درآمد 250 میلیون تومانی سرای نوآوری انار در اولین سال فعالیت/ ایده‌های برتر حمایت می‌شوند 

سرپرست سرای نوآوری انار دانشگاه آزاد اسلامی ساوه با اشاره به برگزاری رویداد «ایده‌آرا» گفت: تلاش می‌کنیم تا با جلب حمایت‌ها، ایده های برتر را ذیل سرا پرورش دهیم و بتوانیم در نهایت محصول قابل عرضه به بازار را هم داشته باشیم.  

پژمان مرادی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه و سرپرست سرای نوآوری انار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: مقدمات راه اندازی سرای نوآوری انار از سال 1399 آغاز شد و مجوز اولیه آن در سال 1400 از معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اخذ شد و پس از فعالیت های انجام شده در مهرماه 1402 مجوزهای قطعی آن کسب شد.    

بیشتر بخوانید:

دستیابی به فرمولاسیون تولید پلی‌یورتان توسط فناوران سرای نوآوری کفش و چرم واحد تبریز

وی ادامه داد: سراهای نوآوری به طور کلی در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی با اهدافی به منظور ایجاد و زمینه های کارآفرینی، حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان، کمک به رونق اقتصاد محلی مبتنی بر فناوری همچنین ایجاد فضای لازم برای رشد واحدهای کوچک و متوسط دانش مدار و فناوری و فعالیت در زمینه فناوری جدید، بستر سازی به منظور ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای جذب کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاه، تولید و توسعه محصولات و... راه‌اندازی شده‌اند. 

مرادی تصریح کرد: هدف غایی سراهای نوآوری از جمله سرای نوآوری انار، بسترسازی به منظور تجاری کردن دستاوردهای علمی است. 

وی خاطرنشان کرد: سرای نوآوری انار یکی از معدود سراهای تخصصی کشور است و در زمره سراهای حوزه کشاورزی قرار میگیرد که این موضوع سرای نوآوری انار را از سایر سراهای نوآوری متمایز می‌کند. 

مرادی افزود: یکی از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه کلان تحولی تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم است. دانشگاه نسل اول آموزش و نسل دوم پژوهش بود که پشت سر گذاشته شد و امروز در دوران نسل سوم دانشگاه یعنی دانشگاه کارآفرین هستیم.

وی اضافه کرد: در دستورالعمل  تنظیم شده در برنامه توسعه دانشگاه به واحدهای هر استان و هر شهر بر اساس ظرفیت ها و شرایط خاص و محصولات خاصی که دارند ماموریت داده شده و با توجه به اینکه در ساوه شهرت انار بسیار مطرح است؛ سرای انار با محوریت محصول انار راه اندازی شد که سعی دارد تمام مسائل و مشکلات انار را بررسی کند و در این زمینه به فناوران و افراد صاحب ایده نیز کمک کند.  

سرپرست سرای نوآوری انار دانشگاه آزاد اسلامی ساوه ادامه داد: در واحد ساوه پیش از راه اندازی سرا، مرکز رشد را داشتیم و پس از راه اندازی مقرر شد که مراکز رشد به صورت تخصصی در ذیل سراها باشند که ایده ها در مراکز رشد به تدریج پرورش پیدا کنند تا به محصول برسند و محصول در سراها به صورت تجاری سازی عرضه شود.   

وی خاطرنشان کرد: پیش از این مرکز رشد ساوه دوازده هسته و واحد فناور را در خودش استقرار داده بود که اینها در ذیل سرای نوآوری قرار گرفتند و هم اینک بیش از 40 نفر مشتمل بر دانشجو، اعضای هیئت علمی، برخی از دانش آموختگان و کارآفرینان در حوزه های مختلف با سرای نوآوری و مرکز رشد ساوه همکاری می‌کنند. 

مرادی در خصوص استفاده از ظرفیت های بومی استان و شهرستان نیز گفت: از تمام ظرفیت های شهرستان استفاده میشود و هدف سرا این است که محصول خاص و ویژه شهرستان را تحت پوشش قرار دهد. 5 مرکز عمده در تولید انار در کشور وجود دارد که شامل ساوه، یزد خراسان، شیراز و تاحدی کردستان می‌شود و تلاش ما بر این است تا با تمامی این مراکز عمده ارتباط داشته باشیم. 

وی اضافه کرد: تا پایان سال مالی دانشگاه یعنی مردادماه 1401، حدود 250 میلیون تومان درآمد توسط سرا کسب و به حساب‌های غیرشهریه ای دانشگاه واریز شد که در سال اول فعالیت سرا این مبلغ قابل توجه است. 

سرپرست سرای نوآوری انار دانشگاه آزاد اسلامی ساوه بیان کرد: سرای نوآوری انار ضمن عقد قرارداد با مراکز حمایتی نظیر فرمانداری، خانه کارگر، تعاونی روستایی و جهاد کشاورزی در بخش صنعتی هم با شرکت‌های نارایران در زمینه فرآوری محصولات انار، شرکت عطر و طعم ماگنولیا در زمینه تولید اسانس ها و عطرها و شرکت آرین صنعت و شرکت نگین سبز که در زمینه تولید کودهای تخصصی است موفق به عقد تفاهم نامه همکاری شده است تا بتوانیم با کمک این شرکتها و ارگان های دولتی ایده های فناورانه افرادی که وارد می‌شوند را پوشش دهیم. 

عقد قرارداد با شرکت‌های صنعتی و ارگان‌های دولتی برای حمایت از ایده‌ها

وی با بیان اینکه سال گذشته موفق شدیم برنامه ایده آرا در خصوص فرآوری انار را برگزار کنیم که ایده های بسیارخوبی جمع آوری شد و در تیم داوری مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: برنامه ایده‌آرا امسال هم برگزار می‌شود و تلاش بر این است تا با جلب حمایتها ایده های برتر را ذیل سرا پرورش دهیم و بتوانیم در نهایت محصول قابل عرضه به بازار را هم داشته باشیم.

مرادی گفت: تبلیغات لازم را انجام دادیم تا تمام محققین و افرادی که دارای ایده های مختلف هستند و یا به عبارتی درگیر مشکلات انار هستند از تولید گرفته تا فرآوری و برداشت در سرا مستقر شوند و در نهایت گامی بلند را در پیشرفت محصول انار برداریم. 

انتهای پیام/       

کد خبر: 1204225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =