بخش‌های معاف از مالیات بر ارزش افزوده / نحوه محاسبه مالیات طلافروشان  چگونه است؟

نماینده صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، درباره بخش‌های معاف از مالیات توضیح داد.

کاظم دلخوش اباتری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ با اشاره به اینکه مالیات بر ارزش افزوده یا همان مالیات بر مصرف، در تمام دنیا اجرا می‌شود، اظهار کرد: در ایران تجمیع عوارض داشتیم که سلیقه‌ای اجرا می‌شد و نوسانات درصدی داشت به همین دلیل در دوره هشتم مجلس به بعد این قانون را برداشتیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده را نوشتیم.

وی با بیان اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده حدود پنج سال به صورت آزمایشی در کشور اجرا شد، افزود: در این مدت نقاط ضعف و قوت را پیدا کردیم و قانون با اصلاحاتی که انجام دادیم، اجرا خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه در بندهای ماده 9 اصلاحیه قانون کالاهایی که باید معافیت به آنان تعلق می‌گرفت را پیش بینی کردیم، خاطرنشان کرد: در آنجا حتی برای طلافروشان هم که هیچ نقطه از دنیا مالیات بر ارزش افزوده ندارند مالیات مقرر کردیم. دلیلش هم این است که طلا کالای سرمایه‌ای است و سرمایه مردم با جابه‌جا کردن طلا آسیب می‌بیند.

دلخوش با تأکید براینکه بخش‌های مختلف کشاورزی، حمل و نقل، سالن‌های ورزشی و ... معاف از مالیات بر ارزش افزوده شده است، گفت: در اصلاح قانون افزایش قیمت مالیات نداشتیم. یعنی مالیات بر ارزش افزوده همان 9 درصد است که معافیت‌های آن زیاد شده که البته برخی به این مسئله انتقاد دارند.

بیشتر بخوانید:

ابهام در اجرای مالیات بر ارزش افزوده پروازهای خارجی

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معتقدم 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نباید افزایش بیشتری داشته باشد و خوشبختانه چند سالی است که این رقم افزایش بیشتری نداشته است.

به گزارش ایسکانیوز؛ حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا سالهای گذشته در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و تصویب هم شده بود اما شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد کرد و دوباره به مجلس ارجاع شد. اما در نهایت این قانون ۱۲ تیر امسال اصلاح، تصویب و به دولت ابلاغ شد. طبق این قانون ۹ درصد مالیات خرید طلا فقط به سود و اجرت طلا تعلق خواهد گرفت و اصل طلا از این مالیات معاف شد. در این رابطه برخی اعلام کردند که از این پس در خرید طلا بایستی دقت کرد تا واحدهای فروش، مالیات ۹ درصدی را روی قیمت اصلی طلا حساب نکنند.

در پی این موضوع اعضای هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کردند که طبق اصل ۱۲۳ قانون اساسی، پس از شش ماه از ابلاغ مصوبه ریاست جمهوری، قانون معافیت اصل طلا از مالیات اجرایی خواهد شد.

پس از آن، یک ماه پیش (۱۳ آذر ماه ١۴٠٠)، اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای به واحدهای صنفی طلا، جواهر و پلاتین در رابطه با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد که با توجه به لازم‌الاجرا شدن قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده طلا، جواهر و پلاتین از مشتریان دریافت شود.

بر اساس این ابلاغیه، مقرر شد قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ۱۴۰۰ از سوی سازمان امور مالیاتی کشور لازم‌الاجرا اعلام شود. با توجه به جزء ۲ بند «ب» ماده (۲۶) این قانون در خصوص عرضه‌کنندگان کالا و خدمات طلا، جواهر و پلاتین مقرر شده که “اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای موضوع این بند، مشمول مالیات و عوارض با نرخ  ۹ درصد شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =