هیچ تحریمی قبل از قطعی شدن توافق لغو نخواهد شد / مسائل مهم سیاسی هنوز حل نشده باقی مانده‌اند

جوست هیلترمن با اشاره به موانع سیاسی حل نشده در مذاکرات وین، گفت: اگرچه آمریکا نیز به دنبال دستیابی به توافق است، اما هنوز معلوم نیست که همه چیز خوب پیش برود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با از سرگیری دور هشتم مذاکرات هسته‌ای در وین، گمانه‌زنی در خصوص دستیابی به توافق افزایش یافته است. بر اساس اخبار مذاکرات، سه کارگروه رفع تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای و ترتیبات اجرایی به طور همزمان در حال برگزاری جلسات مشترکی هستند. علیرغم خبرهای مثبتی که در خصوص پیشرفت مذاکرات به گوش می‌رسد،  به باور گروهی از تحلیلگران همچنان موانع قابل توجهی برای دستیابی به توافق وجود دارد و طرفین نیز با آگاهی از همین مسئله تلاش می‌کنند به منظور کاهش فشار سیاسی، بار مسئولیت را به سمت طرف مقابل معطوف کنند. در همین بین، مقامات آمریکایی بارها ضرب الاجل‌هایی که به عنوان آنچه «زمان باقی مانده برای نجات برجام» خوانده شده را مطرح کرده‌اند؛ در حالی که به گفته مقامات ایرانی، هنوز گام موثری از سوی خود ایالات متحده آمریکایی‌ها برداشته نشده است.

به منظور بررسی تحولات اخیر و چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای، گفتگویی با دکتر «جوست هیلترمن» -مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای گروه بین‌المللی بحران و استاد دانشگاه جانز هاپکینز- انجام شد. وی در خصوص پیشرفت مذاکرات و اقدام اخیر وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اعلام خبر تمدید برخی معافیت‌های تحریمی ایران و اینکه چقدر می‌توان آن را به عنوان نشانه‌ای مثبت ارزیابی کرد، گفت: ایالات متحده در موقعیتی نیست که بخواهد چنین نشانه‌هایی ارائه دهد؛ زیرا هنوز اصلا مشخص نیست که در حال نزدیک شدن به توافق باشیم. بله، این نکته درست است که آمریکا هم به دنبال دستیابی به توافق است، اما شاید همه مسائل خوب پیش نروند. با این حال، ممکن است ایالات متحده بخواهد نشان دهد که هنوز روی پیشرفت مذاکرات حساب می‌کند و می‌خواهد ایران را تشویق کند که همینطور فکر کند.

هیلتر من در پاسخ به سوالی در خصوص انتظار ایران مبنی بر برداشتن گام‌های تاثیرگذار در حوزه رفع تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا اظهار کرد که چیز زیادی در این مورد نمی‌تواند بگوید اما بعید است قبل از قطعی شدن توافق چنین اتفاقی رخ دهد. از نظر این تحلیلگر آمریکایی، اگرچه به نظر می‌رسد که برخی از مسائل فنی در وین حل شده باشد، اما مسائل مهم سیاسی هنوز حل نشده باقی مانده‌اند.

هیلترمن در انتها با بیان اینکه گفتگوی مستقیم بین ایران و ایالات متحده را ارجح می‌داند، اظهار کرد: گفتگوی مستقیم احتمال سوء تعبیر را کاهش می‌دهد اما نمی‌توان گفت که برای دستیابی به توافق ضروری است. هر چند که به اعتقاد وی، اگر ایران رسیدن به توافق نهایی را ضروری بداند، باید به مخالفت خود با مذاکرات مستقیم پایان دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1129494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =