عدم‌ثبات نیروی کار در سراهای نوآوری/ سال آینده زمینه صادرات نهال ایرانی مهیاست

رئیس سرای نوآوری کشت‌بافت گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان عدم ثبات نیروی کار را از نارسایی‌های موجود در سراهای نوآوری دانست و افزود: سرمایه اصلی کارکنان هستند، اما در وضعیت کنونی بسیاری از دانشجویان فعال در این عرصه به‌دنبال درآمدزایی برای دانشجویان هستند تا بتوان این نیروها را نگهداری کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، «تبدیل فناوری به ثروت» مجموعه مأموریت‌ها، فعالیت‌ها و دستاوردهای سراهای نوآوری ایجاد شده در واحدهای دانشگاهی را پیگیری و بررسی می‌کند. شاید تاکنون در کشور ما توجه به صنعت گیاهان دارویی مغفول مانده باشد. این در حالی است که ایران از ۱۰ اقلیم دنیا، ۹ اقلیم را داراست و این امر نشان از ظرفیت بالای طبیعت ایران در زمینه گیاهان دارویی دارد و دانشگاه باید با مسئله‌یابی، موانع پیشرفت کشور را بررسی و دانشجویان علاقمند در این زمینه بتوانند بیش از پیش در راستای گیاهان داروی و مهار نارسایی‌ها عمل کنند.

فرشته کامیاب، رئیس سرای نوآوری کشت‌ بافت گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان در گفت و گو خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند فعالیت‌ها در سراهای نوآوری گفت: اقدامات در راستای تولیدات نهال‌های هیبریدی پسته، گیاه هاورتیا و نهال گلابی است و در اسفند سالجاری تولیدات نهال بر پایه نهال برتر حدود دو تا سه هزار نهال تولید و به فروش می‌رسد.

وی افزود: نهال گلابی مقاوم در برابر بیماری‌های متعدد و ریزازدیادی محصولات پسته و خرما هم تولید شده و هدف فعالیت بر روی تولید دیگر نهال‌ها و توسعه فعالیت‌ها در این زمینه است. امیدواریم  بتوان در سال‌های آینده با دیگر شرکت‌ها تولید در زمینه نهال‌های متعدد را گسترش داد.

کامیاب در پاسخ به این سوال که فعالیت در این سراها چقدر در تحقق اهداف شما موثر بوده است؟ ادامه داد: در سال‌های اخیر به‌دلیل شیوع کرونا فعالیت‌ها با مشکلات متعدد همراه بود. به عبارت دیگر فعالیت سراهای نوآوری با شیوع کرونا همزمان شد که تولیدات به تعداد انبوه رسید و فعالیت و اقدامات افزایش یافته است.

تحقق اشتغالزایی در سراهای نوآوری

رئیس سرای نوآوری کشت‌بافت گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان در روند اشتغالزایی در سراهای نوآوری ادامه داد: اشتغالزایی تا حدودی در این سراها محقق شده است. برای مثال آزمایشگاه و مرکز به تازگی تاسیس شده و یکی از گلخانه‌ها به تازگی آماده شده است. هم‌اکنون از لحاظ ساختاری می‌توان تولیدات را افزایش داد. در حالی که در روزهای آغاز فعالیت گلخانه‌ها نداشتیم، اما امروز از دو گلخانه در ابعاد ۴۰۰ و هزار متری برخوردار هستیم.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۰ دانشجو در حال فعالیت در این سرا هستند که  ۴ نفر از آنها با وجود اشتغال به تحصیل در شرکت‌های  خصوصی جذب شدند، ادامه داد: در دانشگاه هم قرار بر این است که بتوان برای دانشجویان حقوق اختصاص داد. در قراردادها می‌توان از ظرفیت دانشجویان بهره‌مند شد. این دانشجویان به‌دلیل فعالیت در سراهای نوآوری از پرداخت شهریه معاف هستند و برخی از آنها با عقد قرارداد به فعالیت می‌پردازند. تصمیم برعقد قرارداد با ۸نفر از فعالان در اولویت اقدامات است.

ایجاد زمینه صادرات نهال‌های ایرانی

رئیس سرای نوآوری کشت‌بافت گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان درباره تولیدات و درآمدزایی گفت: بر اساس رایزنی‌ها با کشور عراق می‌توان در زمینه تولیدات انبوه فعالیت کرد، اما در شرایط کنونی ۳هزار نهال تولید شده است. در سال‌های آینده با تولید بیش از ۱۰ هزار نهال می‌توان زمینه صادرات را ایجاد کرد. البته در شرایط کنونی مطابق با بررسی‌های انجام شده بسیاری از کشورهای همجوار به نهال‌های تولیدی نیازمند هستند اما میزان تولیدات محدود است.

سال آینده زمینه تولید محصولات ایجاد می‌شود

کامیاب با بیان اینکه اولین میزان درآمد در سراهای نوآوری ۲۰ میلیون تومان بوده است، افزود: در اسفند سالجاری فروش به نزدیک صد میلیون تومان افزایش می‌یابد. اگر شرایط کرونایی مناسب باشد و مشکلی برای بازار بروز نکند، سال آینده محصولات به مرحله تولید می‌رسند.

وی عدم ثبات نیروی کار را از نارسایی‌های موجود دانست و افزود: سرمایه اصلی کارکنان هستند، اما در وضعیت کنونی بسیاری از دانشجویان فعال به‌دنبال درآمدزایی هستیم تا بتوان این نیروها را نگهداری کرد. در وضعیت کنونی بسیاری از دانشجویان در این سراها با هدف کسب تجربه فعالیت کرده و مشکل اصلی پرداخت هزینه و نگهداری کارکنان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1128120

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =