جراحان کلیه خوک را به یک مرد مرگ مغزی پیوند زدند

جراحان آمریکایی دو هفته بعد از پیوند قلب خوک به انسان، دو کلیه خوک را به یک انسان مرگ مغزی پیوند زدند. این موفقیت گام مهمی در راستای تلاش چندین دهه دانشمندان برای استفاده از اعضای بدن حیوانات برای پیوندهای نجات‌بخش به شمار می‌آید.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ جیم پارسونز 57 ساله از ایالت آلاباما، در ماه سپتامبر پس از ضربه سر در حین مسابقه دوچرخه‌سواری، دچار مرگ مغزی شد و از نظر پزشکان رسما مرده بود. از این رو، محققان دانشگاه آلاباما با کسب اجازه از خانواده او، چهار روز بعد از حادثه، کلیه‌هایش را در حالی که هنوز خون در بدنش در گردش بود، برداشتند و به جای آن کلیه اصلاح شده ژنتیکی خوک پیوند زدند. این کلیه‌ها با موفقیت توانستند خون فرد را فیلتر و ادرار تولید کنند و مهم‌تر از همه بلافاصله توسط بدن پس زده نشدند. جالب اینجاست که این دو عضو تا سه روز پس از پیوند زنده ماندند.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که پیوند سلول، بافت یا اندام‌های زنده از یک گونه به گونه دیگر می‌تواند بحران کمبود عضو در جهان را برطرف کند. از آنجا که آناتومی و فیزیولوژی قلب خوک‌ها شبیه به انسان است، بنابراین از آنها به عنوان مدلی برای توسعه درمان‌های جدید استفاده می‌شود. این در حالی است که حدود دو هفته پیش، اولین بیمار در جهان، یک قلب اصلاح شده ژنتیکی خوک را دریافت کرد. به غیر از این، پنج روز قبل از عمل پارسونز، جراحان نیویورکی توانستند با موفقیت یک کلیه خوک دیگر را قبل از اینکه دستگاه‌های تنفس بیمار قطع شود، به او پیوند بزنند. البته در این روش، کلیه خوک در خارج از بدن بیمار پیوند و نگهداری شد.

پروفسور جیم لاک، مدیر موسسه پیوند عضو آمریکا، در مورد این جراحی می‌گوید: این عملیات پیوند در تاریخ پزشکی لحظه‌ای تحول‌آفرین و نقطه عطفی در زمینه پیوند عضو به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد که بهترین راه‌حل در شرایط کمبود اعضای بدن است.

وی می‌افزاید: ما شکاف‌های دانش حیاتی را پر کرده‌ایم و داده‌های ایمنی و امکان‌سنجی لازم را برای شروع آزمایش بالینی در انسان‌های زنده‌ای را به دست آورده‌ایم که به بیماری نارسایی کلیه مبتلا بودند. این مطالعه دانشی را ارائه می‌کند که نمی‌توان آن را در مدل‌های حیوانی ایجاد کرد و ما را به آینده‌ای نزدیک‌تر می‌کند که در آن تامین اعضای بدن نیاز فوق‌العاده را برآورده می‌کند.

گفته می‌شود که پارسونز یک داستان‌سرای ماهر و عاشق مادر و فرزندانش بود. او شرکت مربوط به نصب کمد داشت و در عین حال، عاشق مسابقات دوچرخه‌سواری خاکی بود و در یکی از مسابقات دوچرخه‌سواری در جنگل به دلیل تصادف مرگ مغزی شد. پزشکان چهار روز قبل از انجام این عمل، اعلام کردند که او رسما فوت شده و با کسب اجازه از خانواده‌اش جراحی پیوند کلیه را روی آن انجام دادند. برای این کار، گردش خون در ابتدا برای ایجاد آمادگی در اعضای بدنش برای پیوند و همچنین مطالعه دانشمندان، همچنان حفظ شد.

او همیشه آرزو داشت که اعضای بدنش پس از مرگ به دیگران اهدا شود، اما اعضای بدنش برای اهدا مناسب نبود، با این حال با این کار، می‌تواند جان هزاران نفر دیگر را نجات دهد.

نحوه پیوند کلیه

محققان در عمل جراحی مذکور کاملا کلیه‌های خود پارسونز را برداشتند و دو کلیه خوک اصلاح شده ژنتیکی را پیوند زدند. برای اولین بار، این کلیه‌ها از خوک‌هایی گرفته شد که ۱۰ ژن کلیدی آنها ویرایش شده بود تا اعضای بدن آنها برای پیوند با انسان مناسب شوند.

قبل از جراحی، پارسونز و حیوان اهداکننده تحت آزمایش سازگاری متقاطع قرار گرفتند تا مشخص شود که آیا اندام‌های اصلاح ‌شده ژنتیکی با بافت همخوانی خوبی دارند یا خیر. و سپس کلیه‌های خوک در مکان‌های آناتومیک دقیق کلیه‌های خود پارسونز قرار گرفتند، با همان اتصالات به شریان کلیوی، سیاهرگ کلیوی و حالب که ادرار را از کلیه به مثانه می‌برد. همچنین به بدن او داروی سرکوب سیستم ایمنی تزریق شد تا فعالیت سیستم ایمنی او را کاهش دهد و در نتیجه بدنش پیوند را پس نزند.

لاک می‌گوید: مطالعه ما نشان می‌دهد که موانع اصلی پیوند عضو به انسان برطرف شده است و پیوند اعضای خوک به انسان نویدبخش افزایش تعداد اعضای موجود برای پیوند و جلوگیری از مرگ هزاران نفر در جهان است که هر ساله به دلیل کمبود اعضا رخ می‌دهد.

در حال حاضر، بیش از 800 هزار آمریکایی با نارسایی کلیوی زندگی می‌کنند و اکثر آنها هرگز به لیست انتظار راه پیدا نمی‌کنند، زیرا اندام‌های کمی برای پیوند در دسترس است.

اگرچه دیالیز می‌تواند تا حد زیادی زندگی را به این بیماران برگرداند، ولی پیوند کلیه باعث بالا رفتن کیفیت زندگی و عمر طولانی‌تری برای آنها خواهد شد. در ایالات متحده، بیش از هر عضو دیگری، کلیه با تقاضای بسیاری برای پیوند همراه است.

کد خبر: 1126671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =