حق‌الوکاله وکیل در دعاوی مالی چقدر است؟

حق الوکاله یعنی پولی که وکیل بابت انجام کار و دفاع از حقوق موکل خود دریافت می‌کند. با توجه به اینکه وکالت شغلی آزاد محسوب می‌شود، پس وکیل هیچگونه محدودیتی در تعیین حق الزحمه خود ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حق الوکاله یعنی پولی که وکیل بابت انجام کار و دفاع از حقوق موکل خود دریافت می‌کند. با توجه به اینکه وکالت شغلی آزاد محسوب می‌شود، پس وکیل هیچگونه محدودیتی در تعیین حق الزحمه خود ندارد. البته طبق عرف، حق الوکاله با توافق طرفین یعنی وکیل و موکل انجام می‌شود و بستگی به میزان زحمت و ساعات کار وکیل و نوع پرونده دارد.

با مرور زمان، عرف وکالت موجب ایجاد یک وحدت رویه در خصوص تعیین میزان حق الوکاله شده است و توازن نسبی بین وکلای مختلف در شهرهای مختلف جهت تعیین و دریافت حق الوکاله ایجاد شده است.

محاسبه حق الوکاله وکیل در درجه اول به صورت توافقی انجام می‌گیرد.

حتی در امور قضایی که توسط وکیل دادگستری کار پیش می‌رود نیز طبق قانون وکالت، توافقی که بین وکیل و موکل انجام می‌پذیرد شرط است. و اگر توافقی بین موکل و وکیل دادگستری در رابطه با پیگیری امور قضایی صورت نگیرد در صورت اختلاف، طبق قانون وکالت، مطابق با تعرفه وکلا مندرج درقانون مذکور اعمال می‌شود.

در رابطه با وکالت محضری نیز پرداخت و محاسبه حق الوکاله به صورت توافقی است و در صورت عدم توافق بین طرفین، طبق قانون مدنی، وکیل مستحق اجرت المثل ایام و نوع کار وکالت خود می‌باشد.

لازم است که وکیل در فرم وکالتنامه حتما مبلغ حق الوکاله را درج کند.

نکته دیگری که در محاسبه حق الوکاله وکیل باید دانست این است که هزینه حق الوکاله تسخیری یا معاضدتی، دوبرابر حداقل تعرفه خواهد بود.

تعرفه حق الوکاله
در خصوص نحوه دریافت و محاسبه حق الوکاله از موکل به طور معمول و رایج بین وکلا، پس از تعیین مبلغ و توافق بر سر مبلغ حق الوکاله، یک دوم را ابتدای کار و یک دوم دیگر را پس از صدور رای قطعی دریافت می‌کنند به عبارتی دیگر ۵۰ درصد اول کار و ۵۰ درصد آخر کار …..

بعضی از وکلا در بعضی از پرونده‌ها حق الوکاله را سه قسمت می‌کنند؛ یک سوم ابتدای کار و یک سوم در حین انجام کار و الباقی پس از رای قطعی.

لازم به ذکر است که تعهد وکیل از نوع تعهد به وسیله است نه تعهد به نتیجه. به بیان ساده‌تر، وکیل همه دانش و تجربه و آگاهی خود را به کار می‌گیرد ولی ضمانت ندارد و هیچ بهترین وکیل هم نمی‌تواند صد در صد به موکل قول پیروزی و موفقیت در دفاع از پرونده را بدهد.

پس فریب افراد سودجو و بی تجربه و موسسات حقوقی بدون مجوز را نخورید؛ چون آنها اغلب برای جلب موکل به روش‌های جذب کننده مختلف و تبلیغات فریبنده متوسل می‌شوند….

حق الوکاله دعاوی مالی
در مورد محاسبه حق الوکاله دعاوی مالی معمولا برای دعاوی مالی بالای ده میلیون تومان حدودا ۱۰٪ و دعاوی مالی بالای صد میلیون تومان حدودا ۴% و بالای پانصد میلیون تومان حدودا ۲ تا ۳ % اخذ می‌شود.

در هر یک از مراحل دادرسی که شامل بدوی، تجدیدنظر و اجرای حکم می‌باشد باید تمبر مالیاتی توسط وکیل پرداخت شود یا به اصطلاح تمبر باطل شود. اگر در شهر خود نیازمند وکیل برای دفاع در شهر دیگری هستید کلیه هزینه های سفر با موکل می‌باشد.

بر اساس تعرفه اعلامی، در دعاوی مالی در موردی که حکم دادگاه بدوی از حیث بهای خواسته قطعی است، میزان حق‌الوکاله ده درصد بهای خواسته است و در صورت قطعی نبودن حکم، حق‌الوکاله به ترتیب زیر تعیین میشود:

الف ـ تا مبلغ پانصد میلیون ریال: هشت درصد بهای خواسته.

ب ـ نسبت به مازاد بر مبلغ پانصد میلیون ریال تا دو میلیارد ریال: هفت درصد بهای خواسته.

 پ ـ نسبت به مازاد بر مبلغ دو میلیارد ریال تا ده میلیارد ریال: پنج درصد بهای خواسته.

 ت ـ نسبت به مازاد بر مبلغ ده میلیارد ریال تا سی میلیارد ریال: چهار درصد بهای خواسته.

 ث ـ از مبلغ سی میلیارد ریال به بالا، سه درصد بهای خواسته

انتهای پیام/

کد خبر: 1128233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =