ورود چین به حیاط خلوت آمریکا

چین قرارداد جدیدی با کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب امضا کرده است تا روابطش را در تقریبا تمامی حوزه‌ها عمیق‌تر کند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، پکن در این قرارداد متعهد شده است تا این منطقه را به فناوری هسته‌ای غیرنظامی مجهز کرده، برنامه‌های فضایی صلح‌آمیز را توسعه داده و شبکه ۵G را ایجاد کند که به گفته آمریکا، برای "جاسوسی" از مردم استفاده خواهد شد. چین همچنین وعده وام‌های کم‌بهره و تامین بودجه برای "برنامه‌های دقیق توسعه" را داده است.

پکن حتی متعهد شده که در این مناطق مدارس و کلاس‌های آموزش زبان و فرهنگ چینی بسازد؛ موسساتی که به دلیل پیشبرد تبلیغات دولتی و محدودسازی آزادی آکادمیک، در نقاط دیگر جهان مورد انتقاد قرار دارند.

این حاصل ده‌ها سال سرمایه‌گذاری و توسعه چین در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب است. چین صدها میلیارد دلار سرمایه را برای ساخت زیرساخت‌های ضروری وارد این منطقه کرده است؛ زیرساخت‌هایی مانند بنادر، جاده‌ها و نیروگاه‌های برق. بسیاری معتقد هستند که این اقدامات چین، در راستای کسب قدرت و اعمال نفوذ در "حیاط خلوت آمریکا" هستند.

این قرارداد با نام "برنامه اقدام مشترک برای همکاری در زمینه‌های کلیدی" در ماه گذشته میلادی میان چین و جامعه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب (CELAC) به امضا رسید. "سلاک"، اتحادی میان کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب است که تقریبا تمامی کشورهای این منطقه را در بر می‌گیرد؛ کشورهایی از جمله بازیگران اصلی این منطقه مانند برزیل، آرژانتین، کلمبیا، ونزوئلا، اروگوئه و شیلی.

گرچه این قرارداد حاوی جزئیات زیادی نیست، اما نقشه راه گسترده‌ای پیش پای روابط چین و کشورهای منطقه تا سال ۲۰۲۴ گذاشته و آن‌ها را متعهد می‌کند که روابط خود میان دولت‌ها، بانک‌ها، شرکت‌ها و موسسات آموزشی را عمیق‌تر کنند.

بیشتر این تعهدات، متداول به نظر می‌رسند، تعهداتی مانند تضمین حفظ محیط زیست، توسعه فناوری‌های سبز و ترویج کیفیت و پایداری؛ اما بی‌شک برخی از مفاد این قرارداد پنتاگون را به فکر فرو خواهد برد.

مسئله اول، تعهد تبادل فناوری هسته‌ای و پیشبرد "پروژه‌های کاربردی مربوط" است؛ پروژه‌هایی از جمله تربیت دانشمندان هسته‌ای برای به‌کارگیری مزیت‌های فناوری و انرژی هسته‌ای.

واشنگتن همچنین در ماه‌های گذشته، در خصوص کمک شرکت‌های چینی به ارتش این کشورها هشدارهای روزافزونی داده است. آمریکا احتمالا از این می‌ترسد که تاسیسات هسته‌ای ایجاد شده در آمریکای لاتین، در نهایت کاربردی دوگانه داشته باشد، چرا که می‌توان با انجام تغییراتی در تاسیسات غنی‌سازی سوخت هسته‌ای، از آن‌ها برای ساخت بمب‌ اتمی استفاده کرد.

به طور مشابه، احتمالا تعهد پکن برای توسعه برنامه‌های فضایی برای "کاوش صلح‌آمیز در فضا" نیز موجب نگرانی خواهد بود، چرا که چین در گذشته سعی کرده پرتاب ماهواره‌های جاسوسی خود را به عنوان ادوات "ارتباطی" توجیه کند.

علاوه بر این، چین و "سلاک" در قرارداد مذکور توافق کرده‌اند که با هدف مبارزه با تروریسم و نابودی شبکه‌های جنایی سازمان‌یافته، با یکدیگر همکاری مستقیم نظامی داشته باشند. دو طرف اعلام کردند که دانش، سیاست، فناوری و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک خواهند گذاشت.

منبع: ایسنا

کد خبر: 1124456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =