طب سنتی/ داروهای گیاهی موثر برای درمان عفونت ادراری

گیاهان در بدن انسان معجزه می‌کنند. آن‌ها در درمان‌های مختلف از جمله بیماری‌هایی مانند انواع مختلف سرطان گرفته تا سرماخوردگی، تاثیرگذار هستند. پس ترکیبات گیاهی در مقابله با عفونت‌های دستگاه ادراری هم موثر خواهند بود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، گیاهان در بدن انسان معجزه می‌کنند. آن‌ها در درمان‌های مختلف از جمله بیماری‌هایی مانند انواع مختلف سرطان گرفته تا سرماخوردگی، تاثیرگذار هستند. پس ترکیبات گیاهی در مقابله با عفونت‌های دستگاه ادراری هم موثر خواهند بود. عفونت ادراری یک موقعیت بسیار استرس زا برای بدن انسان است و هر کسی که تا به حال به این بیماری مبتلا شده باشد، مشکلات آن را می‌داند. با مصرف دمنوش گیاهی ضد عفونت ادراری، می‌توانید بیماری‌ها را تسکین داده و مجاری ادراری را التیام ببخشید.

بیشتر بخوانید:

طب سنتی/ خواص و مزایای دمنوش‌ بنفشه که باید بدانید

عفونت ادراری چیست؟

عفونت دستگاه ادراری بیشتر با عفونت مثانه همراه است. این یک بیماری جدی است که باید در اسرع وقت درمان شود؛ در غیر این صورت می‌تواند بر کلیه‌ها تاثیر بگذارد و منجر به عوارض مختلفی شود. هنگامی که کلیه‌ها عفونی می‌شوند، آسیب دائمی به کلیه‌ها می‌تواند رخ دهد که درمان آن بسیار دشوارتر از عفونت دستگاه ادراری است.

در عفونت ادراری ادرار به مقدار کم تولید می‌شود. معمولاً کدر و دارای بوی بسیار نامطبوع و حتی در مواردی خونی است. عفونت‌های دستگاه ادراری در زنان شایع‌تر از مردان است. اکثر عفونت‌های دستگاه ادراری را می‌توان به طور طبیعی درمان کرد و نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. شما باید به موقع عکس العمل نشان دهید و راه‌های پیشگیری و درمان آن را به کار ببرید.

تهیه چای و دمنوش از گیاهان موثر در برابر عفونت‌ها و مصرف منظم آن نیز می‌تواند در این فرآیند مفید باشد. اگر مشکوک به عفونت هستید، بهتر است با یک متخصص مجاری ادراری مشورت کنید.

علل عفونت مجاری ادراری

به طور کلی، عفونت توسط باکتری‌هایی ایجاد می‌شود که موفق می‌شوند از دیگر نقاط بدن به دستگاه ادراری برسند. آن‌ها در داخل بدن تکثیر می‌شوند و عملکرد دستگاه ادراری را مختل می‌کنند. در نتیجه تکرر ادرار و نیاز به دفع احساس می‌شود، حال آن که دفع ادرار بسیار کم و همراه با سوزش و درد است.

سیستیت شایع‌ترین شکل عفونت است و به وجود و تاثیر منفی باکتری در مثانه اشاره دارد. شایع‌ترین علائم عبارتند از درد هنگام ادرار، افزایش میل به ادرار کردن، حالت تهوع و استفراغ.

باکتری‌ها می‌توانند به روش‌های مختلف وارد محیط استریل دستگاه ادراری شوند. انتقال باکتری ممکن است گاهی از طریق رابطه جنسی، ژنتیکی و استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک‌ها اتفاق بیفتد. در این حالت ممکن است سیستم ایمنی بدن از مبارزه کافی با باکتری‌ها جلوگیری کند. اگر مایعات کافی ننوشید، باکتری‌ها سریع‌تر از طریق دستگاه ادراری شما حرکت می‌کنند. با مصرف آب و چای کافی می‌توانید بهبودی خود را تسریع ببخشید.

اثرات دمنوش گیاهی در برابر عفونت‌های مجاری ادراری

برای عفونت‌های دستگاه ادراری، بهتر است سبزیجات، میوه‌ها و دیگر گیاهان به شکل چای مصرف شوند. بنابراین، هم کمبود مایع قابل جبران است و هم می‌توان درمان را به طور کاملا طبیعی پشتیبانی کرد. انواع مختلفی از دمنوش‌ها برای درمان عفونت ادراری وجود دارد که انتخاب هر یک از آن‌ها با توجه به نوع عفونت شما متفاوت خواهد بود. به عبارت دیگر مصرف آن‌ها بستگی به علائم شما دارد.

دمنوش‌های گیاهی بسیار مقرون به صرفه و آسان برای استفاده هستند؛ اما اگر پس از مصرف آن احساس بهتری نداشتید، برای تعیین درمان مناسب با پزشک متخصص مشورت کنید.

دمنوش‌ها هر یک از گیاهان یا میوه‌های خشک متفاوت تهیه می‌شوند. با اضافه کردن آب جوش به آن ها، عصاره و طعم آن‌ها وارد آب می‌شود و با نوشیدن ناراحتی را در شما از بین می‌برد. بسته به گیاهانی که استفاده می‌شوند، چای‌ها می‌توانند طعم ناخوشایندی داشته باشند؛ بنابراین اگر نمی‌توانید آن‌ها را تحمل کنید، از شیرین کننده‌های طبیعی مانند عسل استفاده کنید. مهمترین و موثرین دمنوش‌های گیاهی ضد عفونت ادراری عبارتند از:

دمنوش ریشه گل ختمی یک دمنوش گیاهی ضد عفونت ادراری

گل ختمی عملکرد باکتری‌ها را کاملاً کنترل می‌کند. همچنین قادر است از گسترش عفونت به سایر اندام‌ها جلوگیری کند. از آن برای سم زدایی مثانه و التیام مجاری ادراری آسیب دیده استفاده می‌شود که منجر به افزایش تولید ادرار هم می‌شود. این گیاه یا گل همچنین اثر آرامش بخش بر روی اندام‌های آسیب دیده ناشی از باکتری‌ها دارد.

برای تهیه این دمنوش یا چای، ۲ قاشق غذاخوری ریشه گل ختمی و ۲۰۰ میلی لیتر آب داغ کافی است. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس بنوشید. می‌توان آن را گرم یا سرد نوشید و طعم آن را با یک قاشق چای خوری عسل تقویت کرد. برای دریافت نتایج مثبت، نوشیدن ۲-۳ بار در روز توصیه می‌شود.

دمنوش توس

برگ درخت توس دارای خواص ادرارآور قوی است. در برابر التهاب کلیه عالی است و دفع ادرار را تسریع می‌کند. سرشار از ویتامین‌های C و E، کلسیم و تانن است. اگر مشکلات قلبی دارید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. برای تهیه دمنوش آن، یک قاشق چایخوری برگ خشک توس و ۲۰۰ میلی لیتر آب جوش کافی خواهد بود. روی برگ‌های خشک خرد شده آب داغ بریزید. بعد از ۱۰ دقیقه صاف کنید و روزانه بین وعده‌های غذایی حداکثر تا ۴ لیوان در روز بنوشید. بعد از یک لیوان چای توس حتما یک لیوان آب بنوشید.

دمنوش بابونه بهترین دمنوش گیاهی ضد عفونت ادراری

بابونه همه کاره برای مجاری ادراری نیز مفید است. عصاره‌های موجود در این گل با باکتری‌هایی که به مجاری ادراری حمله می‌کنند، مبارزه می‌کند. نقش اصلی آن آرام کردن و آرامش سیستم عصبی و آرام کردن اثرات عفونت در بدن است.

برای تهیه دمنوش بابونه کافی است که یک قاشق چایخوری گل بابونه خشک و ۲۵۰ میلی لیتر آب داغ را با هم مخلوط کنید. سپس روی آن را ببندید، ۱۰ دقیقه بگذارید و صاف کنید و بنوشید.

دمنوش جعفری

جعفری در فرآیند سم زدایی بسیار عالی است. این سبزی همچنین در از بین بردن باکتری‌هایی که دستگاه ادراری را آلوده می‌کنند و عملکرد کلیه‌ها و مثانه را مختل می‌کنند، بسیار عالی است.

برای تهیه دمنوش جعفری، ۲ قاشق چایخوری برگ جعفری تازه و ۲۰۰ میلی لیتر آب کافی است. جعفری تازه خرد شده را در آب جوش بریزید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. در حالی که گرم است صاف کنید و بعد از هر وعده غذایی بنوشید.

دمنوش دانه کدو تنبل

این چای در مبارزه با عفونت‌های مجاری ادراری فوق العاده است.  برای بیماری‌های کلیوی مانند سنگ کلیه توصیه می‌شود. این چای به ویژه در از بین بردن باکتری اشریشیا کلی موثر است. برای تهیه این دمنوش یا چای ۱۵ عدد تخمه کدو تنبل خشک و ۱ لیتر آب سرد کافی است. مخلوط را بر روی آتش قرار دهید تا به جوش بیاید و هر روز صبح ناشتا بنوشید.

دمنوش چهارگانه مخلوط

این مخلوط بسیار موثر است و همه این گیاهان در کنار هم نوشیدنی با فایده خاصی را تشکیل می‌دهند. برای تهیه ۱ قاشق ریشه بیدمشک، ۱ قاشق ریشه قاصدک، ۱ قاشق رازک، ۱ قاشق برگ گزنه و ۷ لیوان آب کافی است. ریشه‌های خرد شده بیدمشک و قاصدک را به ۴ فنجان آب اضافه کنید. آب را بجوشانید، سپس حرارت را کم کنید و ۳۰ دقیقه دیگر بجوشد. سه لیوان آب باقیمانده را در طول جوشیدن اضافه کنید. سپس بقیه مواد را در مقادیر مشخص شده اضافه کنید. بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه بماند. این دمنوش را سرد می‌نوشند و طعم آن تلخ و قوی است، بنابراین می‌توانید آن را با مقدار بسیار کمی عسل شیرین کنید.

دمنوش زغال اخته

در مبارزه با عفونت‌های ادراری، اغلب آب زغال اخته توصیه می‌شود. تهیه دمنوش آن راه حل بسیار بهتری است. زغال اخته سرشار از ویتامین C است و به خوبی از عفونت‌ها پیشگیری می‌کند. از چسبیدن باکتری‌ها به دیواره‌های مثانه و گسترش عفونت جلوگیری می‌کند. برای نتیجه سریع می‌توانید آن را ۲ یا ۳ بار در روز بنوشید.

دمنوش ابریشم ذرت

ابریشم ذرت به طور کلی به عنوان ابزاری برای کاهش یا از بین بردن کامل مشکلات سلامت دستگاه ادراری شناخته می‌شود. حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و عناصر مفید است که به طور موثر عوامل عفونت را از بین می‌برد. اثر ضد التهابی دارد و تورم ناشی از عفونت را کاهش می‌دهد. می‌تواند علائمی مانند ادرار دردناک را تسکین دهد. جریان ادرار را افزایش دهد و در نتیجه اثر باکتری‌ها را از بین ببرد. برای تهیه ۱ قاشق ابریشم ذرت خشک و ۲۰۰ میلی لیتر آب کافی است. ابریشم ذرت را به مدت سه دقیقه در آب بجوشانید و بگذارید خنک شود. قبل از نوشیدن نخ‌ها را صاف کنید. مقادیر توصیه شده برای مصرف ۱ تا ۳ لیوان در روز می‌باشد.

دمنوش تمشک و قاصدک

تمشک حاوی ترکیبی به نام تانن است که التهاب بافت‌های اپیتلیوم را تشدید می‌کند. می‌تواند سبب دفع سموم از بدن شود. همچنین این میوه، باکتری‌های موجود در دستگاه ادراری را از بین می‌برد. قاصدک، از طرف دیگر، عملکرد صحیح کلیه‌ها و مثانه را تضمین می‌کند. ترکیب این گیاهان برای از بین بردن باکتری‌های عامل عفونت کاملاً مؤثر است.

برای تهیه ۱ قاشق غذاخوری تمشک خشک، ۱ قاشق چایخوری ریشه قاصدک و ۲۰۰ میلی لیتر آب کافی است. مخلوط را در یک لیوان بریزید. روی آن آب داغ بریزید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. صاف کرده و گرم بنوشید. مصرف آن دو بار در روز توصیه می‌شود.

افراد مبتلا به عفونت ادراری باید مثانه را به طور منظم با نوشیدن آب فراوان شست و شو دهند. برای این منظور، مصرف حداقل ۲ لیتر مایعات به خصوص آب ولرم در روز توصیه می‌شود. نوشیدن آب از تکثیر باکتری عامل و پیشرفت عفونت جلوگیری می‌شود. مصرف آب یا دمنوش‌های گیاهی برای تقویت بهبودی بسیار مفید است. از سوی دیگر، از آن جایی که قهوه، جای، الکل و آب لیمو می‌توانند مثانه را تحریک کنند، مصرف آن‌ها باید محدود شود.

منبع: برنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1132019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =