وضعیت تایوان با اوکراین قابل مقایسه نیست / اتحادیه اروپا به زودی با مشکلات زیادی در حوزه تجارت و انرژی مواجه خواهد شد

ژانگ یوان با بیان اینکه تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو چین است، اظهار کرد: اتحاد مجدد چین آرزوی عمیق همه مردم این کشور است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، از همان آغازین ساعات حمله روسیه به اوکراین، موضوع احتمال حمله چین به تایوان –به ویژه از سوی رسانه‌های جریان اصلی- مطرح شد. برخی از سیاستمداران آمریکایی نیز تلاش می‌کنند تا با مطرح کردن این سناریو، دولت آمریکا را به واکنش جدی‌تر در برابر روسیه وادار کنند. به عنوان مثال، اخیر «لیندسی گراهام» -سناتور جمهوریخواه آمریکایی- اظهار کرده که اگر پوتین در جنگ علیه اوکراین پیروز شود، چین به سرعت تایوان را تصرف خواهد کرد. دونالد ترامپ –رئیس جمهور پیشین آمریکا- نیز چندی پیش ادعا کرده به که چین به زودی به تایوان حمله خواهد کرد. گروه بین الملل ایسکانیوز به منظور بررسی بیشتر این موضوع، مصاحبه‌ای با دکتر «ژانگ یوان» -استاد روابط بین الملل موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه شانگهای- انجام داد.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- از نظر برخی تحلیلگران بین المللی، ناتوانی غرب در توقف عملیات نظامی روسیه و موفقیت این کشور در دستیابی به اهداف تعیین شده، احتمال حمله نظامی چین در تایوان را افزایش می‌دهد. نظر شما در این مورد چیست؟

وضعیت اوکراین یک تراژدی واقعی است و تشدید تنش به نفع هیچ کشوری نیست. چین کشوری صلح طلب و مخالف با هر جنگی است. چین به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها احترام می‌گذارد و برای حاکمیت قوانین و هنجارهای بین‌المللی ارزش قائل است. حل بحران اوکراین به جای بحث بیهوده بر سر جنگ و تحریم، به خرد دیپلماتیک بیشتری نیاز دارد. حاکمیت هر کشور باید مورد احترام و حمایت متقابل باشد. حفظ حاکمیت حق قابل احترام یک کشور و دولت آن است. تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو چین است.

اتحاد مجدد چین آرزوی عمیق همه مردم این کشور است. وضعیت اوکراین و تایوان به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. چین و ایالات متحده 50 سال پیش (در سال 1972) یک بیانیه مشترک در شانگهای صادر کردند. در بیانیه مشترک ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین به صراحت آمده که «ایالات متحده اذعان می‌کند که تمام چینی‌ها در دو طرف تنگه تایوان معتقدند که فقط یک چین وجود دارد و تایوان بخشی از چین است. دولت ایالات متحده این موضع را به چالش نمی‌کشد». بر اساس این بیانیه مشترک بود که روابط آمریکا و چین عادی شد.

وضعیت اوکراین ارتباطی به چین ندارد و استفاده جامعه بین المللی از بحران اوکراین برای پیوند دادن به مسئله چین-تایوان، دخالت فاحش در امور داخلی چین است.

- فکر می‌کنید احتمال گسترش دامنه جنگ اوکراین و درگیر شدن کشورهای دیگر در آن وجود دارد؟

 جنگ انتظارات هیچ کشوری را برآورده نمی‌کند. همه‌گیری ویروس کرونا در حال حاضر به شدت به اقتصاد جهانی ضربه زده و همه مردم آرزوی یک زندگی صلح آمیز، باثبات و مرفه را دارند. مسئولیت جهانی برای حفظ صلح و ثبات و تلاش برای بهبود زندگی مردم جهان به عهده قدرت‌های بزرگ (کشورهای بزرگ) است. هیچ کشوری واقعا نمی‌خواهد درگیر یک جنگ مصیبت بار شود. تمام کشورها هم در راستای تامین منافع ملی خود و هم در چارچوب کلی توسعه جهانی، خواهان حل هر چه سریعتر بحران روسیه و اوکراین هستند، نه درگیری در آن؛ لذا شروع جنگ جهانی سوم منتفی است. کشورها باید در این تراژدی انسانی، از مذاکرات صلح روسیه و اوکراین حمایت کنند. ایالات متحده و ناتو -و همه کشورهای عضو آن- باید به جای برافروختن آتش و بدتر کردن وضعیت درگیری، بر حل معقول نگرانی‌های امنیتی روسیه و اوکراین تمرکز کنند.

- گفته می‌شود که جنگ اوکراین نشان دهنده ظهور تغییر نظم جهانی و گذار از سیستم تک قطبی به چند قطبی است. جنابعالی با این تحلیل موافق هستید؟

نظم جهانی کنونی یک الگوی چند سطحی است که تحت سلطه هژمونی ایالات متحده قرار دارد؛ نه یک الگوی دوقطبی و نه یک الگوی چند قطبی که در آن همه نیروها بتوانند یکدیگر را موازنه کنند. روسیه با تحریم‌های اقتصادی سخت و فزاینده‌ای روبروست و قدرت اقتصادی این کشور به شدت تضعیف شده است. اتحادیه اروپا نیز که در حمایت از اوکراین روابط اقتصادی خود را با روسیه قطع کرده است، به زودی با مشکلات جدی زنجیره انرژی، تجاری و صنعتی در زمان قابل پیش بینی مواجه خواهد شد. در مقابل، ایالات متحده که در اوراسیا قرار ندارد، در درگیری روسیه و اوکراین آسیب اقتصادی بسیار کمتری نسبت به کشورهای اتحادیه اروپا متحمل شده است. بنابراین، نتیجه محتمل‌تر این درگیری، تقویت سیستم هژمونیک به رهبری ایالات متحده است.

- در صورت وخیم‌تر شدن بحران اوکراین و تصمیم کشورهای غربی مبنی بر اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه روسیه، فکر می‌کنید چین از آنها تبعیت خواهد کرد؟

ایالات متحده و کشورهای متحدش در حال اعمال تحریم‌های تقریبا همه جانبه‌ای علیه روسیه هستند. روابط چین و روسیه یک مشارکت استراتژیک جامع و هماهنگ است. چین و روسیه همسایگان نزدیک هستند و مرزهای طولانی مشترک دارند. مناسبات سنتی گسترده‌ای همراه با دوستی و اعتماد بین روسیه و چین وجود داشته است. بین دو کشور برابری و احترام متقابل وجود دارد. چین و روسیه تمایل مشترکی برای دستیابی به رشد اقتصادی باثبات، بهبود رفاه شهروندان، افزایش رقابت‌پذیری و مقاومت در برابر خطرات و چالش‌ها دارند. چین و روسیه در حوزه‌های تجاری، انرژی، اقتصادی و مالی همکاری‌های زیادی دارند. تجارت بین المللی بین چین و روسیه مبتنی بر یک سیستم تجاری شفاف و بدون تبعیض است که در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی قرار دارد. کاری که چین انجام می‌دهد تلاشی سازنده برای ایجاد صلح است و نقش این کشور در وضعیت پیچیده کنونی درگیری روسیه و اوکراین بسیار ارزشمند است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =