آخرین تحولات اوکراین| ناتو قصد درگیر شدن با روسیه را ندارد

فقدان اطلاعاتی درباره ارسال سلاح از چین به روسیه، مخالفت واشنگتن با اعلام روسیه به‌عنوان کشور حامی تروریسم، مخالفت رومانی با اعزام نیرو به اوکراین و آغاز آزادی مشروط زندانیان برای پیوستن به ارتش اوکراین، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، میرچا جوآنا، معاون دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای تاکید کرد که ائتلاف آتلانتیک شمالی قصد اعزام نیروی نظامی به اوکراین را ندارد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| تمایل کی‌یف برای دیدن چین در اجلاس سوئیس

او گفت: «ناتو برنامه‌ای برای استقرار نیروی نظامی در اوکراین ندارد. <...> اوکراین حتی از ما چنین کاری را نخواسته است. اوکراینی‌ها به حمایت بیشتری از طرف غرب نیاز دارند و این هدف ما در حال حاضر است.»

این مقام ناتو همچنین یادآور شد که بر اساس قوانین ائتلاف، نیروها را نمی‌توان برای حفاظت به کشوری که عضو ناتو نیست اعزام کرد.

این در حالی است که آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن بامداد امروز، پنجشنبه، ابراز عقیده کرد که هدف مقامات کی‌یف تحریک آمریکا و دیگر اعضای ناتو به درگیری نظامی با روسیه است.

او در کانال تلگرامی خود نوشت: بدیهی است که مهمترین موضوع برای کی‌یف تحریک ایالات متحده و سایر کشورهای عضو ناتو به اقدامی عجولانه و دستیابی به درگیری نظامی رو در رو بین روسیه و اعضای این بلوک است.

آنتونوف همچنین یادآور شد، درخواست‌های سیاستمداران آمریکایی برای دادن این مجوز به اوکراین که از تسلیحات آمریکایی برای حمله به عمق خاک روسیه استفاده کند، اقدامی بدون ملاحظه است که می‌تواند ایالات متحده را به درگیری با روسیه سوق دهد. سفیر روسیه افزود: «این گونه اظهارات تحریک آمیز بسیار خطرناک و بی پروا است و منجر به دخالت هرچه بیشتر ایالات متحده در درگیری خواهد شد.»

این دیپلمات با تاکید بر اینکه طرف اوکراینی مدت‌هاست از غرب برای حمله به اهداف غیرنظامی در روسیه اجازه نگرفته، ادامه داد: واشنگتن با هیستری به موفقیت‌های نیروهای مسلح روسیه در میدان نبرد واکنش نشان می‌دهد و برای کی‌یف که دیگر قدرت مقاومت ندارد، تنها راه رهایی کشاندن آمریکا و ناتو به جنگ با روسیه است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و بیستمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

کاخ سفید: آمریکا اطلاعاتی در مورد عرضه تسلیحات از چین به روسیه ندارد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در یک نشست خبری اعتراف کرد که ایالات متحده هیچ اطلاعاتی در مورد قصد ادعایی چین برای تامین تسلیحات روسیه به منظور استفاده از آنها در درگیری با اوکراین ندارد.

وی با اشاره به اینکه واشنگتن در مورد احتمال عرضه تسلیحات احتمالی چین به طرف روسیه در اوایل سال ۲۰۲۲ ابراز نگرانی کرده بود، گفت: «ما چنین چیزی را در سال ۲۰۲۲ ندیدیم،در سال ۲۰۲۳ هم مورد مشکوکی دیده نشد و تا به حال هم آن را ندیده‌ایم.»

سالیوان این موضوع را در واکنش به اظهارات وزیر دفاع انگلیس، گرانت شاپس، مبنی بر اینکه لندن و واشنگتن اطلاعاتی در اختیار دارند مبنی بر اینکه چین قصد دارد سلاح‌های تهاجمی به روسیه بدهد که مسکو می تواند در درگیری با اوکراین مورد استفاده قرار دهد، بیان کرد. شاپس استدلال کرده بود که شواهدی وجود دارد که «کمک‌های نظامی تهاجمی اکنون از چین به روسیه ارسال می‌شود یا خواهد شد و سپس به نیروهای در حال جنگ در اوکراین تحویل داده خواهد شد».

سالیوان در عین حال، نظریه ادعایی در خصوص عرضه محصولاتی برای تقویت توان بالقوه مجتمع صنایع نظامی روسیه از جمهوری خلق چین را تکرار کرد. به گفته او، واشنگتن با هماهنگی متحدان و شرکای خود اقداماتی را برای جلوگیری از این اقدامات انجام خواهد داد. مقامات پکن بارها این ادعای آمریکا را رد کرده‌اند.

آمادگی آمریکا برای حضور در نشست اوکراین در سوئیس

مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی در این نشست خبری همچنین اعلام کرد که ایالات متحده خود را برای برگزاری کنفرانس بین المللی درباره اوکراین در سوئیس آماده کرده، ولی هنوز مشارکت خود جو بایدن در آن مشخص نشده است.

جیک سالیوان گفت: من شخصاً مانند سایر مقامات دولت ایالات متحده در فراهم سازی تدارکات برای این نشست شرکت دارم. کشور ما یک نیروی کلیدی در ترویج فرمول صلح برای اوکراین با در نظر گرفتن حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است.

با این حال، او اضافه کرد که هنوز هیچ اطلاعیه‌ای در مورد حضور بایدن در نشست آتی ۱۵ و ۱۶ ژوئن در بورگنستاک، سوئیس ندارد.

یک روز قبل، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه با رویترز گفت که هدف از اجلاس سران در سوئیس افزایش فشارهای بین‌المللی بر روسیه است.

بلینکن اعتراف کرد که روسیه حامی تروریسم نیست

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده اعتراف کرد که واشنگتن نمی تواند روسیه را به فهرست کشورهای حامی تروریسم اضافه کند، زیرا روسیه یکی از کشورهای حامی تروریسم نیست.

بلینکن این اظهارات را در جریان سخنرانی خود در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا بیان کرد و در پاسخ به این سوال که چرا واشنگتن به درخواست مقامات کی‌یف و برخی از کشورهای اروپایی عمل نکرده و روسیه را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار نمی‌دهد، گفت: «تجاوز تروریسم نیست، آنها دو چیز متفاوت هستند.»

به گفته وی، واشنگتن بر این باور است که اصطلاح تروریسم "با آنچه روسیه اکنون در اوکراین انجام می دهد مطابقت ندارد". وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که به رسمیت شناختن روسیه به عنوان حامی تروریسم "برخی همکاری‌ها و هماهنگی اقدامات چندجانبه در سطح بین المللی" را تضعیف می‌کند.

بلینکن توجه خود را به این واقعیت جلب کرد که قوه مجریه دولت ایالات متحده در حال حاضر دارای اختیارات کافی برای اعمال تدابیر محدودکننده مختلف علیه روسیه است که واشنگتن فعالانه از آنها استفاده می‌کند.

بلینکن: اوکراین خود باید در مورد حملات به خاک روسیه تصمیم بگیرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا معتقد است که مقامات اوکراین خود باید درباره حملات احتمالی به عمق خاک روسیه تصمیم بگیرد. او در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در مورد حمایت از حملات اوکراین به خارج از خاک خود گفت: «ا این کار را تشویق نمی‌کنیم، ولی اوکراینی‌ها باید خود درباره اهداف نظامی‌شان تصمیمات بگیرند.»

بلینکن با این حال تاکید کرد که می‌خواهد اطمینان حاصل کند کی‌یف تجهیزات مورد نیاز برای دفاع از خود را دریافت کرده باشد.

روز گذشته گروهی از نمایندگان کنگره از لوید آستین، رئیس پنتاگون خواستند تا به کی‌یف اجازه حمله به عمق خاک روسیه با استفاده از تسلیحات آمریکایی را بدهد.

رئیس جمهور رومانی: قصد اعزام نیرو به اوکراین را نداریم

کلاوس یوهانیس، رئیس جمهور رومانی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این کشور به هیچ وجه نیروهای نظامی خود را به اوکراین اعزام نخواهد کرد.

او اطمینان داد: «رومانی هیچ سربازی به اوکراین نخواهد فرستاد.»

یوهانیس همچنین از اظهار نظر در مورد موضوع امکان انتقال سیستم‌های موشکی ضد هوایی پاتریوت توسط بخارست به کی‌یف خودداری کرد.وی گفت: «من درباره این موضوع اظهار نظر نمی‌کنم و معتقد چنین مسائلی نباید در فضای عمومی مطرح شود.»

رئیس جمهور رومانی تاکید کرد که اجازه نخواهد داد کشورش بدون سیستم دفاع موشکی باقی بماند.

پیش از این، یوهانیس آمادگی خود را برای انتقال یک سامانه پدافند هوایی پاتریوت به کی‌یف اعلام کرده بود. با این حال، رومانی در حال حاضر تنها یک سامانه پاتریوت در حالت انجام وظیفه دفاعی دارد.

آغاز آزادی مشروط زندانیان برای پیوستن به ارتش در اوکراین

نشریات داخلی در اوکراین گزارش دادند که اولین موارد اجرای تصمیم مربوط به آزادی مشروط زندانیان برای شرکت در بسیج شروع شده است.

طبق این اطلاعات، تاکنون دو حکم توسط دادگاهی منطقه‌ای صادر شد که بر اساس آن دو سارق متولد سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۶۰ که در حال گذراندن دوران محکومیت چند ساله خود بودند، آزاد شدند تا بتوانند به نیروهای داوطلب برای رفتن به جبهه نبرد بپیوندند.

گفته می‌شود که افراد آزاد شده تحت نظارت اداری قرار خواهند گرفت و سپس به فرماندهان یگان نظامی خواهد پیوست. این افراد همچنین از خروج از واحدهای خود و سفر برای کارهای شخصی بدون اجازه فرماندهی منع شده‌اند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در اواسط ماه می قانون بسیج زندانیان را امضا کرد.

اعتراف به شکست تلاش‌های آمریکا برای کنترل زرادخانه هسته‌ای روسیه

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که تلاش‌های آمریکا برای تحت کنترل قرار دادن زرادخانه هسته‌ای روسیه شکست خورده است.

در این مقاله نوشته شده: سال‌هاست که سیاست‌گذاران ایالات متحده نگران زرادخانه گسترده تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه بوده‌اند، اما تلاش‌ها برای تحت کنترل درآوردن آنها تحت کنترل دیپلماتیک در بحبوحه تضعیف روزافزون معاهدات مربوط به کنترل تسلیحات مربوط به دوران جنگ سرد شکست خورده است.

این نشریه این واقعیت را مورد توجه قرار داده که روسیه مانوری با استفاده از تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک را در حالی آغاز کرده که برخی کشورهای غربی مرتب تهدید می کنند که ممکن است نیروهای خود را به دلیل عدم موفقیت ارتش اوکراین در جبهه به این کشور اعزام کنند. نویسنده مقاله یادآور شده که این مانور "هشدار روشنی" از سوی مسکو برای این اقدامات تحریک آمیز غرب است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1231601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =