پژوهش دانشگاهی باید در خدمت تولید و کارآفرینی باشد/ ارتباط صنعت و دانشگاه، نیازمند شناخت بیشتر

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان با بیان اینکه ارتباط با صنعت نیازمند شناخت فعالیت‌ها است، گفت: در یکسال اخیر اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی با شعار سال هماهنگ بوده است و دانشگاه‌های نسل اول و دوم آموزش و پژوهش محور را گذرانده‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی دیگر پژوهش را در قالب پژوهشی بررسی نمی‌کند، بلکه این دانشگاه پژوهش محور است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» نام‌گذاری کردند. انتظار می‌رود دانشگاه آزاد اسلامی در نسل سوم فعالیت خود، بتواند کارآفرین، اشتغال ساز و مفید در جریان اقتصادی کشور باشد. خیلی از مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... وابسته به شرایط اقتصادی و اشتغال جوانان دارد. با توجه به شتاب فراوان کشور در حوزه علم و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی عزم خود را برای تبدیل شدن به دانشگاه حل مسأله، کارآفرین و اشتغال آفرین جزم کرده است.در روزهای اخیر هم روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در چهلمین سالگرد فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی، رویداد ملی گام دوم را خواهیم داشت که در خرداد ۱۴۰۱ به مدت ۷ روز برگزار می‌شود، گفت: در این رویداد بخشی از فعالیت ۴۰ ساله دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های مختلف آموزش‌وپرورش نیروی انسانی، فرهنگ، اقتصاد، علوم پزشکی، علوم مهندسی، علوم انسانی و ... عرضه می‌شود.

محمد کریم سهرابی، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان و رییس شورای تخصصی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره بیانیه گام دوم انقلاب و شعار سال گفت: تاکنون در دانشگاه  آزاد اسلامی واحد سمنان بیش از ۷۰ واحد پژوهشی و زیرساخت ثبت شده و داوری‌ها در پنل ثبت شده و وارد مرحله داوری در مرحله استانی شده است. واحدهای مختلف استان و رویدادهای مختلف فناوری قبل از سال جدید برگزار شده است. در این شرایط ایده‌های نوآوری به سطح جذب کارها پیشرفته شده است که در راستای تحول شعار سال برای اشتغال‌زایی استان سمنان می‌تواند سهم خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کند.

وی درباره ارتقای کارآفرینی با اتکا به شعار سال ادامه داد: شعار امسال انتخاب هوشمندانه‌ای است و در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری در شعارهای سال مبتنی‌بر تولید را انتخاب کردند و این امر نشان می‌دهد که کدامیک از ظرفیت‌های داخلی کشور می‌تواند ما را متکی بر خود پرورش داده و با اعمال زورها به کشور جلوگیری کند. در سال گذشته با توجه به آغاز فعالیت‌ها در زمینه رویداد گام دوم به استقبال این مهم رفته و این حرکت در دانشگاه آزاد اسلامی و نامگذاری شعار سال نشان از اقدامات مناسب در زمینه بهبود تولید و افزایش کارآفرینی را به دنبال دارد. به باور بنده کسب و کارها مبتنی‌بر علم و دانش می‌تواند کارآفرینی موثر و پایدار ایجاد کند و کارهای کاذب مبتنی‌بر شرکت‌ها و خدمات موقتی را فایق آمده و با توجه به ظرفیت‌های بزرگ علمی و دانشجویی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی و اساتید مجرب بر چالش‌های موجود قالب شود.

ترویج پژوهش حل مساله از اقدامات مناسب در دانشگاه آزاد اسلامی

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان درباره نارسایی و عدم هماهنگی کارآفرینان با صنعت ادامه داد: ارتباط با صنعت نیازمند شناخت فعالیت‌ها است. در صورتی که صنعت بتواند از طریق دانشگاه به نیازهای خود دستیابد می‌تواند به خروجی‌های مطلوب خود دستیابد. در یکسال اخیر اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی با شعار سال هماهنگ است و دانشگاه‌های نسل اول و دوم آموزش و پژوهش محور را گذرانده‌ایم. دانشگاه آزاد اسلامی دیگر پژوهش را در قالب پژوهش بررسی نمی‌کند، بلکه این دانشگاه طرح پایش و پویش را ایجاد کرده و جزو دانشگاه‌های پیشرو است.

سهرابی تاکید کرد: در تمامی طرح‌ها حل مساله جامعه و صنعت در پژوهش‌ها مشاهده می‌شود. پژوهش در رویکرد جدید و در سند تحول و تعالی به آن توجه شده است. اگر پژوهش در راستای حل مساله و رفع مشکلات جامعه مبتنی‌بر رویکرد جهانی به مساله است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان رویکرد و نگرشی را در دستور کار خود قرار داده است. بخش قابل توجهی از  ارتباط با صنعت محقق شده و  این نشان دهنده ارتباط مناسب دانشگاه با صنعت است. این رویکرد مناسب در صورتی شناسایی نیازهای جامعه تحقق یافته است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان خطاب به دانشجویان و فعالان در زمینه کارآفرینی گفت: دوران خمودگی و ناامیدی و دوران یاس به پایان رسیده و هم اکنون دوران شکوفایی است. اگر افراد در فعالیت‌ها به مهارت کافی دستیافته و خود را متخصص بدانند می‌توانند به فعالیت بپردازند و جامعه ما برای حل مشکلات خود به قدم‌های خود اتکا داشته و این مقوله پویایی علمی به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به معنای واقعی کلمه تلاش کرده تا اقدامات دانشجو را از پژوهش بی‌هدف به پژوهش حل مساله تبدیل کند، افزود: در یکسال اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی هیات علمی فناور ایجاد شده است. دانشگاه آزاد اسلامی به هیات علمی‌ها علاوه‌بر فضای پژوهشی مزایای ویژه را ارائه کرده و این اتفاق مناسب در دانشگاه‌ها تسریع یافته و دانشجویان فناور نسبت به محصولات آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1135277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =