آخرین وضعیت پیشرفت مسکن ملی/ ماجرای گلایه انبوه‌سازان چه بود؟

بیشتر از شش ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد و هنوز آمار دقیقی از ساخت واحدهای مسکونی پروژه مسکن ملی اعلام نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، دولت سیزدهم از زمان آغاز فعالیت خود وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال را مطرح کرد. این طرح که با عنوان نهضت ملی مسکن یا همان مسکن ملی نهایی شد، کمی بعد با ثبت‌نام متقاضیان وارد مرحله بعد شد. دولت وعده داده که طبق این پروژه، سالی یک میلیون واحد مسکونی را تحویل دهد.

از همان زمان بود که پای انبوه‌سازان به عنوان یکی از ارکان اجرای این پروژه مطرح شد. وزیر راه و شهرسازی هم اعلام کرده بود که دولت از سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به ساخت و ساز داشته باشند حمایت می‌کند. البته بزرگترین حمایت دولت از بخش خصوصی تامین زمین رایگان و در اختیار گذاشتن آن به بخش خصوصی و مکلف کردن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات ساخت است.

تامین مالی مسکن و بحرانی که بیخ گوش دولت است

در عین حال، از انبوه‌سازان خواسته شده بود که با توجه به شکاف عرضه با تقاضای مسکن و همزمان افزایش تسهیلات ساخت‌و ساز با استفاده از وام ۴۵۰ میلیونی، عقب ماندگی در بخش ساخت مسکن را جبران کنند.

نکته مهم هزینه‌ای است که برای این پروژه می‌شود. طبق پژوهش صورت گرفته از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، فقط تامین آب و برق این واحدهای مسکونی، حدود ۲۵ میلیون تومان به ازای هر واحد هزینه دارد. یعنی برای یک میلیون مسکن در سال، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود که این رقم ۸۰ درصد بودجه عمرانی کل کشور است.

به همین خاطر است که نوع هزینه‌کرد و پیشرفت این پروژه از اهمیت بسیاری برخوردار است. برخی آمارها نشان می‌دهد که با اجرای این پروژه، بعد از ۴ سال بیشتر از ۴۰ درصد نقدینگی کل کشور درگیر تامین مالی مسکن می‌شود. این مساله به صورت مستقیم تاثیر خود را روی تورم می‌گذارد و اگر دولت حواس‌اش به اجرای درست چنین طرح بزرگی نباشد، جز تورم چیزی در دست نخواهد داشت.

عملکرد ۶ ماهه دولت در ساخت مسکن چه شد؟

اما وضعیت پیشرفت این پروژه چگونه است و حالا که بیش از ۶ ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد، چه میزان واحد تحویل شده است؟

ایرج رهبر عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور در این رابطه به ایسکانیوز گفت: این نهضت تازه پا گرفته و مقدمات کار توسط وزارت راه و شهرسازی در حال فراهم شدن است. به مرور باید زمین را تحویل بگیرند و کار سرعت بگیرد.

رهبر عنوان کرد: بخشی از قراردادها از قبل بسته شده و بخشی هم به تازگی نهایی شده است. باید از حالا به بعد تحویل زمین و عقد قرارداد تسریع شود.

صدور پروانه تسریع شود

وی در خصوص گله مطرح شده از سوی انبوه‌سازان گفت: گله‌ای از سوی انبوه‌سازان مطرح نبوده است. اما باید این را توجه داشت که انجام این پروژه، نیاز به همکاری ارگان‌های مختلف مثل شهرداری‌ها دارد که برای صدور پروانه و مجوز همکاری کنند. در واقع باید صدور پروانه را از مسیرعمومی خارج کرد و شهرداری‌ها یک خط ویژه برای نهضت ملی مستقر کنند تا صدور پروانه زمانبر نباشد.

رهبر عنوان کرد: در حال حاضر آمار دقیقی از واحدهای نهایی یا تحویل شده نداریم چون هر روز اضافه می شود و قراردادهای جدید بسته می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، بعد از زمزمه نهایی شدن برجام، نگرانی انبوه‌سازان از احتمال ورود پای خارجی‌ها در مسکن ملی بیشتر شد و همین مساله باعث مطرح شدن گلایه‌هایی از سوی آنها شد. با این حال به اعتقاد کارشناسان، هرچقدر که این پروژه فرای به نتیجه رسیدن یا نرسیدن برجام به سمت و سوی درست خود هدایت شود، دولت کارنامه موفق‌تری را به نام خود ثبت خواهد کرد.

کد خبر: 1127295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =