روند بورس در سال جدید چگونه خواهد بود؟

قیمت ارز و سکه در آخرین هفته سال روند صعودی داشت و شاخص بورس اندکی رشد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، آخرین روز کاری سال  ۱۴۰۰ شاخص کل بورس از ابتدای سال که در تراز یک میلیون و ۳۰۷ هزار واحد کارش را شروع کرده بود به کانال یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد رسید.

بیشتر بخوانید:

صعود بورس در آخرین روز کاری ۱۴۰۰ / شاخص ۲۲ هزار واحد رشد کرد

این رشد سالیانه ناچیز در حالی رقم خورده که در هفته پایانی امسال اُفت نسبی قیمت‌های جهانی به ویژه قیمت نفت بیشترین اثر را بر بورس داشته است. همچنین رشد ۵۷ درصدی حداقل حقوق پایه در قانون کار، جنگ اوکراین و بازگشت مجدد امیدها به تحولات مثبت در عرصه سیاست خارجی نیز بر روند بازار موثر بودند.

آقای محمد خبری‌زاده گفت: با توجه به روند فعلی قیمت‌های جهانی و وضعیت سیاسی به نظر می‌رسد اگر اتفاقی خارج از انتظار رخ ندهد روند بازار در ابتدای سال جدید مثبت خواهد بود.

صنایع شاخص‌ ساز مانند پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها در کنار خودرویی‌ها می‌توانند نمادهای مثبت بازار در اولین هفته کاری باشند.

به گفته او تحولات سیاست خارجی، جنگ روسیه و اوکراین و اثرگذاری این جنگ بر روی قیمت‌های جهانی از جمله مواردی است که می‌تواند بر روند سودآوری شرکت‌های بورسی ما اثرگذار باشد.

همچنین باید دید در یک هفته آینده نرخ دلار چه روندی را پشت سر خواهد گذاشت؛ چرا که بر بازار سرمایه و تصمیم سرمایه‌گذاران اثرگذار است و اساسا نباید برای پیش‌بینی روند بازار با توجه به تعطیلات پیش‌رو عجله کرد.

البته ارزش و حجم معاملات از جمله موارد مهم و کلیدی برای ادامه روند بازار است. اما طبق تجربه تاریخی در شرایط عادی در روزهای کاری ایام نوروز معمولا با بازاری سبز و متعادل ولی با افت حجم و ارزش معاملات سهام و سایر ابزارهای مالی روبرو هستیم.

بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲ بسیار پرنوسان خواهد بود. او عقیده دارد برترین ارز دیجیتال بازار در سال ۲۰۲۲ بین ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار دلار نوسان می‌کند.

بازار طلا در سال جدید آرام است

حسین یزدی عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت:  قیمت طلا و سکه تحت تاثیر قیمت انس جهانی طلا، جنگ روسیه و اوکراین و بازار است. پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا در این هفته که فقط یک روز کاری دارد  بین دو تا پنج درصد به دلیل افزایش تقاضا نوسان افزایشی پیدا کند.تقاضا نسبت به ماه‌های گذشته حدود ۲۰ درصد رشد داشت.

به گفته یزدی، اگر جنگ روسیه و اوکراین تمام شود به نظر می‌رسد ریزش انس جهانی طلا ادامه‌دار باشد. اکنون شرایط بازار عادی است و امیدواریم در سال آینده با کاهش نوسان قیمت دلار و طلا وضعیت بازار آرام باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =