نقش ترکیه در تغییر اقلیم منطقه چیست/ آینده خطرناک برای استان‌های غربی کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است ترکیه یکی از کشورهای پیش رو در تغییر اقلیم منطقه بوده چراکه با ساختن سد باعث خشکسالی در برخی از کشورها از جمله عراق شده است.

حیدر لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به افزایش پدیده ریز گردها در چند روز اخیر در بیشتر استان‌های کشور اظهار کرد: این پدیده یکی از انواع بلایای طبیعی است که هر ساله باعث وارد آمدن آسیب‌های جدی به محیط زیست شده و متاسفانه برخی  از طوفان‌های گرد و خاک  یا همان ریزگرده به قدری شدت دارند که باعث به خطر انداختن سلامت مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین گزاش «APCC»  (هیئت اقلیمی سازمان ملل) تغییر اقلیم در منطقه اروپا به ویژه اروپای شرقی و ترکیه در حال رخ دادن است، گفت: کاهش منابع آبی یکی از دلایل اصلی این تغییر اقلیم بوده که متاسفانه توسط بشر در حال رخ دادن است.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ترکیه یکی از کشورهای پیش رو در تغییر اقلیم است و آینده بسیار خطرناکی برای ادامه فعاایت‌های سد سازی آن  پیش بینی شده است. این کشور برای فرار از این اتهام و فریب افکار عمومی، اقدام سریع به آب گیری سدهای خود کرده است و اجازه نمی‌دهد آب زیادی وارد کشور عراق شود.

وی با اشاره به نتایج اقدام ترکیه برای سد سازی بیان کرد: در نتیجه منطقه موصل کشور عراق تبدیل به منطقه‌ای به شدت خشک و بی آب شده که منشا ایجاد گرد و غبار در منطقه از جمله کشورمان است. همچنین بادهای غالب در این فصل هم سرعت بیشتری دارند و هم از سمت غرب وزش دارند. بنابراین ریزگردها را به سمت ایران هدایت می کنند.

افزایش پدیده گرد و غبار در آینده

لطفی در پاسخ به این پرسش که وضعیت پدیده گرد و غبار در آینده چگونه خواهد شد، گفت: به طور قطع این پدیده در سال‌های آینده گسترش خواهد داشت چرا که سدسازی در کشورهای همسایه ادامه دارد و در نتیجه ایجاد بیابان های بایر نیز بیشتر خواهد شد.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: پدیده ریز گردها در سال های گذشته تنها استان های غربی کشور را تحت تاثیر قرار می داد؛ اما در حال حاضر از غرب آغاز شده و مرکزی و شمال شرق را در بر می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه متاسفانه در سال های اخیر  بیشتر منابع آبی کشور را از دست داده‌ایم، گفت: همچنین وسعت آب‌های سطحی و زمین‌های کشاورزی و باغات کاهش یافته و بیشتر دریاچه‌ها و تالاب‌های خشک شده است. تمامی این عوامل باعث ایجاد ریزگردهای از داخل کشور می‌شود. در نتیجه با وزش بادهای موافق گرد و غبار پدیده غالب بر جو کشور خواهد شد.

لطفی در پایان درباره راهکارهای مبارزه با ریزگردها خاطرنشان کرد: تا زمانی که منشا ایجاد گرد و غبار از بین نرود نمی‌توان به صورت اصولی با این پدیده مقابله کرد و در غیر این صورت تمام راهکارها جنبه موقت و ناپایدار دارد. همچنین صنعت کشاورزی باید مدرنیته و طبق روش های علمی و نوین روز دنیا پیش رود چرا که انجام کشاورزی به صورت کنونی باعث از بین رفتن منابع آبی و سفرهای آب زیر زمینی کشور  می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =