می‌توان از سلبریتی‌های مبلغ کوروش کمپانی شکایت کرد / مردم فریب سودهای غیرمتعارف را نخورند

وکیل دادگستری گفت: زمانی که چهره‌های مشهور از محل تبلیغاتشان پول می‌گیرند، نمی‌توان عوارض ناشی از کار اقتصادی را متوجه آن‌ها ندانست.

جهانگیر شاهواری وکیل دادگستری و کارشناس ارشد جزا و جرم‌شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که مال‌باختگان پرونده کوروش کمپانی چطور می‌توانند به پول خود برسند، گفت: این پرونده دو جنبه حقوقی و کیفری دارد و مال باختگان نمی‌توانند از هر دو طریق اقدام کنند. یک روش این است که از باب الزم کوروش کمپانی به انجام تعهدات درخصوص قراردادهایی که دارند، وارد عمل شوند تا شرکت ملزم به تحویل مالی که در قرارداد مطرح شده، شود.

بیشتر بخوانید

جزئیات تازه از مالک ۲۷ ساله مجموعه کوروش کمپانی / امیرحسین شریفیان کیست؟

وی افزود: راه دوم این است که بپذیرند کلاهبرداری اتفاق افتاده و برای این منظور شکایت کنند و اگر این شرکت محکوم به کلاهبرداری شود، باید رد مال کرده و مبالغ را بازگرداند و علاوه بر این در این روش به دلیل اینکه فرآیند رسیدگی به این پرونده طولانی خواهد بود، مال باختگان می‌توانند دادخواست‌هایی تحت عنوان جبران خسارت ناشی از جرم ارائه دهند. مردم می‌توانند هم در زمانی که دادگاه به موضوع کیفری می‌پردازد، شکایت خود را برای جبران خسارت مطرح کنند و هم این موضوع را به بعد از صدور حکم محکومیت موکول کنند.

وکیل دادگستری درخصوص اینکه کوروش کمپانی در چه صورت محکوم به کلاهبرداری خواهد شد، توضیح داد: آنطور که من شنیده‌ام عملکرد این شرکت شبیه ترفند پانزی است؛ در این ترفند کلاهبرداران چند دوره کار کرده و سودهای خوب پرداخت می‌کنند و بعد از اینکه اعتماد افراد جلب شد و تعداد زیادی ثبت‌نام کردند از آن‌ها پول گرفته و تعهدات نفرات قبلی را ایفا می‌کنند و این چرخه ادامه پیدا می‌کند تا جایی که لو می‌روند. یکی از شرایط لو رفتن این نوع کلاهبرداری‌ها این است که توسط دولت متوقف می‌شوند یا اینکه در بازار عرضه و تقاضا به نقطه اشباع برسند و تقاضای خرید، کفاف ایفای تعهدات قبلی‌ها را ندهد.

کارشناس جرم‌شناسی در پاسخ به این سوال که آیا تبلیغات چهره‌های مشهور برای این کمپانی بار حقوقی برای آن‌ها دارد، گفت: به طور کلی همه افراد به میزان اثری که می‌گذارند مسئول رفتارشان هستند. زمانی که چهره‌های مشهور از محل تبلیغاتشان پول می‌گیرند، نمی‌توان عوارض ناشی از کار اقتصادی را متوجه آن‌ها ندانست.

وی ادامه داد: علاوه بر این کلاهبرداری جرمی مرکب است که در پی آن چند رفتار مجرمانه و غیرمجرمانه از چند نفر سر می‌زند که مجموع این‌ها می‌شود عملی که در نتیجه آن مال افرادی برده می‌شود. اگر احراز شود که رفتار شخص در فرآیند فریب افراد موثر بوده، سلبریتی که این اعمال از وی سر زده اگر علم و عمد داشته، شریک یا معاون در جرم است اما اگر این سوء نیت را نداشته باشد، من معتقدم که از باب مسئولیت مدنی در چنین مواردی حتی اگر ارتباط مستقیمی با زیان وارده وجود نداشته باشد، چون رفتارشان جزئی از رفتار کلاهبردانه منتهی به بردن مال شده، مال‌باخته‌ها می‌توانند از باب مسئولیت مدنی از چهره‌ها شکایت کنند. این شکایت اگرچه پرهزینه نخواهد بود اما دستگاه قضایی و جامعه حقوقی را وادار خواهد که در این خصوص واکنش داشته باشند تا چهره‌ها را مسئول اعمالشان کنند.

وکیل دادگستری اضافه کرد: البته رفتار سلبریتی‌ها هم باید تفکیک شود؛ گاهی فرد از فروشگاه خرید کرده و اجازه داده که عکس و حضورش در آن محل منتشر شود اما در مورد دوم فرد پول می‌گیرد تا اعتماد مردم را جلب کند و سرمایه‌هایشان را وارد کار مورد نظر کنند. در مورد دوم فرد حتما باید مسئول اعمالش باشد و فکر می‌کنم که قوانین جاری ما ظرفیت رسیدگی به این موضوع را دارد. چراکه در حقوق اسلام هیچ ضرر غیرقابل جبرانی وجود ندارد و تمام تلاش حقوق ما بر این است که ضررهای ناشی از اعمال افراد جبران شود.

کارشناس جرم‌شناسی با اشاره به ساز و کار شکایت از چهره‌های مشهور، تاکید کرد: این شکایت باید به صورت فنی تنظیم شود و حتما مشاوره بگیرند تا دادخواست‌های صحیحی مطرح شود. اگر این شکایت‌ها به درستی تنظیم شوند، احتمال موفقیت در گرفتن خسارت وجود دارد. در واقع افرادی که از جایگاه اجتماعی خود برای جلب اعتماد استفاده می‌کنند، مسئول اعمال خود هستند. کسی که از اعمالش منفعت ببرد، باید مسئولیت رفتارش را بپذیرد.

وی درخصوص اینکه چطور می‌توان تشخیص داد که چه شرکتی نیت کلاهبرداری دارد، بیان کرد: افراد باید توجه داشته باشند که پیشنهاد سودهای غیرمتعارف شک برانگیز است. طمع کردن افراد را در دام کلاهبرداران می‌اندازد. وقتی فرد ادعا می‌کند که یک دستگاه تلفن همراه را ارزانتر از کشورهای اروپایی عرضه می‌کند، اگر ادعای وی منطقی نباشد، باید در سلامت کار وی تردید کرد.

وکیل دادگستری عنوان کرد: موضوع این پرونده بسیار پیچیده است اما آنچه اهمیت دارد، افزایش نظارت‌ها و آموزش در جامعه است تا از این اتفاقات پیشگیری کنیم. گاهی آموزش‌هایی برای مردم وجود دارد اما کافی نیستند. جامعه‌ای که دچار مشکلات اقتصادی باشد، کلاهبرداران در آن با دادن امیدهای اقتصادی وارد عمل می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز، در پی تعطیلی شرکت‌ کوروش کمپانی که مدعی فروش گوشی‌های آیفون ۱۳ با قیمت کمتر به مصرف‌کننده بود و فرار مدیریت آن اسامی تعدادی از هنرمندان و ورزشکاران و بلاگرهایی که به تبلیغ این شرکت پرداخته بودند در فضای مجازی منتشر شد. پس از این رخداد برخی از آن‌ها عذرخواهی کرده و برخی هم اعلام کردند که اتفاق افتاده متوجه آن‌ها نیست و مسئولیتی ندارند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1220601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =