دانشجویان رشته حقوق از فرصت‌های کارآفرینی رشته خود بی‌خبرند/ رشته پرطرفدار ولی منزوی

دبیر انجمن علمی حقوق دانشگاه شیراز معتقد است که دانشجویان رشته حقوق از فرصت‌های کارآفرینی رشته خود شناخت ندارند.

علی عاشورنسب دبیر انجمن علمی حقوق دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که دانشجویان رشته حقوق بازار کار این رشته را در قضاوت، وکالت و سردفتری می‌دانند و بسیاری از فرصت‌های شغلی این رشته ناشناخته مانده است، اظهار کرد: متاسفانه دانشجویان شناختی از زمینه‌های کارآفرینی رشته خودشان ندارند.

دبیر انجمن علمی حقوق دانشگاه شیراز با تاکید بر این که جامعه نخبگانی ایران با ضعف در روش‌های آموزش و تحقیق مواجه هستند، یادآور شد: بسیاری از دانشجویان به دلیل این ضعف به سمت کارهای مضاف بر درس نمی‌روند.

وی با اشاره به این که رشته حقوق در ایران رشته‌ای کاملا منزوی است و از سایر رشته‌های علوم انسانی دور شده است، افزود: در حالی که این رشته می‌تواند در هر زمینه‌ای که عدالت و اخلاق مطرح می‌شود، وارد شود.

بقای رشته حقوق وابسته به ارتباط موثر با سایر رشته‌های علوم انسانی است

عاشورنسب با تصریح بر این که کارایی حقوق در عصر حاضر تغییر کرده و رشته‌ای کاملا تعاملی شده است، گفت: لازمه بقای حقوق در عصر حاضر این است که بتواند با سایر رشته‌های علوم انسانی ارتباط مثمرثمر برقرار کند. همانطور که گرایش‌های مختلف مانند حقوق اقتصادی هم تعریف شده‌اند.  

دبیر انجمن علمی حقوق دانشگاه شیراز با تاکید بر این که بیشتر دانشجویان در زمینه مطالعات فلسفی و مطالعات پایه حقوقی وارد نمی‌شوند و مبانی حقوق را بررسی نمی‌کنند، یادآور شد: درس‌هایی مانند مقدمه علم حقوق هم که به این منظور درنظرگرفته شده، به روز نیست. به همین دلیل، این افراد پس از فارغ‌التحصیلی هم صرفا به مواد قانونی اکتفا کرده و در منطق قانون متوقف شده‌اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در عرصه فضای مجازی کشوری مانند آمریکا، از 1985 قوانین مربوط به فضای مجازی را تصویب کرده‌ است. اما در ایران قانون جرایم رایانه‌ای با مشکلات زیادی مواجه است؛ مانند این که حدودش چندان مشخص نشده است یا در مورد فضای حقوقی متاورس که اخیرا مطرح شده، در ایران هیچ صحبتی نشده است.

عاشورنسب با بیان این که امروز تحقیقات در علوم تجربی و ریاضیات نسبت به علوم انسانی پیشروست و دلیل این موضوع تفکر، پرابماتیک یا مشکل‌یابی است که در این علوم وجود دارد، افزود: متاسفانه هنر حل مسئله در رشته حقوق، مغفول مانده است و اهالی حقوق تنها به کتب درسی سنگین خود محدود شده‌اند. این موضوع جامعه نخبگان علوم انسانی را تهدید می‌کند.

دبیر انجمن علمی حقوق دانشگاه شیراز تصریح کرد: به نظر من، اهالی حقوق باید از قالب سنگین‌ کتابهایی که سالهاست با آن درگیر هستند، خارج شده، وارد اجتماع شوند و دغدغه‌مند نگاه کنند.

انجمن علمی برای آموزش دانشجویان، سرمایه‌گذاری نمی‌کند

وی با اشاره به این که انجمن‌های علمی صرفا در شیوه‌نامه‌های اجرایی خلاصه می‌شوند و حدود آن برای دانشجویان مشخص نیست، افزود: انجمن‌های علمی سعی می‌کنند از پتانسیل دانشجویان در زمینه‌های مختلف استفاده کند؛ اما تلاشی برای کشف استعداد دانشجویان و پرورش آن ندارند.

عاشورنسب در ادامه خاطرنشان کرد: انجمن علمی برنامه‌ای برای استعدادیابی دانشجویان ندارد. به همین دلیل، دانشجویان تشویق نمی‌شوند که فعالیت‌های بیشتری داشته باشند. در حالی که فعالیت‌های انجمن علمی بسیار گسترده است و شامل مواردی مانند نشریات و همایش‌های علمی ،پژوهش، گرافیک، ویراستاری، مدیریت فضای مجازیست.

وی با بیان این که انجمن علمی در این سالها فراخوان‌های زیادی برای شرکت و فعالیت دانشجویان در نشریات زده است؛ اما آموزشی برای دانشجویان تدارک ندیده است، گفت: یکی از دغدغه‌های من این است که اغلب دانشجویان روش تحقیق در حقوق را نمی‌دانند. به همین دلیل، دوره‌ای برای تربیت دانشجویان برگزار کردیم.

دبیر انجمن علمی حقوق دانشگاه شیراز در پایان اظهار کرد: نکته مورد نظر من این است که انجمن علمی نتوانسته در زمینه آموزشی فعالیت کند و به دانشجویان خط و مشی درسی بدهد. استادان هم بیشتر به تدریس خود توجه می‌کنند؛ اما به عنوان فردی که به حقوق جزا و جرم‌شناسی خوانده‌‎اند، از مبانی رشته خودشان دفاع نمی‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125060

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =