چالش‌های دانشجویان در سامانه پژوهشیار ادامه دارد/ نظام موضوعات تعریف شده دور از نیاز بازار است

هدف از طراحی سامانه پژوهشیار مکانیزه کردن واحد پژوهشی در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی است. از سال ۱۳۹۹ این سامانه در کنار دیگر سامانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به منظور بالا بردن کیفیت و تسهیل امور دانشجویان مورد استفاده قرار گرفته است. هرچند تاکنون این سامانه آن طور که باید و شاید نتوانسته رضایت دانشجویان را جلب کند و با نارسایی‌های فراوان مواجه است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد اسلامی از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده است. هدف اصلی راه اندازی سایت پژوهشیار دانشگاه آزاد اسلامی، سرعت بخشیدن به روند طرح‌های پژوهشی است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی از طریق پنل کاربری خود در سامانه پژوهشیار، پس از اطلاع از وضعیت ظرفیت استاد مورد نظر خود با موافقت مدیر گروه آموزشی، می‌توانند از ظرفیت این اساتید به عنوان استاد راهنما یا مشاوره استفاده کنند.

بر این اساس اخبار پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی و آیین‌نامه‌های حوزه‌ پژوهشی علاوه‌بر پرتال روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، در سامانه پژوهشیار بارگذاری می‌شود. در آبان سالجاری محمد علی اکبری، مشاور رئیس دانشگاه در امور پژوهشی و مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی سامانه پیامکی پژوهشیار برای اطلاع‌رسانی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه خبر داد. هرچند روند پوشش‌دهی این سامانه با کم و کاستی‌های متعدد همراه است و همین نارسایی دانشجویان را با چالش‌های متعدد مواجه کرده است.

عطا و لقای سامانه پژوهشیار

پژوهشیار یک سامانه مدیریتی است که کلیه فرآیندهای علمی و پژوهشی را به صورت کاملا الکترونیکی انجام می‌دهد و همه این فرایندها به صورت یکپارچه و در یک محیط کاملا مبتنی‌بر وب و با ساختار سلسله مراتبی اجرا می‌شود. هدف از طراحی این سیستم، مکانیزه کردن واحد پژوهش در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی است. از سال ۱۳۹۹ این سامانه در کنار دیگر سامانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به منظور بالا بردن کیفیت و تسهیل امور دانشجویان، مورد استفاده قرار گرفت.

در این زمینه کیوان انصاری، دانشجو مقطع ارشد واحد تهران مرکز، در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت:  به‌طور کلی نظم‌دهی در هر سیستمی مناسب و باعث کارآمد کردن آن به شکل شرط می‌شود. بنده یک دانشجو مسلط به امور رایانه‌ای هستم، اما استفاده از این سامانه حتی برای من هم مشکل است. حتی راهنمایی مناسبی برای دانشجویان در این سایت صورت نگرفته است. در ابتدای ماه‌های راه‌اندازی سایت و پشتیبانی سایت دانشجویان هر ۲۴ ساعت پاسخگویی انجام می‌شود.
وی افزود: مقوله دیگر  برای چالش دانشجویان مساله ظرفیت‌های اساتید است؛ در حالی استاد می‌گوید ظرفیت دارد، اما دانشجو نمی‌تواند استاد مورد علاقه خود را انتخاب کند. این مورد یک باگ سیستمی است.

این دانشجو گفت: با توجه به ماهیت علم و مسائل صنعتی که در جامعه وجود دارد، حداقل در رشته تخصصی مهندسی پزشکی این موضوعات از نیاز بازار دور است. در همین خصوص با یکی از مسئولان اداره پژوهش و فناوری واحد تهران مرکز در گفت و گو با  خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره سامانه پژوهشیار گفت: سامانه پژوهشیار سامانه جامعی است که مسئولیت هدفمندسازی، جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های پژوهشی را بر عهده دارد.

سامانه پژوهشیار در حال رفع مشکلات و حرفه‌ای‌سازی

یکی از مسئولان اداره پژوهش و فناوری واحد تهران مرکز افزود: این سامانه به‌دلیل تازگی و کاربردهای فراوان با مشکلات متعدد سیستمی مواجه می‌شود که با گذشت زمان این مشکلات مانند سامانه‌های دیگر رفع و این سامانه  پیشرفته‌تر می‌شود. در بحث اطلاع‌رسانی درباره نحوه کار با سایت پژوهشیار هم در سامانه و هم در کانال‌های دانشجویی اطلاع‌رسانی مناسب انجام شده و حتی به مدیران گروه بیان شده است که در هنگام مراجعه دانشجو تمامی توضیحات را به دانشجویانی که تاکنون از سامانه پژوهشیار استفاده نکرده‌اند، ارائه دهد.
وی درباره ظرفیت اساتید افزود: این ظرفیت‌ها بر اساس موضوعاتی که اساتید انتخاب می‌کنند و طی قوانین تعریف شده برای هر استاد که وابسته به مرتبه شغلی آن تعریف شده است، به طور میانگین هر استاد ۵ راهنما و ۵ مشاوره می‌تواند داشته باشد، اما در برخی مواقع دانشجویان به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند که با وجود اینکه استاد ظرفیت دارد، اما در سیستم چیزی مشاهده نمی‌شود. این مشکل را همکاران پشتیبانی رفع کردند.

انتقاد  از عملکرد سامانه پژوهشیار 

هدف و انگیزه اصلی از ایجاد نظام موضوعات در  سامانه پژوشیار این است که موضوعات توسط دانشجویان در راستای حل مشکلات کشور  کانالیزه و هدفمند پیگیری شود، اما واقعیت آن است که این نظام موضوعات به درستی تعریف نشده است، چرا که باید در تعریف این موضوعات از نظرات صنعتگران و محققان استفاده کرد، اما این کار صورت نگرفته و تنها با مراجعه به گروه‌های آموزشی و آکادمیک این تعریف برای رشته‌های مختلف انجام شده است. از نظر بنده این شیوه از تعریف نظام موضوعات نه تنها باعث حل مشکلات و هدفمند کردن پژوهش‌ها نمی‌شود، بلکه باعث ایجاد استرس و نارضایتی دانشجویان و اساتید هم می‌شود. این سامانه هم نواقصش برطرف می‌شود و بعده‌ها نتیجه  این سامانه برای  پژوهشگران، صنعتگران و ... مشخص می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1130424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      0 0
      سلام.یک مشکل خیلی بزرگی که این سامانه دارد ،نداشتن امکانات فرمول نویسی روابط ریاضی است .کپی پست می کنیم فرمولها به هم می ریزند عکس هم می گیریم که عکس از فرمول قرار دهیم قبول نمی کند
    • بببببب IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      0 0
      سامانه ای به شدت مزخرف و در حق دانشجویان ظلم می شود.