سرکشی به حساب‌های مردم مجاز است/ از درآمدهای مالیاتی عقبیم

در شرایطی که درآمدهای مالیاتی بر اساس برنامه ششم توسعه باید از ۷ به ۱۰ درصد برسد، این رقم تازه به ۳.۵ درصد رسیده است. برخی کارشناسان معتقدند که سرکشی به حساب‌های مردم حریم خصوصی نیست و برای اخذ درست مالیات باید انجام شود.

 به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، اگرچه دولت‌ها برای اداره امور کشورباید اقدامات قانونی لازم را در راستای اخذ مالیات به کار گیرند و با شناسایی فعالان اقتصادی و ...در این مسیر به جد گام بردارند، اما همچنان هنوز خیلی ها هستند که بدون اینکه دولت را در این مسیر همراهی کنند با انجام معاملات و فعالیت های اقتصادی زیرزمینی سودهای بسیار کلانی را کسب می کنند و برای اینکه حق و حقوق مالیاتی خود را نپردازند با زیرکی و هزاران ترفند ردی از خود به جای نمی گذارند.

البته چنین پدیده ای شاید بخشی از موضوع در خصوص فرار مالیاتی در کشور باشد چرا که به گفته برخی کارشناسان، هستند خیلی از تجار و فعالان اقتصادی که آشکارا در بخش های مختلف اقتصادی کشور فعال اند اما به دلیل برخورداری از رانت و نفوذ وظایف خود را در قبال پرداخت قانونی مالیات به دولت انجام نمی دهند. طبق گفته کارشناسان، ایران به دلیل قابلیت های فراوان و کم نظیری که در بخش های مختلف اقتصادی و...دارد، دارای ظرفیت های بسیار بالای در بخش کسب درآمدهای مالیات است.

 ظرفیت های کسب درآمدهای مالیاتی در ایران بسیار بالاست و به درستی می توان با شناسایی کسانی که فرار مالیاتی دارند بدون اینکه رقم اخذ مالیات همگانی افزایش یابد، کسب منابع هنگفت کرد تا از این طریق فشار زیادی به مردم و فعالان اقتصادی وارد نشود

حال در چنین شرایطی چنانچه دولت نسبت به شناسایی فعالان اقتصادی با راهکارهای کارشناسانه توجه ویژه کند و از طرفی خود مردم نیز پرداخت مالیات که وظیفه ای قانونی و اخلاقی است را مد نظرگیرند، بی تردید بخش عمده ای از منابع مالی دولت برای اداره امور کشور در بودجه بدون وابستگی آنچنانی به فروش نفت تامین و عدالت مالیاتی نیز در این زمینه محقق خواهد شد.

هر چند طی یکی دو سال اخیر درآمدهای مالیاتی کشور در بودجه سالانه بعضا ۱۰۰ درصد محقق شده است، اما ظرفیت های کسب درآمدهای مالیاتی آنگونه که گفته شد در ایران بسیار بالاست و به درستی می توان با شناسایی کسانی که فرار مالیاتی دارند بدون اینکه رقم اخذ مالیات همگانی افزایش یابد، کسب منابع هنگفت کرد تا از این طریق فشار زیادی به مردم و فعالان اقتصادی وارد نشود. البته در بودجه سال آینده به این موضوع مهم توجه شده است و درآمدهای مالیاتی با افزایش حدود ۷۰ درصد در نظر گرفته شده است، اما معلوم نیست با چه راهکار و شیوه ای چنین اهدافی محقق می شود.

از طرفی طبق اظهارات اخیر رئیس سازمان امور مالیاتی کشور علاوه بر اقدامات لازم برای افزایش میزان درآمدهای مالیاتی، شناسایی مالیات گریزان با رصد تراکنش های بانکی در دستور کار قرار گرفته شده و قرار است با این شیوه مالیات گریزانی که گردش حساب بالایی دارند به دقت شناسایی شوند تا از آنها مالیات اخذ شود هر چند این راهکار نیز تبعات خود را در پی دارد.

سید یاسین رضوی پور، کارشناس اقتصادی درباره عواقب شناسایی مالیات گریزان با سرکشی به حساب‌های بانکی مردم و رصد تراکنش ها گفت: سرمایه ای برای کشور مفید است که آن سرمایه در بخش تولید بکار گرفته شود نه سفته بازی، بنابراین پولهای کلانی که توسط برخی در بانک ها وجود دارد و معلوم نیست این منابع کجا و چگونه و صرف چه فعالیتی می شود باید رصد شود و با شناسایی دقیق مقصد پول از آن منابع، مالیات اخذ شود که این رویکردی درست به نظر می رسد. سرکشی به حساب‌های بانکی و رصد تراکنش های مالی حریم خصوصی قلمداد نمی شود، در آمریکا و اروپا نیز همه اطلاعات تراکنش های بانکی مبنای اخذ مالیات قرار می گیرد و از این طریق جلو فرار مالیاتی خیلی ها گرفته می شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه منابع مالی که از سیستم بانکی خارج می شود، باید به دقت مشخص شود که این پول کجا و صرف چه فعالیتی شده است، گفت: خروج منابع از سیستم بانکی آنگونه که آن منابع صرف فعالیت های تولید نشوند، مشمول پرداخت مالیات به دولت خواهد شد چرا که مشخص می شود بعضا این منابع برای سفته بازی به کار می رود و باید هدف مالیات قرار گیرد.

رضوی پور با اشاره به اینکه در تمام کشورهای دنیا به جز سوییس (به دلیل محرمانگی پولهای سیاه)، سرکشی به حسابهای بانکی و رصد تراکنش های مالی حریم خصوصی قلمداد نمی شود، گفت: در آمریکا و اروپا نیز همه اطلاعات تراکنش های بانکی مبنای اخذ مالیات قرار می گیرد و از این طریق جلوی فرار مالیاتی خیلی ها گرفته می شود. این در حالی است که در دولت گذشته سرکشی به حساب های مردم برای شناسایی میزان درآمد، وضعیت معیشت و نحوه فعالیت اقتصادی و ... را اقدامی نادرست می دانستند که البته اشتباه است.

وی در پاسخ به اینکه برخی ها معتقدند؛ سرکشی به حساب‌های بانکی موجب فرار سرمایه ها می شود، گفت: وقتی در تمام دنیا حسابها رصد می شود، سرمایه ها کجا می تواند برود. فرار سرمایه ها زمانی اتفاق می افتد که ثبات اقتصادی در کشور وجود نداشته باشد و از طرفی تورم چشم گیر باشد که این مسئله نیز به ناترازی های مالی در کشور بر می گردد.

رضوی پور به ناکارآمدی دولت ها در بالا بردن سهم مالیات در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: در برنامه ششم توسعه قرار بود نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی از ۷ به ۱۰ درصد برسد اما این رقم درپایان سال ۹۹ به دلیل ضعف مدیریت دولت ها به ۵/۳ درصد رسید، بنابراین طبق گزارش های موجود در این بخش نتوانسته ایم خوب عمل کنیم.

سید مرتضی افقه، استاد دانشگاه و اقتصاددان نیز درباره تبعات تصمیم رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص رصد تراکنش های بانکی برای شناسایی مالیات گریزان گفت: موضوع سرکشی به حسابهای بانکی طی سالهای گذشته نیز مطرح و این ایده بعضا با مخالفت هایی نیز همراه شد اما اکنون و در چنین شرایطی هر چند برای کسب درآمدهای مالیاتی دولت باید به هر شکل ممکن جلوی فرار مالیاتی در کشور را بگیرد اما به نظر می رسد با رصد تراکنش های بانکی برای اخذ مالیات از مالیات گریزان این احتمال وجود دارد که سرمایه گذاران احساس ناامنی کنند و پولهای خود را به کالاهای ارزشی چون طلا و ملک و ... تبدیل و یا سرمایه های خود را به خارج از کشور ببرند.

وی با بیان اینکه البته تعداد افرادی که سرمایه های کلانی دارند و این سرمایه ها یا در سیستم بانکی یا در جایی دیگر است، خیلی چشم گیر نیستند، اظهار داشت: بخش عمده ای از این افراد نیازی به شناسایی ندارند چرا که آنها نفوذ قوی دارند. البته این را باید گفت که شناسایی مالیات گریزان به دلبل نبود اطلاعات و امکانات نیست بلکه همانطوری که گفته شد نفوذهای سیاسی و ارتباطات و ...با بده بستان‌های احتمالی باعث فرار مالیاتی شده است.

 افقه افزود: در پرداخت مالیات هرکسی باید خود را موظف به انجام چنین کاری کند، از طرفی مالیات گریزان نیز از سوی دولت باید به دقت شناسایی و در صورت انجام تخلف با آنها برخورد جدی شود. اما اینکه چرا اکنون در کشور فرار مالیاتی زیاد است به دلیل آن بوده که با متخلفان مالیاتی برخورد جدی نمی شود.

منبع: خبرگزاری بازار

کد خبر: 1125219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =