سازمان همکاری اسلامی نمی‌تواند به وضعیت افغانستان کمک کند / اعضای کلیدی سازمان در دایره نفوذ غرب قرار دارند

تحلیلگر اهل اندونزی اعتقاد دارد که سازمان همکاری اسلامی تا کنون توفیقی در بهبود وضعیت مسلمانان در سطح جهان نداشته و از همین رو بعید است که این بار هم بتواند در موضوع افغانستان کمکی بکند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، هفدهمین نشست ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی روز 29 آذر و به میزبانی پاکستان برگزار شد. در نشست فوق‌العاده این سازمان که موضوع اصلی آن افغانستان بود، نمایندگان ۷۰ کشور و سازمان بین‌المللی و همچنین نمایندگانی از اتحادیه اروپا، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان، نمایندگانی از روسیه و چین نیز حضور داشتند. بر اساس اخبار این نشست، «عمران خان» -نخست وزیر پاکستان در سخنرانی خود بر «کمک‌های فوری انسانی به افغانستان» تاکید و اظهار کرد که پیش شرط‌ها برای کمک به افغانستان باید برداشته شود. گروه بین‌الملل ایسکانیوز به بهانه برگزاری این نشست و به منظور ارزیابی کارایی و تاثیرگذاری این سازمان، مصاحبه‌ای با «سیدحسن جواد» -فعال رسانه‌ای و تحلیلگر سیاسی اهل اندونزی- انجام داد.

از نظر این تحلیلگر اهل اندونزی، با توجه به اینکه سازمان همکاری‌های اسلامی تا کنون تاثیر ملموسی نداشته است، این بار هم نمی‌توان انتظار داشت که بتواند کمک شایانی در بهبود وضعیت افغانستان داشته باشد. ایشان تنها راه تاثیرگذای هرچه بیشتر ملت‌های مسلمان را ایجاد وحدت و برنامه‌ریزی برای ایفای نقش موثر در حوزه‌های مختلف عنوان کرد.

متن کامل این گفتگو بدین شرح است:

- فکر می‌کنید سازمان همکاری کشورهای اسلامی تا چه حد توانسته به رسالت خود به عنوان یک سازمان بین‌المللی عمل کند؟

سازمان همکاری کشورهای اسلامی به طرز ناامیدکننده‌ای از ظرفیت‌های خود غافل بوده و این امر از ابتدای تأسیس این سازمان وجود داشته است. سازمان مذکور تا کنون دستاورد ملموسی نداشته، چه برسد به اینکه بخواهد از مسلمانان و حقوق آنها در سطح جهان حمایت کند. به عنوان مثال، سازمان همکاری‌های اسلامی در دفاع از فلسطین هیچ کار واقعی انجام نداده و در برابر تجاوزات صهیونیست‌ها و غرب به ملت‌های مسلمان نه اقدامی انجام داده و نه حداقل حرفی زده است.

 

- با توجه به پرداختن به موضوع افغانستان در این دور از نشست سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی، آیا می‌توان به تاثیرگذاری این سازمان در افغانستان امیدوار بود؟

از آنجایی که در گذشته اثر زیادی نداشته است، دلیلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم این بار متفاوت خواهد بود. البته این بدان معنا نیست که سازمان همکاری‌های اسلامی قادر به انجام کاری نیست. در واقع، این سازمان می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد، اما اقدامی نمی‌کند. علتش نیز این است که بسیاری از اعضای کلیدی سازمان همکاری‌های اسلامی در دایره نفوذ غرب قرار دارند.

- به نظر شما مهمترین اقداماتی که باید از سوی این سازمان مورد پیگیری قرار بگیرد چه موضوعاتی هستند؟

ملت‌های مسلمان برای تاثیرگذاری و دستیابی به ظرفیت واقعی خود باید این اصل را که در قرآن کریم به صراحت بیان شده را رعایت کنند: «به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید». ملت‌های مسلمان باید به کتاب خدا برگردند و زمینه وحدت را ایجاد کنند. آنها می‌توانند با اعلامیه جهانی وحدت و همبستگی اسلامی و بازنگری کامل در اصول و اساسنامه این سازمان شروع کنند. سپس باید برنامه‌ریزی کنند که چگونه این سازمان می‌تواند نقش بزرگتر و ملموس‌تری را به نفع ملت‌های مسلمان در زمینه همکاری اقتصادی، آموزشی، دیپلماسی، مبارزه با تکفیر، کمک به کشورهای ضعیف‌تر و غیره ایفا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1122899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =