سال جدید با نگرش جدید

آتوسا صادقپور*

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، هم اکنون در تعطیلات عید نوروز نمی‌دانم الان چند نفر در حال خواندن این مطلب هستند، اما به عنوان یک مشاور که مسائل مراجع کنندگان را ناظر و تماشگر هستم، معتقدم "رکود و راکد بودن در زندگی یعنی باختن! و تلاش در زندگی یعنی ساختن، ساختن آرزوها، ساختن افکار، ساختن زندگی" اپیدمی کرونا به ما نشان داد که انسان قابلیت سازگاری با شرایط را بعد از مدتی پیدا می‌کند. این موضوع را زمانی بهتر درک می‌کنیم که بفهمیم چقدر توانمند هستیم، چه میزان از ظرفیت‌های خود آگاه هستیم، نقاط قوت و ضعف خودمان را شناسایی کنیم و همیشه دنبال نقطه شروع هستیم که حالا از کجا شروع کنیم.

نگاه مثبت به زندگی جریان فکری مثبتی راه می‌اندازد و همین جریان شروع تغییر است. سال نو برای ما ایرانیان نو شدن است، اول حال خودمان و تغییر هر آنچه ما را از حرکت باز می‌دارد و تغییر گام نخست همه  نو و تازه شده است. ما معتقدیم وقتی نگرش فرد را تغییر می‌دهیم‌، می‌توانیم رفتار وی را  تغییر دهیم‌. پس هرچه بیشتر در مورد رفتارها آگاهی داشته باشیم تغییر نگرش افراد سهل‌تر است‌. در اینجا به ۳ مورد منجر به ایجاد نگاه مثبت اشاره می‌شود :

تغییر در یک فکر

لزومی ندارد به یکباره به انسانی دیگر تبدیل شوید با تغییر در یک فکر می‌توانید مسیر زندگیتان را تغییر دهید،  ذهن در برابر تغییر مقاومت می‌کند، اغلب ما در برخورد با مسائل در زندگی نگرش‌های ثابت و راکدی داریم که این نگرش‌ها حاصل تجارب ما و آموخته‌های ما است. اگر ذهن ما در برابر راهکارها و الگوهای رفتار صحیح دیگران همسان با الگوهای شناختی ما نباشد مقاومت می‌کند. از تغییر نترسید، با هر تغییری ممکن است دوره‌هایی از ناامیدی را بگذرانید، اما دست از تلاش برندارید و حتی می‌توانید از یک مشاور یا یک متخصص در این راه کمک بگیرید، مشاور می‌تواند به شما در شناسایی طرحواره‌ها و افکاری که شما را گیر انداخته کمک کند.

شکرگزاری

سبک زندگی همراه با شکرگزاری یکی از راه‌های داشتن طرز فکر سالم و مثبت است. سراسر زندگی شادی و نشاط آمیخته با مصایب و سختی‌هاست و نمی‌توان تنها، انتظار خوشی و شادمانی دائمی داشت، در برخی مواقع مقابله با مشکلات و مسائل باعث می‌شود ما از شکرگزاری داشته‌هایمان غافل شویم، در لحظه شکرگزاری برای چند دقیقه ذهن شما را از افکار منفی که ذهن به آن عادت دارد دور کرده و شروع کننده چرخه مثبت در ذهن شماست، این چرخه مثبت را تکرار و تمرین کنید و شاهد تاثیرات مثبت آن خواهید بود، شکرگزاری همه زندگیتان را تغییر می‌دهد.

کتاب خواندن

مدت زیادی است که چیز جدید یاد نگرفتید. بهترین راهی که می‌توانید خودتان را از رکود نجات بدهید این است که چیز جدید یاد بگیرید. این تنها کاری است که تقریبا هیچ‌وقت شکست نمی‌خورد؛ می‌توانید خیلی آرام و ساده رشد کنید و شاهد پیشرفت خود باشید.

و حرف آخر

اینکه یک نگرش خوب به شما کمک می‌کند تا از منابع موجود، زمان، تلاش و انرژی‌تان به بهترین شکل استفاده کنید و از آنها برای خلق تغییرات مثبت بهره ببرید. تغییر نگرش به این معنی نیست که باید هر کاری را امتحان کنید یا در هر کاری موفق باشید، بلکه باید از هر چیزی که دارید استفاده کنید و از زندگی‌تان نهایت لذت را ببرید. طرز تفکر شما شالوده و سنگ‌ بنای همه‌ اتفاقاتی است که در زندگی‌تان رخ می‌دهد. باورها، رفتار، احساسات و عواطف‌تان هستند که نگرش شما را می‌سازند. طرز فکرتان می‌تواند در راه رسیدن به خوشبختی به شما کمک کند یا آزارتان بدهد. به محض اینکه نگرش‌تان تغییر کند، همه‌چیز تغییر می‌کند و بهتر می‌شود.

سال جدید فرصت مناسبی برای خودسازی

سال جدید فرصت مناسبی برای خودسازی و پشت پا زدن به عادت‌ها و برداشت‌های نادرست است. در حالی‌که تلاش می‌کنید نگرش‌تان را تغییر بدهید، این تغییرات مثبت در اثر رسیدن به تعادل به‌دست می‌آیند:

احساس ایمان، اطمینان و اراده

پیشروی، تمرکز و تعهد به هدف‌های معنی‌دار

بصیرت نسبت به فرصت‌ها و موانع زندگی فعلی‌تان

احساس رضایت و شادی نسبت به پیشرفت روزانه

مدیریت مشاوره و مددکاری مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی*

انتهای پیام/

کد خبر: 1132622

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =