نحوه پیشگیری از سرقت منزل در ایام نوروز

یکی از جرایمی که در ایام عید و تعطیلات نوروز ممکن است رخ بدهد، سرقت از منزل است. سارقان دلیل خاص برای این نوع سرقت دارند؛ یکی از دلایل زمان‌بندی ارتکاب جرم است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در ایام نوروز و با شروع تعطیلات موجی از سفرها هم در کشور آغاز می‌شود و امسال به واسطه واکسیناسیون و کاهش آمار کرونا تمایل مردم به سفر بیشتر شده وبسیاری از کسانی که در این دو سال از سفر کردن پرهیز کردند تصمیم گرفته‌اند که چند روزی سفر کنند اما خالی شدن خانه‌ها فرصتی هم برای سارقین فراهم می‌کند. در این گزارش سعی داریم برخی از نکات ایمنی را یادآور شویم که با خیال آسوده‌تری سفر کنید.

بیشتر بخوانید

مهم‌ترین شماره تلفن‌های ضروری در سفر

یکی از جرایمی که در ایام عید و تعطیلات نوروز ممکن است رخ بدهد، سرقت از منزل است. سارقان دلیل خاص برای این نوع سرقت دارند؛ یکی از دلایل زمان‌بندی ارتکاب جرم است. با توجه به اینکه در ایام نوروز اکثر خانواده‌ها برای دید و بازدید و سفر درون‌شهری یا خارج از شهر خانه را ترک می‌کنند، بنابراین به‌دلیل عدم حضورشان در خانه بهترین فرصت برای سرقت فراهم می‌شود. ویژگی دیگر این جرم عایدی است که مجرم از ارتکاب آن جرم به دست می‌آورد؛ سرقت منزل در مدت زمانی کم اتفاق می‌افتد، اما عایدی چشمگیری برای سارقان دارد.

کدام خانه‌ها برای سارقان جذاب است؟

اگر قرار بر مقابله با این جرم باشد اتفاقات و امکاناتی که برای پیشگیری از آن در نظر گرفته می‌شود باید دو ویژگی داشته باشد؛ نخست اینکه عایدی سارقان را از این نوع جرم کم کنیم و دوم مراقبت لازم صورت بگیرد.

در بحث مراقبت باید یادآور شد که سارقان ابتدا انتخاب سوژه می‌کنند و با انتخاب منزل هدف خود، آن را زیر نظر می‌گیرند و بعد از اینکه احساس کردند برای سرقت مناسب است، اقدام به این جرم می‌کنند. از جمله، منازلی که در طبقات اول هستند و بالکن مشرف به خیابان‌های عمومی دارند، جزو مواردی است که مجرمان برای سرقت انتخاب می‌کنند.

همین‌طور مجتمع‌هایی با تعداد واحدهای زیاد که کنترل ورود و خروج روی آن‌ها دقیق صورت نمی‌گیرد یا ساختمان‌ها و واحدهایی که حفاظ لازم را ندارند، ساختمان‌هایی که درِ آکاردئونی یا ضدسرقت ندارند، ساختمان‌هایی که دوربین، روشنایی کافی ندارند و ساختمان‌هایی که از سیستم‌های الکترونیکی برای هشدار استفاده نمی‌کنند؛ این ویژگی منازلی است که سارقان برای سرقت استفاده می‌کنند؛ بنابراین مراقبت‌های لازم باید در این زمینه انجام شود و اگر قرار بر این است که منزل را چه برای زمان کوتاه و چه زمان بلند ترک کنیم باید این موارد را حتماً در نظر بگیرند.

طلاها و وسایل ارزشمند را به صندوق امانات بانک تحویل دهید

منزل به هیچ عنوان محل مناسبی برای نگهداری وسایل بسیار ارزشمند با حجم بسیار کم نیست. متأسفانه شهروندان محترم به واسطه فرهنگی که وجود دارد، بخش زیادی از نقدینگی خود را به طلا تبدیل می‌کنند و این طلاها در منزل نگهداری می‌شوند. حتی محل نگهداری در منزل هم برای سارقان کاملاً شناخته شده است. در بیشتر منازل اموال باارزش، به ویژه طلاجات، در اتاق والدین نگهداری می‌شوند و سارقان بر اساس اظهارات و اقاریر خودشان به محض اینکه وارد منزل یا آپارتمانی می‌شوند ابتدا اتاق خواب والدین را بررسی کنند.

چه‌بسا افرادی با ذهنیت نگهداری بهتر، اموال را داخل گاوصندوق نگهداری کنند، اما آن گاوصندوق هم سبک و قابل بازگشایی است؛ یا رمز ندارد یا مخفی نیست و کاملاً جلوی چشم قرار دارد و صرفاً به دلیل اینکه یک حفاظ فلزی است با این تصور که محل مناسبی برای نگهداری اموال است کل اموال را در آن گاوصندوق نگهداری می‌کنند و اگر سارق در بدو ورود به منزل با این وسیله مواجه شد، به راحتی آن را باز یا مبادرت به انتقال آن می‌کند؛ بنابراین توصیه ما برای شهروندان محترم این است که به هیچ عنوان طلاجات را با حجم بالا در منزل نگهداری نکنند؛ بهتر این است که از صندوق امانات بانک‌ها استفاده کنند و اگر قرار بر نگهداری یا اجبار به نگهداری شد، ترجیح این است که اموال را یکجا تجمیع نکنند، چون بعد از اتاق خواب والدین توجه سارقان به آشپزخانه، سایر اتاق‌ها و در نهایت سرویس بهداشتی است که مردم بیشتر اموال ارزشمندشان را آنجا نگهداری می‌کنند؛ بنابراین باید در نگهداری اموال و میزان اموالی که می‌خواهند در خانه نگهداری کنند، به‌ویژه زمانی که در منزل نیستند دقت لازم را داشته باشند.

گشت‌های خودرویی و موتوری پلیس

سردار حمید هداوند جانشین فرمانده تهران بزرگ با اشاره به شروع مسافرت‌های نوروزی و خالی شدن منازل و امکان سو استفاده سارقان از این فرصت گفت: همشهریان گرامی در صورت ترک منزل حتماً از قفل درب و پنجره منزل اطمینان حاصل کنند و به آشنایان و همسایگان معتمد خود اطلاع دهند تا در برخی ساعات به منزل آنها سرکشی کنند.

وی افزود: توصیه می‌شود هموطنان گرامی در هر صورت از نگهداری اشیا قیمتی در منزل خودداری کنند و حتی الامکان از صندوق امانات استفاده کنند.

جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ عنوان داشت: پلیس برای ارتقا امنیت و آرامش در تعطیلات نوروز با گشت‌های خودرویی، موتوری و پیاده در ساعات مختلف شبانه روز در نقاط مختلف پایتخت گشت زنی هدفمندی خواهد داشت.

انتهای پیام /

کد خبر: 1134196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =