جریان‌سازی دانشجو در فضای مجازی ماهیت اصلی جشنواره «از حماسه تا حماسه»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه گفت: ماهیت اصلی بحث حماسه تا حماسه اثرگذاری در فضای مجازی با محوریت فضای دانشجویی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز،  دانشگاه آزاد اسلامی در راستای انجام سیاست‌های اجتماعی خود و ‌اهمیت استفاده از رسانه‌های مجازی به عنوان یکی از قطب های اثرگذار و بستری مناسب برای اجرای برنامه های فرهنگی، از سال 1399، اقدام به برگزاری جشنواره‌ای تحت عنوان "حماسه تا حماسه" کرده است.

موضوعات محوری این جشنواره شامل حماسه دفاع مقدس (از 31 شهریور)، اربعین حسینی، حماسه 13 آبان روز تسخیر لانه جاسوسی، حماسه 16 آذر روز دانشجو، حماسه 9 دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت، شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و حماسه 22 بهمن ماه پیروزی انقلاب اسلامی است.

محسن داوری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اهداف و دلایل برگزاری این رویداد گفت: ماهیت اصلی بحث حماسه تا حماسه اثرگذاری در فضای مجازی با محوریت فضای دانشجویی است؛ به همین خاطر مناسبت‌های خاص ملی و مذهبی که در واقع روح اعتماد به نفس ملی، اعتقاد به ارزش‌های دینی و مبانی انقلاب را تقویت می‌کنند، انتخاب شده‌اند و در همین راستا در مناسبت‌هلای خاصی که از هفته دفاع مقدس شروع شده و تا نیمه شعبان ادامه خواهد داشت، هم دانشجویان، هم اساتید و هم کارکنانی که علاقمند به شرکت و فعالیت در این فعالیت‌ها هستند، می‌توانند در پیام‌‍رسان‌های بله و یا اینستاگرام، با انتشار حداقل 5 پست، به مرحله ارزیابی و داوری وارد می‌شوند و آثار برگزیده، صفحات و کانال‌های فعال راه یافته به این بخش مشخص شده و  از محتواهای برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی در ادامه نحوه ثبت نام و ارزیابی شرکت‌کنندگان و جوایز در نظر گرفته شده در این جشنواره را تشریح کرد و بیان کرد: هر کدام از واحدها و استان‌ها با اختیار خود و به نحو خاصی اقدام به ثبت نام کردند. هر واحد از راه‌هایی مانند ثبت نام از طریق سایت، مشخص کردن شماره تلفنی برای برقراری ارتباط از طریق تماس و پیامرسان واتساپ و راه‌های دیگری اقدام به ثبت نام می‌کردند و در نهایت هیئت داوری با مراجعه به مشخصات و صفحات ارائه شده از سوی شرکت کنندگان، به داوری آن‌ها می‌پرداختند. واحد ارومیه از طریق اعلام شماره واتساپ اقدام به دریافت مشخصات و ثبت نام شرکت کننده‌ها نموده است. در خصوص ارزیابی نیز در هر استان یک هیئت داوران تشکیل شده است که بر اساس آیین‌نامه صادره از طرف سازمان مرکزی، به داوری محتواهای انتشار یافته می‌پردازد.

داوری ادامه داد: نحوه ارزیابی به طور دقیق داخل آیین‌نامه مذکور مشخص شده است و مواردی از قبیل تعداد محتواهای انتشار یافته، تولیدی بودن یا صرفاً بازنشر محتوای از قبل آماده شده و مواردی از این قبیل در آن تعیین شده و فرم‌های دقیق ارزیابی و داوری نیز در اختیار هیئت‌های داوری قرار گرفته تا با روال دقیقی نفرات برتر مشخص و برای مرحله کشوری به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی معرفی می‌شوند.

معاون فرهنگی واحد ارومیه افزود: بر اساس آیین نامه جوایزی اعم از جوایز نقدی و غیره برای نفرات برتر مشخص شده اما در عین حال دست واحدهای دانشگاهی نیز در این زمینه باز است؛ مثلا یکی از بحث‌های مهم برای اساتید، اعطای مدرکی است که در بحث ارتقای رتبه آن‌ها موثر است و برای کارکنان نیز در بحث ارتقا و تبدیل وضعیت آن‌ها تاثیر دارد. در کل هزینه زیادی برای جوایز صرف نشده و بیشترین هزینه مربوط به بحث تبلیغات و سپس جوایز بوده است. هدف‌های مدنظر جشنواره نیز تا حدی شکل گرفته و به صورت سراسری و کشوری نیز اثرات و موج‌های شکل گرفته در آن، حتی در حد فضای دانشجویی، مناسب بوده است. در ابتدای این جشنواره نیز حدود 200 نفر اقدام به ثبت نام نمودند که قطعاً تا به امروز افزایش داشته است.

داوری در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل انتخاب پلتفرم اینستاگرام به عنوان بستر برگزاری و انتشار محتوای شرکت کنندگان، با توجه به سانسور شدید اینستاگرام در خصوص محتواهای ملی و مذهبی، گفت: یکی از دلایل اصلی انتخاب اینستاگرام به عنوان بستر برگزاری این رویداد، میزان حضور گسترده افراد در این فضا و سهولت دسترسی و فعالیت آن‌ها در این محیط است که مخاطبان بسیار بیشتری را دربر می‌گیرد. همچنین به جز سالگرد شهادت سردار سلیمانی، باقی مناسبت‌ها به نحوی نیست که مورد سانسور و حذف از طرف اینستاگرام قرار بگیرد و مشکل خاصی را در این خصوصو به وجود بیاورد؛ حتی در خصوص سالگرد حاج قاسم سلیمانی هم مواردی وجود داشته که علیرغم حساسیت‌های اینستاگرام، محتوای تولیدی، با استفاده از تولید محتواهای متنوع و ابتکاری، حذف نشده و مشکلی برای صفحات شرکت‌کنندگان به وجود نیامده است.

کد خبر: 1129840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =