لزوم انجام کار کارشناسی در طرح وام بدون ضامن/ اعتماد به مردم تولید ناخالص داخلی را بالا می‌برد

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که طرح وام بدون ضامن با همه خوبی‌هایی که دارد، باید با یک کار کارشناسی دقیق همراه شود.

مهرداد حاجی زاده کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با گروه اقتصادی ایسکانیوز در خصوص آسیب‌شناسی طرح وام بدون ضامن گفت: یک مساله‌ای که در اقتصاد وجود دارد این است که افزایش ۱۰ درصدی در سهم افراد قابل اعتماد یک کشور، می‌تواند تولید ناخالص داخلی را تا نیم واحد درصد افزایش دهد. به طور متوسط حدود ۲.۲ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۹ با همین روش در کشورها اضافه شده است. معتقدیم که افزایش بهره وری و اعتماد مثل افزایش سرمایه‌گذاری می‌تواند به رشد تولید ناخالص داخلی منجر شود. 

وی عنوان کرد: هدف این بوده که اعتماد به جامعه تزریق شود. اما این طرح به این معنا نیست که همه به سمت بانک بروند تا تسهیلات وام بدون ضامن بگیرند. یعنی افراد از اعتباری که دارند هزینه کنند. در شرایطی که ما سیاست‌های کلان داریم و نقدینگی بالاست، توصیه نمی‌شود که وام‌ها را اینطور پرداخت کنیم. این بیشتر برای مسائل تولیدی و صنعتی است. طبیعی است که عدد این وام‌ها برای افرادی که مصارف دیگری دارند خیلی بزرگ نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ درصد از ۱۷۴ هزار میلیارد تومان وام بانکی تا پایان سال ۹۹ تسویه نشده بود، گفت: با وجود همه خوبی‌هایی که این طرح دارد، باید کمی عمیق‌تر روی آن فکر کرد و کار کارشناسی بیشتری نیاز دارد. اینکه همه به یکباره به سمت آن بروند، ممکن است قدری مشکل ایجاد کند.

کد خبر: 1128701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =