیونی برای حمایت از استارتاپ‌های دانشگاه آزاد

معاون تحقیقات، فنآوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی از اختصاص ۱۸۰ تسهیلات قرض الحسنه ۱۲۰ میلیون تومانی برای حمایت از استارت اپ های دانشگاه آزاد  اسلامی از سوی صندوق خبر داد و گفت: به زودی آیین نامه زیرساخت حمایت از طرح‌های کلان ملی به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گردهمایی روسای شورای پژوهش و فناوری استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی که امروز در سالن همایش کتابخانه دکتر حبیبی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: مفهوم فناوری و نوآوری به عنوان ارزش جدی وارد دانشگاه آزاد اسلامی شده است. 

وی  افزود: دو سال و نیم از عمر تاسیس معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری در دانشگاه آزاد می‌گذرد و دانشگاه آزاد اسلامی پیش از اینکه وزارت علوم لازمه تحول جدی در دانشگاه را باور کند به این مهم دست یافت. طی این مدت سعی و خطاها در معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد شکل گرفته، اشکالات رفع شده و دوسال و نیم تجربه عملیاتی پشت سر گذاشته شده است. از همین رو در میدان مسابقه با دیگر دانشگاه‌های کشور دو سال و نیم جلوتر هستیم و اگر قدر این را بدانیم قطعا در عصر دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم صدرنشین خواهیم بود و این باور قلبی و ارزوی من است.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه سخنان خود به برخی از اهم اقدامات صورت گرفته در این معاونت پرداخت و گفت: بزرگترین کار در این دوسال ونیم آماده سازی زیرساخت‌ها برای حوزه فناوری و نوآوری بوده است. بر این باور هستم که طی این مدت هر آیین نامه و شیوه نامه برای توسعه فعالیت نوآورانه و فناورانه ایجاد شده و در بالاترین سطح تصمیم‌گیری دانشگاه آزاد نیز مصوب شده است. بنده اگر امروز به عنوان فناور و مدیر یک شرکت خصوصی بیرون از دانشگاه آزاد بودم، هزار مسیر را برای فعالیت و همکاری سودمند با دانشگاه آزاد  اسلامی در نظر داشتم. 

معاون تحقیقات فناوری و نوآوری به مزیت‌های برخی از آیین‌نامه‌های مصوب پرداخت و افزود: به‌طور مثال اختیاری که آیین‌نامه بازار و سراهای نوآوری به رئیس دانشگاه می‌دهد طی ۴۰ سال گذشته بی‌نظیر بوده است. در بحث آیین‌نامه حمایت از فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی اولین دانشگاهی بودیم که مجوز دفاع دکتری را از این طریق میسر کنیم. همچنین در آیین نامه حمایت از فعالیت فنارانه اعضای هیات علمی این اجازه داده شده تا دانشجویان بدون محدودیت کار فناورانه را پیش ببرند و از مزیت‌های آن نیز بهره‌مند شوند. در آیین‌نامه بهره‌برداری از آزمایشگاه‌ها، کارگاه ها و فضاهای دانشگاه به راحتی اجازه فعالیت بخش خصوصی برای استفاده از آزمایشگاه‌های بلااستفاده دانشگاه میسر شده است. در مجموع آنچه معاون پژوهشی برای ایجاد تحول به سوی فناوری و نوآوری نیاز دارد تدوین شده است.

وی از تغییر و تحول ساختاری در معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: زیرساخت فناوری و نوآوری با شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی ادغام شده و یک معاونت با ۴ مدیرکل خواهیم داشت تا بتواند در کل شبکه پژوهشی با روسای استان‌ها و معاونین پژوهشی همکاری کند. 

 دهقانی فیروزآبادی در ادامه تصریح کرد: پس از سال‌ها مسکوت ماندن مختصات صندوق پژوهش و فناوری، امروز سرمایه این صندوق از ۲۰ میلیارد به رقمی بالغ بر ۲۰۰میلیارد تومان برای فعالیت فناوری و نوآوری رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان ۱۴۰۱ این رقم به هزار میلیارد تومان برسد.

وی از اختصاص ۱۸۰ تسهیلات قرض الحسنه ۱۲۰ میلیون تومانی برای حمایت از استارت‌آپ‌های دانشگاه آزاد  اسلامی از سوی صندوق خبر داد و گفت: به زودی آیین نامه زیرساخت حمایت از طرح‌های کلان ملی به استان‌ها ابلاغ می‌شود. ما در دانشگاه سه تا چهار شرکت داریم که جزو برندهای دانشگاه هستند. با توجه به تغییررویکرد از نسل دوم به نسل سوم موضوعی تحت عنوان گرند فناوری تعریف کرده‌ایم. در این راستا، ۵۰ میلیارد تومان در سال و حداقل ۶ طرح کلان ملی اجرایی خواهد شد. ما هر شش ماه یکبار  به کل واحدهای دانشگاه ازاد کشور اعلام می کنیم تا در قالب حمایت از چند طرح کلان ملی در قالب گرند ملی، طرح های کسب و کارهای فناورانه با ویژگی های خاص از جمله اینکه زمینه ساز شغل و ثروت باشد و بسترسازاشتغال دانشجو و اعضای هیئت علمی باشد ارائه کنند. 

وی ادامه داد: در این قالب امکانات دانشگاه در اختیار پیشبرد اهداف طرح قرار می گیرد و سرمایه گذاری دانشگاه از طریق پارک صورت خواهد گرفت و  طرح تحت عنوان گرندهای فناورانه ملی اجرا می شود تا در ۱۰ الی ۲۰ سال اینده شرکت های فناور برند دانشگاه ازاد اسلامی در کشور داشته باشیم. 

دهقانی فیروزآبادی رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی قرار است در خرداد ۱۴۰۱ برگزار شود را بزرگترین برنامه فناورانه و نواورانه کشور دانست و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با حدود ۲۷۰ واحد دانشگاهی اژدهای خفته‌ای است که خودش را نمی‌بیند. ما لازم داریم برای اولین بار ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی را در معرض دید عموم و خودمان قرار دهیم. برای اولین بار قرار است دانشگاه آزاد اسلامی را به صورت پیکره پیوسته به  دولت صنعت بانک‌ها شتابدهنده‌ها و سرمایه‌گذاران، دانشگاه‌های دولتی، افکارعمومی و استارت‌آپ‌ها به نمایش بگذاریم.

وی گفت: شعار این رویداد هزار زیرساخت پژوهشی، هزار استارت‌آپ و ایده و هزار شرکت فناور و خلاق خواهد بود. رویدادی با ۳۰۰۰ غرفه و ۴۰هزار مترمربع فضا و این معاونین پژوهشی هستند که باید سراغ استارت‌آپ‌ها بروند و ملاک ارزیابی معاونان و روسای استان‌ها در حوزه فناوری و نوآوری نیز نحوه چگونگی رفتار در این نمایشگاه ومیزان عقد تفاهمنامه ها است. در این رویداد استارت‌آپ‌های برند و آزمایشگاه و شرکت‌های برند، شناسنامه‌دار می‌ شود.

برگزاری جشنواره پژوهش‌های علمی، فناوری و نوآوری تغییر پاردایم

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه زین پس جشنواره فرهیختگان در قالب جشنواره پژوهش های علمی فناوری و نوآوری تغییر پاردایم خواهد داشت تاکید کرد: میزان واژگان فناوری و نوآوری  به کار رفته در گام دوم انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی از فرهنگ بیشتر  و این بیانگر این است که از نظر ابزاری امروز فناوری و نواوری جدی‌تر از فرهنگ به حساب می‌آید. 

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد  اسلامی هر استان برای مردم ان استان است و مردم پای دانشگاه آزاد ایستاده‌اند. این ظرفیت ملی باید پای کار بیاید و امروز در اختیار مردم قرار گیرد. دانشگاه آزاد اسلامی فقط باید با شهریه بچرخد و در آینده مردم با اشتیاق شهریه پرداخت کنند. قطعا اگر والدینی بدانند که فرزندشان با ۲۰ میلیون شهریه در انتها شاغل می‌شود و کار خواهد داشت، شرکت تاسیس خواهد کرد و اشتغالزایی خواهد مرد با طیب خاطر شهریه پرداخت می‌کنند.

خبرنگار: مهراد کوکبی

انتهای پیام/

کد خبر: 1122738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =