دانش‌بنیان‌های ایرانی برای مقابله با کرونا چه محصولاتی ساختند/ معرفی برترین فناوری‌های جهان در مواجهه با کووید19

بررسی عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان در ۲ سال گذشته و دوران شیوع کرونا نشان می‌دهد که این شرکت‌ها با ساخت کیت‌های تشخیصی، دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده و تجهیزات پزشکی نقش موثری در مبارزه با کرونا داشتند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شیوع بیماری کرونا در سال ۹۸ جهان را با شوک بزرگی مواجه کرد. این شوک در جنبه‌های مختلف اقتصادی، سلامت و اجتماعی بروز یافت و یکی از عوارض آن، افزایش ناگهانی مصرف برخی تجهیزات پزشکی مانند ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در بین عموم مردم بود.

شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی هم در این شرایط برای طراحی و تولید تجهیزات پزشکی اقدامات ویژه‌ای انجام دادند. برای مثال مهدی صفاری‌نیا رئیس پارک علم و فناوری پردیس از فعالیت ۲۶ شرکت در پارک فناوری پردیس برای تولید محصولات مقابله با کرونا خبر داد که از این تعداد پنج شرکت به حوزه تولید داروهای درمان و کاهش عوارض آن، ۲ شرکت در زمینه تولید واکسن، سه شرکت در حال تولید کیت‌های تشخیصی کرونا و هشت شرکت‌ هم در زمینه تولید تجهیزات مورد نیاز مانند ونتیلاتور ورود کرده‌اند.

معصومه خان‌احمدی رئیس سابق پارک علم و فناوری کرمانشاه هم از فعالیت ۱۷ شرکت دانش‌بنیان در زمینه‌های ساخت دستگاه نانوالکتروریسی برای تولید الیاف نانو جهت تولید ماسک، تولید ماسک N۹۵، تولید ماسک‌های صنعتی و تولید محلول و ژل ضدعفونی‌کننده خبر داد. به گفته وی، ۱۰۰ درصد ماسک‌های ‌ N۹۵، حدود ۵۰ درصد محلول‌های ضدعفونی‌کننده، ۷۵ درصد گان و لباس‌های ویژه کرونا و ۷۶ درصد ماسک‌های صنعتی استان کرمانشاه توسط این ۱۷ شرکت تولید می‌شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز دستاوردهای مهمی در زمینه مقابله با کرونا داشته‌اند؛ به طوری که ۳۰ شرکت فناور در این شهرک در حوزه پیشگیری، مقابله و درمان بیماری کرونا فعالیت می‌کنند که در این مدت ۵۲ هزار لیتر ضدعفونی‌کننده، ۱۵۰ هزار ماسک سه‌لایه، ۱۹ هزار ماسک نانو و ۷۲ دستگاه و تجهیزات تولید کرده‌اند. 

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم هم اخیرا از تامین ۵۰ درصدی ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در ۲ سال اخیر خبر داد. شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در ۲ سال گذشته علاوه بر تولید ماسک و مواد ضدعفونی‎‌کننده، نقش مهمی در طراحی و ساخت ملزومات و تجهیزات پزشکی شامل ونتیلاتور، دستگاه بیهوشی اتاق عمل، دستگاه اکسیژن‌ساز، لباس بیمارستانی، انواع دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده، شیلد و سرپوشه، دستگاه تصفیه هوای پلاسمایی، دوربین حرارتی تشخیص کرونا و دیسپنسر هوشمند ضدعفونی داشته‌اند که در ادامه برخی از آن‌ها معرفی می‌شوند؛ 

بخشی از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان مربوط به تولید دستگاه‌هایی مانند گیت‌های کنترل تردد و ضدعفونی‌کننده است. نوید ملکی مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان از طراحی و تولید انبوه بیش از ۵۰ نوع محصول در زمینه‌ گیت‌های کنترل تردد و ضدعفونی‌کننده توسط نخبگان ایرانی خبر داد. این محصول توانسته به بازار جهانی هم راه پیدا کند و کشورهای افغانستان، قرقیزستان، چک، روسیه و کشورهای اوراسیا خواستار دریافت گیت‌های ضدعفونی‌کننده ایرانی هستند.

دانش‌بنیان‌های ایرانی برای مقابله با کرونا چه محصولاتی ساختند/ معرفی برترین فناوری‌های جهان در مواجهه با کووید19دانش‌بنیان‌های ایرانی برای مقابله با کرونا چه محصولاتی ساختند/ معرفی برترین فناوری‌های جهان در مواجهه با کووید19

ساخت نخستین دستگاه تولید مواد ضدعفونی‌کننده خانگی در دی‌ماه ۱۳۹۹ توسط یک شرکت دانش‌بنیان با قابلیت ۱۰۰ درصدی میکروب‌زدایی برای از بین بردن ویروس کرونا هم از دیگر فعالیت‌های دانش‌بنیان در ۲ سال اخیر است. یکی دیگر از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی (شرکت دانش‌بنیان سلامت سینا)، ساخت ماسکی است که بیش از ۹۹ درصد فعالیت ویروس کرونا را مختل می‌کند. این ماسک که با استفاده از الیاف پنبه و نقره ساخته شده است، می‌تواند فعالیت ویروس را در مدت زمان ۲ تا ۵ دقیقه غیرفعال ‌کند.

یکی دیگر از اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان برای مقابله با کرونا راه‌اندازی سامانه خدمات مشاوره، تولید انیمیشن‌ها و تیزرهای تبلیغاتی و آموزشی مقابله با کرونا است که به گفته رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه، تحت حمایت پارک علم و فناوری این استان ارائه شده‌اند.

برترین تولیدات فناورانه جهانی در مبارزه با کرونا چیست؟

شرکت‌های فناور در سراسر جهان برای مقابله با کرونا، محصولات ویژه‌ای را تولید کرده‌اند که در ادامه به چند مورد از برترین تولیدات این شرکت‌ها اشاره می‌شود.

شرکت تصفیه هوای Smart Separations اقدام به تولید پوششی ضدمیکروبی کرده است که ویروس کرونا در اثر برخورد با آن از بین می‌رود و می‌تواند به ضدعفونی کردن سطوح کمک کند. این پوشش می‌تواند بر روی سطوحی مانند صفحه‌های لمسی و دکمه‌ها مانند دستگاه‌های خودپرداز اسپری شود.

دانش‌بنیان‌های ایرانی برای مقابله با کرونا چه محصولاتی ساختند/ معرفی برترین فناوری‌های جهان در مواجهه با کووید19دانش‌بنیان‌های ایرانی برای مقابله با کرونا چه محصولاتی ساختند/ معرفی برترین فناوری‌های جهان در مواجهه با کووید19

محصول فناورانه دیگر، ربات ضدعفونی‌کننده خودران است که به کمک اشعه ماوراءبنفش محیط‌های بیمارستانی را ضدعفونی می‌کند. این محصول که توسط یک شرکت رباتیک دانمارکی ساخته شده است که می‌تواند تا ۹۹.۹۹ درصد از باکتری‌ها را از بین ببرد. 

برانکارد ضدعفونت یکی از محصولات فناوری جهان است که نخستین بار در سال ۲۰۱۴ و برای پیشگیری از انتقال عفونت مبتلایان به ابولا ساخته شد. این برانکاردها برای حفاظت از خدمه آمبولانس‌های زمینی و هوایی و همچنین در داخل بیمارستان‌ها برای محافظت از افراد سالم یا آسیب‌پذیر در مقابل بیماری‌های عفونی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

طراحی کیت‌های تشخیص آنتی‌بادی در بدن انسان، طراحی پلتفرمی برای شناسایی نیازهای جهانی تجهیزات پزشکی و ارائه آن‌ها به سازمان‌های ذی‌ربط و عینک چاپ سه بعدی برای نظارت بر علائم حیاتی بیماران کرونایی از برترین تولیدات فناورانه جهانی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =