سردرگمی داوطلبان آزمون دستیاری/ چرا وزارت بهداشت تاریخ برگزاری آزمون را اعلام نمی‌کند؟

ابهام در اعلام تاریخ برگزاری دوره ۴۹ آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی از سوی مسئولان وزارت بهداشت، بسیاری از داوطلبان را سردرگم کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،  این روزها برگزاری دوره ۴۹ آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی با حواشی بسیاری همراه است. این آزمون قرار بود ۵ اسفند ۱۴۰۰ برگزار شود اما برگزاری آن به تعویق افتاد؛ به طوری که تا به امروز تاریخ مشخصی برای برگزاری این آزمون از سوی مسئولان آموزشی وزارت بهداشت مشخص نشده و داوطلبان را در جایی بین زمین و هوا نگه داشته است.

آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی هر ساله توسط وزارت بهداشت برگزار می شود، پزشکان عمومی برای گرفتن تخصص موظف هستند در این آزمون شرکت کنند. وزارت بهداشت بر اساس ماده ۱۲ آیین‌نامه مصوب سال ۸۱، وزارت بهداشت مجاز است فقط یک بار در سال نسبت به برگزاری این آزمون اقدام کند. همچنین برگزاری این آزمون باید روندی مشابه کنکور سراسری داشته و دفعات برگزاری آن ناظر بریکدیگر و با فاصله یک ساله از آزمون قبلی باشد.

آزمون دوره ۴۸ پس از دستور دیوان عدالت اداری، در ۸ تیر ۱۴۰۰ برگزار شده و با استناد به ماده ۱۲ آیین‌نامه، برگزاری مجدد آن در سال  ۱۴۰۰ امکان‌پذیر نخواهد بود. چندی پیش تعدادی از داوطلبان دوره ۴۹ آزمون دستیاری در تماس یا ایسکانیوز خواهان پیگیری تاریخ برگزاری این آزمون شدند. در این راستا ایسکانیوز با سعید هاشمی نظری رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور تماس گرفت، اما وی اعلام کرد تاریخ برگزاری این آزمون توسط دبیرخانه شورای تخصصی آموزش پزشکی اعلام خواهد شد. 

جای خالی دستیاری ۴۹ در تقویم آزمون‌های مرکز سنجش آموزش پزشکی

نکته جالب توجه آنجاست تاریخ برگزاری دوره ۴۹ آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در تقویم آموزشی مرکز سنجش آموزش پزشکی که ۸ دی ماه منتشر شد نیز مشخص نشده است. همین امر منجر به اعتراض بسیاری از متقاضیان شرکت در این آزمون شده است، تا جایی که شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت ۱۹ دی ماه در نامه‌ای به وزیر بهداشت با اشاره به بلاتکلیفی داوطلبان در زمینه مشخص نبودن تاریخ برگزاری آزمون دستیاری دوره ۴۹، خواستار مشخص شدن تاریخ برگزاری این آزمون شد. 

در این نامه آمده است: «با توجه به اختلافات قضایی اخیر درباره آزمون دستیاری دوره ۴۹ و لغو و تاریخ قبلی این آزمون که مقرر شده بود اسفند ماه امسال برگزار شود و در هیچ یک از تقویم‌های آموزشی اعلامی وزارت بهداشت (از جمله تقویم هشتم دی‌ماه) خبری از تاریخ جدید آزمون نیست. این موضوع موجب بلاتکلیفی، استرس و سردرگمی فراوان داوطلبان شده و دانشجویان سراسر کشور با پیام‌های متعدد خود به شورای صنفی مرکزی خواستار مشخص شدن تکلیف این آزمون شده‌اند. به همین منظور شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت در راستای صیانت از حقوق دانشجویان این سرزمین از وزیر بهداشت و سایر مسئولان آموزشی وزارت بهداشت تقاضا دارد نسبت به اعلام هر چه زودتر تاریخ قطعی آزمون دستیاری دوره چهل و نه و تعیین تکلیف این موضوع اقدام کنند.»

سید موید علویان رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی تهران نیز از جمله افرادی است که در ۱۸ دی ماه نامه‌ای نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشت و بحث واگذاری اختیارات را به سازمان سنجش آموزش کشور را مطرح و ورود عضو غیر تخصصی به این حوزه را آسیب‌زا خواند. وی در این نامه نوشت: زمان برگزاری امتحان دستیاری ۴۹ و منابع امتحانی اعلام شده و فرصت تا امتحان مورد اختلاف است شکایت عده‌ای از داوطلبان منجر به صدور احکام قضایی شده است. از آنجایی که صراحت قوانین بالادستی بر انجام یک آزمون در سال دلالت دارد اصرار بر برگزاری آن در سال جاری نتیجه‌ای جز تشدید اختلافات و تضییع حقوق عده‌ای از داوطلبان نخواهد داشت. اعلام صریح زمان برگزاری امتحان دستیاری دوره۴۹ با در نظر گرفتن زمان و فاصله قانونی از اعلام تاریخ برگزاری بسیار مهم است. 

ماجرای قدیمی بودن منابع آزمون دستیاری چه بود؟

یکی دیگر از حاشیه‌هایی که پیرامون دوره ۴۹ آزمون دستیاری مطرح می‌شود، قدیمی بودن منابع این آزمون است. تا جایی که مجتبی توانگر در نامه‌ای که ۹ آبان ماه ۱۴۰۰ به وزیر بهداشت نوشت، علاوه بر تغییر لغو برگزاری آزمون در ۵ اسفند ۱۴۰۰، به مواردی مانند استفاده از منابع ۱۰ سال گذشته برای درس گوش، حلق و بینی، تغییر نکردن منبع درس رادیولوژی پس از ۸ سال اشاره کرد و با استناد به رای دیوان عدالت اداری در زمینه به‌روز رسانی منابع آزمون، خواهان تصحیح تخلفات صورت‌گرفته در تاریخ برگزاری این آزمون و بعضی منابع آن شد.

ابوالفضل باقری‌فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت ۱۰ آذر ماه توضیحاتی درباره برگزاری آزمون دستیاری ۱۴۰۰ ارائه و اعلام کرد: در این دوره، معاونت آموزشی وزارت بهداشت مصمم به اجرای ضوابط و قوانین خود بوده و ضمن تعامل نزدیک با قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری، در حال حل و فصل قانونی پرونده‌ها و رای‌های صادره قبلی است.

محسن عباسی مشاور اجرایی دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی ۱۶ آذرماه درباره منابع امتحانی آزمون دستیاری اعلام کرد: منابع آزمون دستیاری نیز همان منابعی است که در سایت سنجش قرار گرفته است.

اما هامون سبطی دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور ۱۸ آذرماه اصرار مسئولان در زمینه بدون تغییر ماندن منابع آزمون دستیاری را بی‌اساس خواند و اعلام کرد: ۱۳ سال از عمر یکی از رفرنس‌های این آزمون می‌گذرد، متنی که مربوط به ۱۳ سال پیش است، چگونه می‌تواند در کشور ما که قطب پزشکی خاورمیانه به شمار می‌آید، رفرنس نخبگان ایران باشد؟ اعتراض‌ نخبگان پزشک کاملا به جا و به حق است و اصلا مشخص نیست که اصرار و پافشاری برخی مسئولان به چه دلیل است و حتما باید تغییر کند. 

در حال حاضر ۱۲ هزار نفر از داوطلبان آزمون دستیاری ضرر می‌کنند زیرا هنوز منابع آنها تغییر نکرده است و این درحالیست که باید هنگام کار با منابع جدید فعالیت کنند یعنی با به‌روز نکردن منابع، علم پزشکی خودمان را زیر سؤال می‌بریم و تحرکاتی که برای قانونی جلوه دادن این تخلفات صورت می‌گیرد جز تشدید برخورد با متخلفان را به همراه نخواهد داشت.

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت نیز ۱۸ دی ماه به متضرر شدن ۱۲ هزار داوطلب به دلیل به‌روز نشدن منابع آزمون دستیاری اشاره کرده و گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار نفر از داوطلبان آزمون دستیاری ضرر می‌کنند زیرا هنوز منابع آنها تغییر نکرده است و این درحالیست که باید هنگام کار با منابع جدید فعالیت کنند یعنی با به‌روز نکردن منابع، علم پزشکی خودمان را زیر سؤال می‌بریم و تحرکاتی که برای قانونی جلوه دادن این تخلفات صورت می گیرد جز تشدید برخورد با متخلفان را به همراه نخواهد داشت.

شنیده‌ها حاکی از آن است که آزمون دستیاری دوره ۴۹ در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود، با این وجود تا کنون خبری مبنی بر تغییر منابع آزمون دستیاری و تاریخ دقیق برگزاری از سوی مسئولان آموزشی وزارت بهداشت اعلام نشده و بسیاری از داوطلبان را سردرگم کرده است. همچنین بر اساس بند یک ماده ۱۲ آیین‌امه مصوبه سال ۸۱ (ضمیمه ۱) وزارت بهداشت، باید فاصله بین ۲ آزمون یک سال فاصله وجود داشته باشد. با توجه به برگزاری دوره ۴۸ آزمون دستیاری در تیرماه ۱۴۰۰، برگزاری این آزمون در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱منطقی به نظر نمی‌رسد. امیدواریم مسئولان وزارت بهداشت هر چه سریع‌تر تاریخ برگزاری این آزمون را اعلام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =