حمایت‌های صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد گسترده‌تر شد/ سرمایه‌گذاری ۸ میلیاردی در قالب مشارکت مدنی

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فراخوان سوم ما دیگر ارایه تسهیلات نیست بلکه سرمایه‌گذاری است، سرمایه‌گذاری در قالب مشارکت مدنی که قرار است تا ۸ میلیاردتومان برای طرح‌های برتر تامین مالی انجام دهیم.

عسکری غلامزاده، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نحوه ارایه تسهیلات این صندوق به شرکت‌های فناور گفت: تاکنون دو فراخوان تسهیلات ارایه داده‌ایم یکی فراخوان ملی تسهیلات که برای مرداد و شهریور امسال بود که بازه‌ای برای دریافت وارزیابی طرح‌ها و بازه‌ای برای پرداختن به آنها بود. فراخوان دوم ما نیز از اول آبان بود که هفته قبل آن را اعلام کردیم که هفته بعد، برنده‌ها که  ۵ طرح از ۵ استان هستند، اعلام خواهند شد. در فراخوان دوم نسبت به فراخوان اول، تعداد طرح‌های ورودی ۵ برابر شد که این اتفاق در اثر سفرهای استانی و تبیین ماهیت کارکرد این صندوق به استان‌ها بود.

وی در ادامه به فراخوان سوم این صندوق و عمومی شدن آن در آینده‌ای نزدیک اشاره کرد و افزود: فراخوان سوم ما دیگر ارایه تسهیلات نیست بلکه سرمایه‌گذاری است، سرمایه‌گذاری در قالب مشارکت مدنی که قرار است تا ۸ میلیاردتومان برای طرح‌های برتر تامین مالی انجام دهیم. یک و نیم ملیارد تومان آن در قالب آورده نقدی و ۶ و نیم میلیارد تومان آن در قالب آورده تعهدی یا ضمانت‌نامه است. قرار است از ۴ خدمت اصلی صندوق‌ها، با اینکه از استقرار فیزیکی و اجرایی ما حدود ۶ الی ۷ ماه می‌گذرد، ۳خدمت را امسال اجرایی کنیم که یکی بخش تسهیلات، دیگری بخش اصول ضمانت‌نامه و بعدی هم مشارکت مدنی بود که بزودی آن را دنبال خواهیم کرد. همچنین بحث مشارکت حقوقی را هم خواهیم داشت که فراخوان آن تا انتهای سال یا بهار ۱۴۰۱ منتشر خواهد شد.

عسکری غلامزاده با بیان اینکه فراخوان‌های این صندوق، فراخوان‌های خیلی زیادی نیست چون منابع محدودی دارد، خاطر نشان کرد: برای اینکه حتی منابع اصلی صندوق که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است، به درستی تزریق شود نیاز به این دارد که صندوق در دانشگاه آزاد و میان فناوران به خوبی معرفی شود. همچنین ظرفیت‌های دانشگاه آزاد هم شناسایی شوند. برهمین اساس ما این کار را در دستور کار قرار داده و سفرهای استانی خود را در این زمینه داریم، که در کنار آن اطلاعات اولیه‌ای از ظرفیت‌های هر استان خواهیم داشت. تا وقتی منابع اصلی‌مان تزریق شد، هم شناخت کافی وجود داشته وهم مبانی این صندوق به خوبی تبیین شده باشند.

معرفی ۵ طرح برتر استارت‌آپی برای حمایت مالی

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی درباره حمایت این صندوق از استارت‌آپ‌ها گفت: ما در رویداد صنایع خلاق و فرهنگی که چندی پیش برگزار شد، ۵ طرح برتر را برای حمایت مالی معرفی کردیم، این اولین مورد بود، چون این افراد شرکت نیستند و به صورت تیم هستند که در بهترین حالت می‌توانند به صورت شرکت‌های استارت آپی فعالیت داشته‌باشند. شرکت‌های استارت آپی در زمینه تسهیلات و ضمانت‌نامه و شرکت حقوقی زیاد مخاطب ما نیستند اما در مشارکت حقوقی یا سرمایه‌گذاری خطرپذیر اتفاقا خواستگاه آن فقط تیم‌ها یا شرکت‌های استارت آپی هستند که برای آنها با توجه به ماهیت‌شان بحث سرمایه‌گذاری از جنس سهامشان را در دستور کار داریم. سعی ما براین است که اسفندماه یا بهار۱۴۰۱ ذیل فراخوان ملی اجرایی کنیم.

ضرورت شناساندن صندوق به فناوران دانشگاه آزاد

وی افزود: اکنون در مقام تبیین و شناساندن صندوق به دانشگاه آزاد هستیم و از همه ظرفیت‌ها به خصوص رسانه‌های این دانشگاه تقاضا داریم که به ما در هر چه بهتر شناساندن صندوق به شبکه دانشگاه آزاد اسلامی یاری رسانند. همچنین با سفرهای استانی که در این خصوص اتفاق افتاد، ورودی ما ۵ برابر شد و در استان‌هایی اصلا انتظار نداشتند، این خدمات ارایه شود که اتفاق افتاد. ما کمتر صندوق مالی داریم که با ضمانت خود متقاضی، تسهیلات ارایه دهند. اکنون طرح داریم که در حدود ۷۰۰ میلیون است و با تضمین دو ضامن حقیقی یا یک ضامن حقیقی انجام می‌شود. جایی که نهادهای دولتی و حکومتی حتی این کار را نمی‌کنند، صندوق دانشگاه آزاد اسلامی چتر حمایتی خود را ایجاد کرده و از آن طرف این طور نبوده که هر طرحی به آن ورود کند. قیف کارشناسی طرح‌ها را جدی گرفته و ارزیابی دقیق روی این طرح‌ها انجام می‌شود که خروجی این کارشناسی دقیق، بحث حمایت از سوی این صندوق است. هر کسی که به نوعی تعامل با دانشگاه آزاد اسلامی دارد، می‌تواند مورد حمایت این صندوق قرار گیرد.

غلامزاده در ادامه تصریح کرد: در فراخوان دانشگاه هم یک شیوه‌نامه بسیار دقیق و مبسوط در این خصوص آورده‌ایم که در آن تاکید شده که ما فقط  شرکت‌های مستقر در دانشگاه را تامین مالی نمی‌کنیم یا فقط به شرکت‌هایی که به دانشگاه سهام داده‌اند را حمایت نمی‌کنیم. بلکه شرکت‌های فارغ التحصیل دانشگاه، یا اعضای هیئت‌علمی دانشگاه همچون اساتید و کارمندان دانشگاه هم می‌توانند از خدمات این صندوق استفاده کنند. در ادامه این حمایت‌ها سوق داده می شود به سمت شرکت‌هایی که از جایگاه خوبی برخوردارند و اجاره به دانشگاه می‌دهند تا به سمتی هدایت شوند که سهام به دانشگاه بدهند یعنی این ارتباط کمی بیشتر شود و از حالت اجاره‌ای به سهام تبدیل شود.

انتهای پیام

کد خبر: 1123218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =