تاثیر مثبت ازدواج دانشجویی بر وضعیت تحصیل دانشجویان مرد/ نمرات زنان پس از ازدواج افت کرده است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد معتقد است که ازدواج‌های دانشجویی بر اساس پژوهش‌ها تاثیر مثبتی بر وضعیت تحصیل دانشجویان مرد داشته‌؛ اما نمرات دانشجویان زن پس از ازدواج افت پیدا کرده است.

حسن غنیمتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که ازدواج‌هایی که تحت عنوان ازدواج‌های دانشجویی مصطلح شده بود، از اوایل دهه ۷۰ در دانشگاه‌ها شروع شد، اظهار کرد: ازدواج دانشجویی با هدف تسهیل ازدواج بین جوانان و دانشجویان و کمک مالی به آن‌ها، نخستین بار از سوی دانشگاه شهید بهشتی پایه‌گذاری شد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با اشاره به این که ازدواج دانشجویی در سال‌های بعد و به تدریج به حالتی صوری درآمد، افزود: قبلا برای زوج‌ها، جهزیه تهیه می‌شد که خیلی کمک کننده بود؛ اما به تدریج کمتر شد و به یک سکه کاهش پیدا کرد. وقتی ازدواج دانشجویی شکل صوری پیدا کرد، اهمیت خود را از دست داد.     

وی با تصریح بر این که ما در پژوهشی که انجام دادیم دو سوال در مورد ازدواج‌های دانشجویی مطرح کردیم، گفت: نخست این که آیا ازدواج‌های دانشجویی در مقایسه با ازدواج‌های معمول در جامعه دوام پیدا می‌کنند؟ و دومین سوال این بود که آیا تشویق به ازدواج دانشجویی، در تضاد با وظایف آموزشی دانشجویان و دانشگاه است؟

غنیمتی در ادامه خاطرنشان کرد: برای پاسخ به این سوالات و ترسیم سیاست‌های جدید، در دانشگاه آزاد مطالعه‌ای انجام دادیم در مورد کسانی که ازدواج دانشجویی داشتند. پژوهش ما در آن دوره نشان داد که میزان ثبات و دوام این ازدواج‌ها از میانگین دوام ازدواج‌های غیردانشجویی بیشتر بوده است.

ازدواج‌های دانشجویی از ثبات و دوام بیشتری نسبت به سایر ازدواج‌ها برخوردارند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با تاکید بر این که برخلاف ذهنیتی که در مورد ازدواج‌های دانشجویی وجود داشت، این ازدواج‌ها کمتر از ازدواج‌های غیردانشجویی به طلاق منجر شده بودند، یادآور شد: البته در زمان پژوهش ما، زمان زیادی از این ازدواج‌ها نمی‌گذشت؛ اما در آن یکسال از میانگین طلاق در سطح جامعه، طلاق در میان ازدواج‌های دانشجویی کمتر بود.

وی با بیان این که سوال دوم در مورد اثرات تحصیلی ازدواج دانشجویی بر دانشجویان زن و مرد بود، افزود: بیش از ۶۰۰ نفر مصاحبه شدند. بر اساس پاسخ‌های این افراد، به این نتیجه رسیدیم که وضعیت تحصیلی این دانشجویان پس از ازدواج بهتر شده است. یعنی ازدواج دانشجویی تاثیر مثبتی بر وضعیت تحصیل دانشجویان داشته است.

غنیمتی با اشاره به این که توجه به این نکته لازم است که اثرات مثبت تحصیلی برای دانشجویان مرد بود؛ اما در مقابل برای دانشجویان زن، اثر منفی داشت، گفت:  البته اگر تفکیک جنسیتی نداشتیم، به صورت میانگین بین دانشجویان زن و مرد، تاثیر ازدواج بر تحصیل مثبت بود. این پژوهش نشان داد که ازدواج می‌تواند سبب بهبود وضعیت تحصیلی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1131610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =