پیشنهاد افزایش نجومی تعرفه‌های خدمات درمانی توسط نظام پزشکی / پزشک عمومی ۱۸۴ هزار تومان

در دوازدهمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی اعضای این شورا پیشنهاداتی را برای بهای تمام شده خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۱ را به دولت ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، موضوع تعرفه‌های پزشکی از آغاز بررسی بودجه ۱۴۰۱ تاکنون موضوع بحث محافل مختلف است. نظام پزشکی معتقد است که تاخیر در اعلام تعرفه‌ها تبعات دارد و حق پزشکان در تمام مدتی که خود دولت در اعلام تعرفه‌ها تأخیر داشته است پایمال می‌شود.

بیشتر بخوانید

منفعت برخی پزشکان در عقب‌ماندگی بخش دولتی است / تعارض منافع اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌کند

تعرفه افزایش یابد بیمه جبران کند

منصور جعفری‌نمین رئیس شورای عالی نظام پزشکی معتقد است که تعرفه‌ها باید افزایش پیدا کند و ما به تفاوت را بیمه‌ها جبران کنند. او در گفت‌وگویی در این باره توضیح داده: طی چند ماه اخیر به ویژه از ابتدای سال جدید شاهد افزایش سرسام آور قیمت‌ها، افزایش دستمزدهای کارگری و نیز حذف ارز ترجیحی بوده‌ایم که موجب گران شدن اقلام و تجهیزات پزشکی شده است که به تبع آن مراکز درمانی و مطب‌ها در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی تصر یح کرد: متاسفانه تعرفه‌های پیشنهادی سازمان نظام پزشکی مورد توجه واقع نشده و مشخص نیست ضرر و زیان وارده در این خصوص را چه ارگان یا نهادی باید جبران کند.

جعفری‌نمین ضمن هشدار نسبت به وضعیت نامناسب اقتصادی در مراکز درمانی بخش خصوصی گفت: ادامه این روند و بی‌توجهی دولت به معیشت و تعرفه‌های جامعه پزشکی موجب تعطیلی و ورشکستگی مراکز درمانی و مطب‌ها و نیز افزایش درخواست مهاجرت جامعه پزشکی خواهد شد.

یک پزشک عمومی هم در گفت‌وگو با ایسکانیوز در این باره توضیح داد: قیمت همه وسایل پزشکی چندبرابرشده است و افزایش تعرفه‌ها باید انجام شود اما دولت و بیمه آن را جبران کنند و پرداختی از جیب مردم افزایش نداشته باشد.

او عنوان کرد: متاسفانه با روند فعلی تصویب تعرفه‌ها سه راه مهاجرت به شغل‌ها ویا کشورهای دیگر، زیرمیزی، پورسانت و تقلب و یا کاهش کیفیت درمان برای پزشک باقی خواهد ماند.

این پزشک بیان کرد: من خودم به عنوان یک پزشک سال قبل مجبوربودم دوبرابرحد معمول توانم کارکنم تا زندگی معمولی داشته باشم ومتاسفانه همیشه خسته‌ام و دچارکاهش تمرکزو بیماری‌های جسمی شده‌ام. درآمد مطب‌ها برای پزشکان عمومی که کاردرمان را برعهده دارند، اصلا پاسخگوی هزینه‌هانیست. امسال قطعا با تعرفه‌های جدید وضع بدترمی‌شود.

در دوازدهمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی اعضای این شورا پیشنهاداتی را برای بهای تمام شده خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۱ ارائه دادند که در گزارش منتشر شده از این جلسه عنوان شده که دولت پس از تصویب تعرفه از اختیاراتی که قانون‌گذار در ماده واحده بودجه ۱۴۰۱ جهت جبران تفاوت نرخ ارز، جبران یارانه‌های عام، تامین هزینه بیمه همگانی داده است، در این محل استفاده کند و تفاوت تعرفه‌های مصوب خود تا قیمت تمام شده خدمات تشخیصی، دارویی و درمانی را تا حد ممکن و در جهت کاهش پرداختی از جیب مردم جبران کند.

تعدادی از پیشنهادات ارائه شده به این شرح است که ویزیت پزشک عمومی حدود ۱۸۴ هزار تومان، ویزیت پزشک متخصص حدود ۲۴۵ هزار تومان و پزشک فوق تخصص ۲۹۴ هزار تومان باشد. در این جدول پیشنهادی نرخ هتلینگ اتاق سه تخته دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عنوان شده است. نظام پزشکی این ارقام را به دولت پیشنهاد داده و تا زمان اعلام از طرف دولت قابلیت اجرایی ندارد.

ارقام نجومی تعرفه‌های خدمات درمانی / پزشک عمومی ۱۸۴ هزار تومان

آیا بیمه‌ها می‌توانند این تفاوت را جبران کنند؟

اما سوال اینجاست که آیا بیمه‌ها می‌توانند این تفاوت را جبران کنند که فشاری به مردم وارد نشود؟ و مهم‌تر اینکه آیا اصلا مردم از خدمات بیمه رضایت دارند؟ از مردمی که به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند پرسیدیم که از خدمات بیمه رضایت دارند یا خیر که در ادامه تعدادی از پاسخ‌ها را می‌خوانید.

فاطمه میم که برای پیدا کردن دلیل بیماری مادرش به چند مرکز مراجعه کرده به می‌گوید که خدمات ارائه شده توسط بیمه‌ها کفاف هزینه‌های درمان مادرش را نمی‌دهد و از طرفی به دلیل تفاوت کیفیت ارائه خدمات در بخش دولتی و خصوصی در نهایت بیماران مجبور می‌شوند که به بخش خصوصی مراجعه کنند تا نتیجه بهتری بگیرند و ویزیت بخش خصوصی هم سنگین است.

خانم اخلاقی معلم غیرانتفاعی معتقد است که هزینه درمان نسبت به درآمد او بسیار زیاد است. او می‌گوید که مدت زیادی است که به پزشک مراجعه نمی‌کند و از درمان خانگی استفاده می‌کند چراکه هزینه مراجعه به دکتر و تهیه داروها معادل یک چهارم حقوق او در ماه است. او می‌‍گوید وقتی سالمی خدمات بیمه به نظرت خوب می‌آید اما خدا نکند که بیمار شوی آن وقت با هزینه‌هایی رو به رو می‌شوی که بیمه هم سعی می‌کند زیربارش نرود.

خانم مردانه هم می‌گوید که بود و نبود بیمه تامین اجتماعی فرقی ندارد وقتی قیمت یک سنوگرافی ساده با بیمه ۱۰۰ هزار و بدون آن ۱۲۰ هزار تومان است. او معتقد است که دکتر برای بیمار در مطب خصوصی وقت بیشتری می‌گذارد و کیفیت خدمات و نحوه برخورد بهتر است. ما در کنار بیمه پایه بیمه تکمیلی هم داریم اما با بهانه‌های مختلف سعی می‌کنند که هزینه‌ها را با نرخ آزاد حساب کنند.

موضوع دیگری که مردم مطرح کردند این بود که شلوغی مراکز دولتی و بالا بودن تعداد مراجعات و بعضا فراهم نبودن زیرساخت‌ها منجر به این شده کیفیت ازائه خدمات کاهش پیدا کند و پزشکان متخصص هم بیماران را به مطب خصوصی خود هدایت می‌کنند. این شلوغی در مراکز دولتی منجر به این می‌شود که زمان اختصاص یافته به هر بیمار کم شود و به تبع کیفیت ارائه خدمات هم کاهش پیدا کند. برخورد نامناسب پرسنل با بیماران هم از جمله گلایه‌هایی بود که از سوی مردم مطرح شد.

به گزارش ایسکانیوز، فاصله شعار درمان رایگان برای همه و دسترسی به خدمات پزشکی مطلوب برای همه اقشار با آنچه که امروز شاهدش هستیم از زمین تا آسمان است. با کنار هم گذاشتن پازل مردمی که زیر بار فشارهای اقتصادی کمر خم کرده‌اند، بیمه‌هایی که بیش از توجه به بیمار به سود شخصی خود می‌اندیشند و تعارض منافعی که بلای جان نظام سلامت شده چطور نظام پزشکی به افزایش ویزیت می‌اندیشد؟ دولتی که با وعده تحقق عدالت پا به میدان گذاشته نباید از کنار چنین چیزی به راحتی گذر کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1137019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =