پرداخت هزینه مشاوره برای مردم دشوار است/ عدم توجه مجلس به لایحه پوشش بیمه‌ای خدمات مشاوره

متخصص مشاور خانواده عدم پوشش بیمه‌ای خدمات مشاوره را از عوامل موثر در کاهش مراجعه به مشاور در کشور ما دانست و گفت: سازمان نظام روانشناسی نیز قبلا لایحه‌ای درباره پوشش بیمه‌ای هزینه‌های خدمات مشاوره به مجلس شورای اسلامی فرستاده‌است که متاسفانه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

فریده دوکانه‌ای فرد، متخصص مشاور خانواده، عضو هیئت علمی داشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با دغدغه‌های دانشجویان رشته مشاوره گفت: معضل بیکاری در سطح کلان، مشکلی جهانی است اما بنده عدم وجود آینده شغلی مناسب برای فارغ التحصیلان رشته مشاوره را قبول نمی‌کنم زیرا بازار کار خیلی خوبی در انتظار دانشجویان این رشته است. با این شرط که دانشجو، یک مشاور واقعی فارغ التحصیل شود. معلومات یک فرد دارای مدرک مشاوره خیلی مهم است. جامعه امروز براساس نیازمندی خود، دنیایی از کار را از چنین فردی پس از اتمام تحصیل می خواهد.

وی افزود: گاهی مشاهده می‌کنیم که افراد از رشته‌های دیگر در شغل‌های غیر مرتبط با رشته خود مشغول شده‌اند ولی در رشته مشاوره زمینه مناسب کاری در جایگاه‌های مختلف وجود دارد و شاغل شدن بستگی به پشت کار و علاقه دانشجویان دارد.

دوکانه‌ای ادامه داد: برای مثال، یکی از دانشجویان من که فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد است همراه با دوستان خود یک دفتر مشاوره راه اندازی کرده‌است و ماهیانه بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان درآمد دارد. این درحالی است که بنده که عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه هستم حقوق پایین‌تری دارم. این نشان می‌دهد او کار خود را بلد بوده و توانسته‌است از ظرفیت خود در این رشته به‌درستی استفاده کند.

به گفته او، استاد در کلاس برای همه یکسان تدریس می‌کند، اما از آن کلاس با ۶۰ نفر دانشجو، تنها ۱۰ تا ۲۰ نفر اهل تلاش هستند. باقی دانشجویان که اتفاقا در آینده هم در بهره مندی از بازرکار این رشته محروم می مانند، همان کسانی هستند که اهل مطالعه، پژوهش و کار عملی نیستند و درس‌های خود را برای شب امتحان جمع می‌کنند.

وی ویژگی‌های شخصیتی مانند اخلاق حرفه‌ای، صلاحیت‌های علمی و تعامل با محیط و اجتماع از عواملی دانست که یک مشاور واقعی باید از آن‌ها برخوردار باشد.

همچنین این استاد دانشگاه معتقد است، جذب بی‌رویه دانشجو در رشته مشاوره، ناامیدی خود دانشجویان، مدرک‌گرایی، اصرار والدین به داشتن تحصیلات دانشگاهی از عوامل موثر بر ایجاد مشکلات این رشته، مثل ناتوانی افراد در یافتن شغل مناسب است.

فریده دوکانه‌ای، از اساتید رشته مشاوره بیان کرد: یکی از عللی که سبب شده مردم ما کمتر به مشاوره مراجعه کنند، این است که گمان می‌کنند مشاوره صرفا یک اسم لوکسی است که چیزی از آن عاید ایشان نمی‌شود. همچنین از دیگر موارد موثر، عدم پوشش بیمه‌ای خدمات مشاوره در کشور ما است و انصافا هم پراخت هزینه آن برای مردم دشوار است زیرا امروز یک مشاور با مدرک دکتری بابت یک ساعت مشاوره، کمتر از مبلغ  ۲۰۰ الی ۲۵۰هزار تومان دریافت نمی‌کند.

وی اضافه کرد: سازمان نظام روانشناسی نیز قبلا لایحه‌ای درباره پوشش بیمه‌ای هزینه‌های خدمات مشاوره به مجلس شورای اسلامی فرستاده‌است که متاسفانه هنوز اقدامی در جهت حمایت اجتماعی از این قبیل خدمات صورت نگرفت.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در پایان تاکید کرد: یک درمانگر حاذق حتما باید مدرک دانشگاهی داشته باشد و درکنار آن ۶۰۰ ساعت کارورزی عملی و دوره‌های تربیت درمانگر را در مراکز مختلف گذرانده باشد، اما متاسفانه اغلب آموزش‌های دانشگاهی ما صرفا جنبه تئوری دارد و کارگاه‌های عملی نیز درنهایت به یک بحث نظری ختم می شود. در حالی که یک دانشجوی مشاوره نیازمند مهارت آموزی برای افزایش توانایی‌های درمانی خود است.

خبرنگار: حسن دانش

انتهای خبر/

کد خبر: 1135404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =