رشد ۱۰۷ درصدی تعداد مقالات علمی ایران در پایگاه‌ بین‌المللی WOS 

تعداد مقالات علمی ایران در پایگاه‌های بین‌المللی اسکوپوس و WOS به ترتیب ۶۷ و ۱۰۷ درصد در هفت سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تعداد مقالات علمی منتشر شده در مجلات علمی و پژوهشی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های رشد علمی کشورهاست. چرا که رسد مقالات منتشر شده از سوی محققان کشور، ناشی از عواملی مانند افزایش چشمگیر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سال‌های اخیر و اجبار آن‌ها برای چاپ مقاله، اصرار و اتقان آیین‌نامه‌های ارتقای اعضای هیئت علمی برای انتشار مقاله و سهولت انتشار مقالات در برخی رشته‌های فنی است. در ادامه نمودار تعداد مقالات علمی ایران در ۲ پایگاه‌ بین‌المللی اسکوپوس و WOS آمده است؛

رشد ۱۰۷ درصدی تعداد مقالات علمی ایران در پایگاه‌ بین‌المللی WOS 

مقایسه نمودار نشان می‌دهد که تعداد مقالات علمی ایران در پایگاه بین‌المللی اسکوپوس با شیب ملایم‌تری نسبت به WOS رشد داشته است. به طوری که تعداد مقالات علمی ایرانی در پایگاه بین‌المللی WOS از ۳۴ هزار و هشت مقاله در سال ۹۳ به ۷۰ هزار و ۶۶۵ مقاله در سال ۱۴۰۰ رسیده است که نشان دهنده رشد ۱۰۷ درصدی تعداد مقالات در هفت سال گذشته است. 

همچنین تعداد مقالات علمی ایرانی در پایگاه بین‌المللی اسکوپوس از ۴۵ هزار و ۴۹۵ مقاله در سال ۹۳ به ۷۶ هزار و ۷۶۴ مقاله در سال ۱۴۰۰ رسیده است که نشان‌دهنده رشد ۶۷ درصدی تعداد مقالات در هفت سال گذشته است. 

با وجود رشد چشمگیر ایران در نگارش مقاله، توجه به این نکته لازم است که میزان کیفیت مقالات، سطح کیفیت مجلات و چگونگی عملکرد محققان هم حایز اهمیت است. به همین دلیل، اکتفا به تعداد مقالات علمی کشور برای نشان دادن رشد علمی درست نیست. برخی کارشناسان معتقدند که مقایسه با سایر کشورها به ویژه کشورهای منطقه راهنمایی است تا بتوان در کنار کمیت، کیفیت مقالات را هم قیاس کنیم. 

خبرنگار: علی طاهری زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1133858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =