تاثیرگذارترین مقالات ۲۰۲۱ "گوگل اسکالر"

گوگل تاثیرگذارترین مقالات 2021 مربوط به سرویس اسکالر خود را فهرست کرده است. براساس این گزارش، مشاهدات بالینی اولیه کووید- ۱۹ و عوامل خطر مرگ‌ومیر آن از جمله پراستنادترین مقالات 2021 به شمار می‌روند؛ در حالی که یک مقاله هوش مصنوعی مربوط به پنج سال پیش همچنان توجه بسیاری از محققان را جلب می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ گزارش گوگل نشان می‌دهد که مقالات مربوط به کووید-۱۹ در سال گذشته میلادی، تحقیقات مربوط به هوش مصنوعی را در فهرست سالانه پراستنادترین انتشارات پایگاه داده گوگل اسکالر تحت تاثیر قرار داده‌اند. پراستنادترین مقاله مربوط به کووید-۹ در اوایل سال ۲۰۲۰ در مجله The Lancet منتشر شد که تا به امروز بیش از ۳۰ هزار استناد به دست آورده است. با این حال، تعداد استناد این مقاله نسبت به ۴۰۰ میلیون مقاله دانشگاهی و سایر متون علمی موجود در این پایگاه داده و به‌خصوص پراستنادترین مقاله پنج سال اخیر یعنی «آموزش عمیق باقی‌مانده برای تشخیص تصویر» که در مجموعه مقالات IEEE منتشر شده، فاصله زیادی دارد. این مقاله توسط یک تیم تحقیقاتی مایکروسافت در سال ۲۰۱۶ نوشته شده است.

استناد شگفت‌انگیز به این مقاله بعد از پنج سال همچنان ادامه دارد و از ۲۵ هزار و ۲۵۶ استناد در سال ۲۰۱۹ به ۴۹ هزار و ۳۰۱ استناد در سال ۲۰۲۰ و ۸۲ هزار و ۵۸۸ استناد در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

رتبه‌بندی معیاری گوگل اسکالر در سال ۲۰۲۱، مقالات منتشر شده بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ را مدنظر دارد و شامل استنادهایی می‌شود که از پوئیه ۲۰۲۰ در گوگل اسکالر نمایه شده است.

در ادامه پراستنادترین مقالات علمی گوگل اسکالر را به عنوان بزرگ‌ترین پایگاه داده علمی در جهان می‌خوانید:

ویژگی‌های بالینی بیماران مبتلا به ویروس کرونای 2019 در ووهان چین

تعداد استناد: 30 هزار و 529

نام انتشارات: The Lancet

این مقاله در فوریه ۲۰۲۰ منتشر شد و یکی از اولین مقالاتی به شمار می‌آید که ویژگی‌های بالینی کووید-۱۹ را توصیف می‌کند. محققان و پزشکان بیمارستان‌های ووهان، شهری که کووید-۱۹ برای اولین بار در آنجا شناسایی شد، با عکسبرداری از قفسه سینه و نتایج آزمایشگاهی 41 بیمار اول کووید-۱۹ و همچنین گزارش‌ پرستاران، ویژگی‌های بالینی بیماران مبتلا به این ویروس را بررسی کردند. آنها اشاره کردند که کووید-۱۹ مشابه ویروس‌های سارس و مرس عمل می‌کند، زیرا باعث ذات‌الریه می‌شود. اما از این جهت متفاوت است که به ندرت به شکل آبریزش بینی یا علائم روده ظاهر می‌شود.

جملات پایانی این مقاله به نیاز شدید آزمایش دقیق و سریع اشاره می‌کند و می‌گوید که احتمال شیوع خارج از کنترل این بیماری وجود دارد: آزمایش‌های سریع پاتوژن براساس توصیف بالینی برای پزشکان در اولین تماس با بیماران مشکوک بسیار مهم است. به دلیل پتانسیل بالای شیوع این ویروس، نظارت بر سازگاری میزبان آینده، تکامل ویروس، قابلیت انتقال و بیماری‌زایی آن ضروری است.

این مقاله تا به امروز توسط ۱۰۰ سند راهبردی، از جمله چندین سند منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی در مورد موضوعاتی چون زدن ماسک و مراقبت بالینی از بیماران با علائم شدید، مورد استناد واقع شده است.

ویژگی‌های بالینی بیماران کرونایی 2019 در چین

تعداد استناد: 19 هزار و 656

نام انتشارات: مجله پزشکی نیوانگلند

این مطالعه که در فوریه 2020 به صورت آنلاین منتشر شد، مروری بر سوابق پزشکی هزار و ۹۹ مورد کووید-۱۹ گزارش شده به کمیسیون بهداشت ملی جمهوری خلق چین بین ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹ تا ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰ است. تیمی متشکل از 40 محقق موسسات علمی چون دانشگاه پزشکی گوانگژو و بیمارستان ووهان با دسترسی به سوابق پزشکی الکترونیک ۵۵۲ بیمارستان در سرتاسر چین، خطرات مواجهه، علائم و نشانه‌ها و یافته‌های آزمایشگاهی و رادیولوژی مربوط به این بیماری را لیست کردند. این مطالعه نشان داد که مردان به شدت تحت تاثیر بیماری قرار می‌گیرند. در واقع 58 درصد از گروه بیماران مرد بودند.

البته برخی معتقدند که بالا بودن احتمال ابتلای مردان به این ویروس، به دلیل الگوهای سفری و تماس مردان است که آن را بیشتر در معرض ناقلان ویروسی قرار می‌دهد و تفاوت‌های بیولوژیکی ذاتی دلیل آن نیست. اما مقاله‌ای که در همان زمان توسط محققان در ایالات متحده در مجله JAMA منتشر شد، نشان داد که تعداد مردان مبتلا به کووید-۱۹ که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، بیشتر است.

به غیر از این، تحلیل کلان نیچر کامیونیکیشن روی ۹۲ مطالعه در دسامبر ۲۰۲۰ که بیش از ۳ میلیون بیمار را تحت پوشش قرار می‌داد، حاکی از آن است که مردان و زنان مستعد ابتلا به عفونت هستند، اما مردان 2/84 برابر بیشتر در معرض مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرند و 1/39 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از این بیماری هستند.

دوره بالینی و عوامل خطر برای مرگ و میر بیماران بزرگسال مبتلا به کوویدد-۱۹ 19 در ووهان؛ یک مطالعه کوهورت گذشته‌نگر

تعداد استناد: 17 هزار و 47

نام انتشارات: The Lancet

این مقاله که در مارس ۲۰۲۰ منتشر شد، اولین مطالعه‌ای بود که در آن محققان عوامل خطر مرتبط با علائم شدید و مرگ را در بیماران بستری یا فوت شده بررسی کردند. از ۱۹۱ بیمار مورد مطالعه، ۱۳۷ نفر از بیمارستان ترخیص و ۵۴ نفر فوت شدند.

این مطالعه که توسط محققان بیمارستان‌های چین انجام شد، داده‌های جدیدی را در مورد پخش شدن ویروس ارائه کرد - اطلاعاتی که به درک اولیه از نحوه انتشار ویروس و شناسایی علت عفونت کمک می‌کرد. در نتیجه پیامدهای مهمی برای تصمیم‌گیری در زمینه قرنطینه و درمان بیماران مبتلا به این ویروس داشت. نتایج این مقاله نشان داد که کسانی که در معرض کووید-۱۹ بودند، اما علائمی نداشتند هم باید در قرنطینه بمانند، چون کاملا ناقل این ویروس هستند.

یک ویروس جدید کرونا از بیماران مبتلا به ذات‌الریه در چین، 2019

تعداد استناد: 16 هزار و 194

نام انتشارات: مجله پزشکی نیوانگلند

در 31 دسامبر 2019، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین (CDC) یک تیم واکنش سریع را برای همراهی با مقامات بهداشتی در استان هوبی و شهر ووهان در انجام تحقیقات کووید-19 اعزام کرد. این مطالعه که در ژانویه 2020 منتشر شد، نتایج بررسی ویژگی‌های بالینی درگیر شدن ریه در دو بیمار را شامل می‌شد.

این مقاله که توسط خوزه مانوئل خیمنز-گواردنیو، محقق دپارتمان بیماری‌های عفونی در کینگز کالج لندن و همکارانش نوشته شده، توضیح می‌دهد که چطور ویروس کووید-۱۹ از بیمارانی که ریه‌هایشان درگیر شده، منتقل می‌شود.

این گروه برای اولین بار در دنیا عکس‌های واقعی این ویروس را منتشر کردند. آنها همچنین تاکید کردند که به بررسی‌های اپیدمیولوژیک بیشتری برای مشخص کردن حالت‌های انتقال، فواصل تولید مثل و سایر ویژگی‌های ویروس نیاز است تا تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تری برای کنترل و توقف گسترش آن گرفته شود.

آشکارساز مالتی‌باکس

کنفرانس اروپایی بینایی کامپیوتر

تعداد استنادات: ۱۵ هزار و ۳۶۸

این مقاله به رهبری وی لیو از دانشگاه کارولینای شمالی و در سال ۲۰۱۶ منتشر شده، ولی همچنان یکی از پراستنادترین مقالات در زمینه هوش مصنوعی به شمار می‌رود. در این مطالعه، روش جدیدی برای تشخیص اشیاء در تصاویر یا فیلم‌های ویدئویی با استفاده از یک شبکه عصبی عمیق - مجموعه‌ای از الگوریتم‌های هوش مصنوعی با الهام از فرآیندهای عصبی که در قشر مغز انسان شلیک می‌شوند- ارائه می‌دهد.

این رویکرد که آشکارساز مالتی‌باکس تک شات یا SSD نامیده می‌شود، با تقسیم تصویر به یک شبکه کار می‌کند که هر سلول شبکه مسئول تشخیص اشیاء در آن قسمت از تصویر است. همانطور که از نام آن مشخص است، شبکه قادر است تمام اشیای درون یک تصویر را در یک ارسال شناسایی و امکان تجزیه و تحلیل بلادرنگ را فراهم کند.

کد خبر: 1124583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =