وزارت علوم نمی‌تواند از شیوه ارتباط با صنعت وزارت بهداشت الگوبرداری کند

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم گفت: الگوگیری از ارتباط استادان وزارت بهداشت با بیمارستان‌ها، برای ارتباط با صنعت در وزارت علوم شدنی نیست. چرا که کاربردهای ارتباط با جامعه وزارت بهداشت محدود به بیمارستان‌هاست و بیمارستان‌ها هم زیر نظر وزارت بهداشت هستند.

محمدسعید سیف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در پاسخ به انتقاد برخی از اعضای هیئت علمی در مورد تفاوت ماهیتی رشته‌های علوم انسانی از سایر رشته‌ها مانند فنی و مهندسی و عملی نبودن آیین‌نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی، اظهار کرد: ضروری است که اگر رشته‌ای در دانشگاه وجود دارد، جایگاهی هم در جامعه داشته باشد و اگر استادان باور دارند که این طرح عملیاتی نیست، ما معتقدیم که خود این افراد تلاش کمی داشته‌اند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با اشاره به این که استادان علوم انسانی می‌توانند فرصت مطالعاتی خود را در سازمان‌های غیرصنعتی مانند استانداری، شهرداری، ادارات محیط زیست یا میراث فرهنگی بگذرانند، افزود: استادان برخی از رشته‌های بنیادین مانند فلسفه هم می‌توانند فرصت مطالعاتی خود را در مراکز نظریه‌پردازی بگذرانند.

وی با تصریح بر این که با فرض این که جایی هم پیدا نشود، در آیین‌نامه جایگزینی برای این مورد ارائه شده است، گفت: به این صورت که دانشگاه طرحی را تعریف کند و فرصتی مطالعاتی برای عضو هیئت علمی در راستای حل یک معضل فرهنگی و اجتماعی فراهم آورد. این طرح‌ها، نه تنها به دانشگاه کمک می‌کنند، بلکه فرصتی برای شناخت محیط اطراف و مسائل کشور در حوزه تخصصی استادان ایجاد می‌کند.

سیف در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه برای این مدت ۳ تا ۶ ماه می‌تواند عضو هیئت علمی را مامور کند که با وزارتخانه‌ها نشست برگزار کرده، تفاهم‌نامه منعقد کند یا رویدادهایی را برگزار کند. مواردی از این دست می‌تواند جایگزین فرصت مطالعاتی شود.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با تاکید بر این که ورود استادان به شرکت‌های خصوصی در حالی که حقوق استاد از سوی وزارتخانه پرداخت می‌شود، نوعی سرمایه‌گذاری وزارت علوم است، افزود: وزارتخانه سالها دلار پرداخت می‌کرد که اعضای هیئت علمی به بورسیه‌های خارج از کشور بروند؛ اما بر اساس آیین‌نامه استادان در شرکت‌های داخلی مشغول به کار می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: مجوز همکاری استادان با شرکت‌ها در قالب فرصت مطالعاتی از سوی دانشگاه صادر می‌شود و اگر دانشگاه تشخیص بدهد که این همکاری مفید نخواهد بود، می‌تواند اجازه ندهد.

وزارت علوم نمی‌تواند از شیوه ارتباط با صنعت استادان وزارت بهداشت، الگوبرداری کند

سیف درباره تفاوت ارتباط با جامعه و صنعت در وزارت علوم و وزارت بهداشت، گفت: الگوگیری از ارتباط استادان وزارت بهداشت با بیمارستان‌ها، برای ارتباط با صنعت در وزارت علوم شدنی نیست. چرا که کاربردهای ارتباط با جامعه وزارت بهداشت محدود به بیمارستان‌هاست و بیمارستان‌ها هم زیر نظر وزارت بهداشت هستند؛ اما فعالیت استادان وزارت علوم کاربردهای بسیار متنوعی دارند که در شهرک‌های صنعتی و وزارتخانه‌های مختلف پراکنده است و هیچ کدام هم متعلق به وزارت علوم نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1135085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =