حمایت از پژوهش‌ها با بودجه شخصی!

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با تاکید بر اینکه بودجه خاصی در زمینه پژوهش وجود ندارد، گفت: حمایت از پژوهش فقط با تخصیص بودجه میسر است، اما در وضعیت کنونی دانشگاه بودجه‌ای برای کار پژوهش ندارد و مطابق با قانون قدیمی دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌توان طرح پژوهشی را در قالب پایان‌نامه تلقی کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز،  در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا آموزش‌های مجازی در سیستم آموزشی کشور راه یافته است. البته به اذعان کارشناسان آموزش حضوری جایگاه ویژه‌ای در تعلیم دانش آموزان و دانشجویان دارد، اما آموزش‌های مجازی هم از محسنات فراوان برخوردار هستند و می‌توان از آن در پیش برد اهداف آموزشی جامعه بهره برد. از سوی دیگر در سیستم آموزشی کشور پژوهش و پژوهشگران نیاز به حمایت دارند تا بتوان از یافته‌های علمی آنها به شکل کاربردی بهره برد. این عدم حمایت‌ها باعث شده تا انگیزه دانشجویان در تحقیقات پژوهشی کاهش یابد و همین مقوله می‌توان زنگ خطری در سیستم آموزشی کشور محسوب کرد. البته به باور کارشناسان و مسئولان پژوهش دانشگاه‌ها با شیوع کرونا و آموزش‌های مجازی به پژوهش بیش از پیش با شیوع کرونا  کم توجهی شده است.  

آموزش‌های مجازی نیازمند توجه

سپیده اربابی بیدگلی، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: باید از طریق اعمال تغییرات در سیستم آموزشی در شرایط کرونا کارهای مناسب انجام داد تا از دلسردی بیش از پیش اساتید و دانشجویان در حوزه آموزش جلوگیری کرد.   به‌دلیل شیوع کرونا و از سرگیری آموزش مجازی اساتید توانستند خود را با شرایط جدید وفق دهند و بر اساس کسب توانمندی‌ها از قبل سیستم آموزش را با شرایط جدید وفق دادند.  

این استاد دانشگاه درباره چگونگی ایجاد پویایی در بین دانشجویان و اساتید ادامه داد: برای جلوگیری از بی‌انگیزگی دانشجویان برخورداری یکسان از محتوای آموزشی از اهمیت برخوردار است. در دو سال اخیر هزاران کرسی آموزشی توسط برترین دانشگاه‌های دنیا برگزار شد و اساتید محتوای آموزشی تولید ‌کردند.

به گفته وی دانشجویان و اساتید در آموزش‌های مجازی می‌توانند بدون هدر رفت هزینه و وقت به ارزیابی شرایط بپردازند. هرچند شاهد بروز مشکلات در آموزش‌های مجازی، تعامل ضعیف بین استاد و دانشجو به‌دلیل زیرساخت الکترونیکی ضعیف و فاصله گرفتن فضای عاطفی کلاس بودیم. در کشورهای پیشرفته در آموزش مجازی به‌دلیل عدم تعامل دانشجو،  اساتید و نبود زیرساخت‌های مناسب آموزشی آزمون‌های متعدد برگزار می‌شود. هرچند دروس عملی به‌ویژه آزمایشگاهی به مهارت میدانی نیاز دارد و دانشجو باید دربطن قرار گرفته و کار را از نزدیک لمس کند.  

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران درباره جایگاه آموزش‌های غیرحضوری در آموزش ادامه داد: اگر دسترسی به فضای مجازی محقق شود و کلاس‌ها همیشگی در اختیار دانشجویان باشد، طبیعتا دانشجویان در وبینارهای متعدد و پنل بحث و بررسی حضور داشته و امکان لینک دانشجویان وجود داشته باشد. برای مثال اینکه هم‌اکنون در کلاس‌های حضوری صد نفر در یک کلاس با ماسک حضور داشته باشند به چه میزان می‌تواند موثر باشد!

بودجه خاصی در زمینه پژوهش وجود ندارد

اربابی با بیان اینکه در حال حاضر بازار تقلب‌ها در زمینه تولیدات علمی داغ است، گفت: حمایت دانشگاه از حوزه پژوهش و گلایه‌های موجود و تحقق یک پژوهش نیازمند صرف اقدامات مناسب است.  

وی درباره حمایت‌ها از پژوهش‌های کاربردی افزود: تفاوت قابل توجهی بین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دولتی است. از سوی دانشجو کارهای پژوهشی حمایت شده و بودجه‌ها شخصی است. دانشگاه بودجه‌ای برای کار پژوهش ندارد و مطابق با قانون قدیمی دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌توان طرح پژوهشی را در قالب پایان‌نامه تلقی کرد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با تاکید بر اینکه بودجه خاصی در زمینه پژوهش وجود ندارد، افزود: حمایت از پژوهش فقط با تخصیص بودجه میسر است. بنده به‌رغم فعالیت‌های فراوان از انجام پژوهش دلسرد هستم، چون در این فضا کار با اخلاق در مقایسه با کارهای نمایشی غیرقابل تفکیک است، طبیعتا دانشجو به کارهای آسان بها داده و حاضر به انجام فعالیت‌های دشوار نیستند. برای مثال بسیاری از دانشجویان از اساتید انتظار ارائه توصیه‌نامه و ادامه تحصیل دانشجو در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند. در حالی که این دانشجویان سرمایه‌های کشور هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =