سهمیه‌ای برای سهولت تحصیل استادزادگان/ مصوبه نقل و انتقالات فرزندان هیئت علمی حذف شدنی است؟

مصوبه نقل و انتقالات فرزندان اعضای هیئت علمی با وجود ابطال توسط دیوان عدالت اداری و مخالفت نمایندگان مجلس قرار است در راستای حل مشکل و اجرای مجدد مصوبه مجددا در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نقل و انتقال فرزندان هیئت علمی یکی از سهمیه‌های پرحاشیه کنکور به شمار می‌رود و بسیاری از افراد نسبت به لحاظ شدن این سهمیه برای فرزندان هیئت علمی معترض هستند. 

براساس این امتیاز، فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌هاست پس از اینکه در هر دانشگاهی قبول شدند، می‌توانند در همان رشته مورد نظر خود به دانشگاهی که والدینشان در آنجا حضور دارد منتقل شوند و ادامه تحصیل دهند. بسیاری از دانشجویان و فعالان حوزه آموزش عالی نقل و انتقالات فرزندان هیئت علمی را بر خلاف عدالت آموزشی تلقی می‌کند، حتی دیوان عدالت ادای نیز دستور ابطال مجور این نقل و انتقالات را چندین بار صادر کرده، با این وجود این امتیاز به قوت خود باقی مانده است.

ابطال مصوبه نقل و انتقالات هیئت علمی توسط دیوان عدالت اداری در ۲۳ تیر ۱۴۰۰

براساس بند ۲ دستورالعمل اجرایی مصوبه جلسه ۷۳۵ بیست و پنجم تیر ۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی در ۱۴ مرداد ۹۲ پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری می‌توانند از دانشگاه مبدا به یکی از دانشگاه‌های واقع در شهر محل خدمت و ترجیحا دانشگاه محل خدمت عضو هیئت علمی یا در صورت نبودن آن رشته در آن شهر به دانشگاه نزدیک ترین شهر به محل خدمت عضو هیئت علمی با تعیین سازمان سنجش آموزش کشور در همان مقطع و گروه آزمایشی و دارا بودن حد نصاب مطابق با ضوابط، انتقال یا تغییر رشته بدهند.

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ دستورالعمل نقل و انتقال و تغییر رشته فرزندان اعضای هیئت علمی به محل خدمت عضو هیئت علمی را باطل کرد. با این وجود رئیس سابق سازمان سنجش آموزش کشور ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ در نامه‌ای خطال به دانشگاه ها اعلام کرده که فرزندان اعضای هیئت علمی می‌توانند از تسهیلات انتقال یا انتقال مشروط استفاده کنند.

انتشار این نامه با حواشی بسیاری همراه بود، تا جایی که سازمان سنجش آموزش کشور اول مهر ماه به خبر ایسکانیوز با عنوان ارائه سهمیه به فرزندان هیئت علمی با وجود لغو مجوز توسط دیوان عدالت واکنش نشان داد و در جوابیه‌ای اعلام کرد: رای دیوان عدالت اداری در سال جاری  به صورت رسمی و از طریق مراجع بالادستی از جمله وزارت علوم، وزارت بهداشت و یا دانشگاه آزاد اسلامی یا هر مرجع ابلاغ نشده است.

براساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، دیوان عدالت اداری در تیرماه سال جاری دستورالعمل اجرایی سال ۹۲ مربوط به مصوبه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی  را لغو کرد، در حالی‌که دستورالعمل اجرایی ابلاغ شده مربوط به سال ۹۹ بوده است. در طی بررسی‌های صورت گرفته توسط معاونت حقوقی ریاست جمهوری در سال ۹۹ و طی ابلاغ رسمی به وزرای بهداشت، علوم و دانشگاه آزاد اسلامی مقرر شد این دستور العمل اجرایی مجددا بازنگری شده و بحث تغییر رشته از این تسهیلات حذف شود. به همین منظور در سال ۹۹ دستورالعمل اجرایی جدید که به تایید وزرای علوم، بهداشت و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رسید به سازمان سنجش برای اجرا ابلاغ شد.

سازمان سنجش در این جوابیه، خود را یک سازمان اجرایی خواند که مصوبات ابلاغی از مراجع بالادستی را اجرا می‌کند و این دستور العمل مصوبه سازمان سنجش نیست. رای دیوان عدالت اداری در سال جاری به صورت رسمی و از طریق مراجع بالادستی از جمله وزارت علوم ، وزارت بهداشت و یا دانشگاه آزاد اسلامی یا هر مرجع ابلاغ نشده است. همچنین در مردادماه سال جاری دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه به دلیل تقارن جابجایی و انتقال دولت و قوه مجریه خواستار تعدیل و اصلاح این دادنامه شده و در این نامه اشاره کرد که طبق فرمان صریح مقام معظم رهبری در سال ۹۲ مصوبات و تصمیمات شورای عالی قابل نظارت توسط دیوان عدالت اداری نخواهد بود و بنابراین ابطال قسمتی یا تمام دستورالعمل به منزله بلا اثر شدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

در همین‌راستا سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها  امتیاز انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی به محل خدمت والدین خود لغو شده خواند و اعلام کرد : مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها از سوی خود شورا یا مقام معظم رهبری می‌تواند لغو شود و این مضوبه دیگر اجرایی نخواهد شد و نظر شورا در زمینه سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی همان قاعده‌ای است که در متن مصوبه وجود داشته است که اختیار آن بر عهده وزیر علوم و وزیر بهداشت است که بعد از صورت جلسه اجرایی شدن این سهمیه را متوقف کرده اند.

چرا ظرفیت خالی برای پذیرش فرزندان هیئت علمی به کنکور سراسری اختصاص پیدا نمی‌کند؟

از آنجایی که نقل و انتقالات فرزندان هیئت علمی  بعد از اعلام نتایج کنکور انجام می‌شود و ظرفیت مربوط به صورت اضافه بر ظرفیت کنکور در نظر گرفته می‌شود، برخی ازافراد بر این باورند که فرزندان اعضای هیئت علمی جای کسی را در دانشگاه‌ها نمی‌گیرند؛ از طرفی کسب حد نصاب علمی ۹۰ درصد آخرین فرد قبول شده توسط فرزندان هیئت علمی نیز دلیلی برای عدم تضییع حقوق دانشجویان دیگر توسط این افراد تلفی می‌شود. در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که ظرفیت خالی برای پذیرش فرزندان هیئت علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد، چرا این ظرفیت را برای کنکور سراسری لحاظ نشده و دانشگاه قبل از کنکور این ظرفیت را برای استفاده همه داوطلبان اعلام نمی‌کنند؟

البته جواد محمدی دبیر هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این باور است که انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی از دانشگاهب به دانشگاه دیگر باعث کاسته شدن سهمیه مصوب دانشگاه‌ها نمی‌شود، وی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها، این انتقال را تشکیلاتی برای اعضای هیئت علمی در راستای تشویق و ماندگاری آنان خواند و گفت: انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی از دانشگاه به دانشگاه تشکیلاتی برای آن‌ها به شمار می‌آید و  اعضای هیئت علمی باید حمایت شوند تا کمکی به رشد و بالندگی کشور داشته باشند و وزارت خانه‌ها در این زمینه تلاش کرده اند تا فرزندانشان بتوانند مستقل شوند و این موضوع کمکی به ماندن اعضای هیئت علمی در کشور است.

مخالفت نمایندگان مجلس با اجرای سهمیه فرزندان هیئت علمی

 احمد نادری نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی سهمیه کنکور فرزندان اعضای هیئت علمی را خلاف عدالت می‌داند. وی ۱۴ مهرماه در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد فرزندان سهمیه فرزندان اعضای علمی باید پیگیری جدی شود و کمیسیون آموزش نیز این موضوع را به‌طور جدی پیگیری خواهد کرد. همچنین در شورای انقلاب فرهنگی درباره این موضوع پیگیری‌هایی صورت گرفت بود و سال گذشته متوقف شد. متاسفانه این موضوع امسال مجدد به جریان افتاده که ما از طریق کمیسیون پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.

احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز موافق استفاده از سهمیه فرزندان هیئت علمی نبوده و بر این باور است که هر کسی بستگی به شایستگی های خود باید مدارج علمی را طی کند. به گفته وی، این سهمیه در حال حاضر در حد یک بخشنامه وزارت علوم است است و وزارت علوم باید باید برای ملغی شدن چنین بخشنامه‌ای دستور جدید صادر کند.

 مصوبه‌ای که ۲ با ابطال شده چگونه اجرا می‌شود؟

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور ۲۷ آذر ماه امسال در واکنش به سخنان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر غیر قابل لغو بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط دیوان عدالت اداری اظهار کرد:  شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص عدم اجرای مصوبات دیوان گفته است که نظارت دیوان عدالت اداری بر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی جایز نیست اما بحث این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور به اجرای مصوبه ای داده که توسط قضات دیوان خلاف قانون اساسی شناخته شده است.

وی با تأکید بر اینکه همه ما تابع قانون اساسی کشور هستیم، اظهار کرد: اصل بر این است که مصوبات، خلاف قانون نباشد و بر همین اساس، رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت به رئیس‌جمهور نامه نوشت و عنوان کرد مصوبه‌ای که ۲ بار ابطال شده، چگونه اجرا می‌شود و از سوی دیگر رئیس‌جمهور که پرچمدار مبارزه با فساد است، بداند که این سهمیه‌ها محل بروز فساد شده است.  

۴ اسفند ماه بود که خبر ابطال مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه با اعمال ماده ۸۶ قانون دیوان عدالت اداری توسط رسانه‌ها منتشر شد. در ماده ۸۶ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری آمده است که در صورتی که رئیس قوه قضائیه یا رئیس دیوان به هر نحو از مغایرت یک مصوبه با شرع یا قانون یا خروج آن از اختیارات مقام تصویب ‌کننده مطلع شوند، موظفند موضوع را در هیئت عمومی مطرح و ابطال مصوبه را درخواست کنند.

سهمیه فرزندان هیئت علمی "بی‌عدالتی" نیست!

با وجود ابطال مجدد این مصوبه توسط دیوان عدالت اداری، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور  در حاشیه برگزاری کنکور دکتری که جمعه برگزار شد، نسبت به ابطال مصوبه جابجایی فرزندان هیات علمی واکنش نشان داد و گفت: اسم این امتیاز"بی عدالتی" نیست!

وی‌ در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اعلام میانگین انتقال یا جابجایی فرزندان اعضای هیات علمی حدود هزار یا کمتر از هزار نفر عنوان کرد و گفت: بیش از ۱۰ هزار نفر سالیانه از این امکان جابجایی در دانشگاهها بهره مند می شوند. اگر بخواهیم بی عدالتی صورت نگیرد باید تمامی این جابجایی ها لغو شود. اما چرا فقط جابجایی کمتر از هزار نفر از فرزندان هیئت علمی با عدالت سازگار نباشد. 

وی در ادامه از انجام مذاکره سازمان سنجش با شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آیین نامه خبر داد و گفت:  میخواهیم این آیین نامه را به صحن شورا ببریم و مشکل حل شود. بنابراین این مشکل شکلی و قابل حل است.

با تمامی این تفاسیر باید منتظر ماند تا مشخص شود مصوبه فرزندان هیئت علمی لغو می‌شود یا به شیوه جدید باری دیگر مطرح می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1131299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =