سهم آموزش از تولید ناخالص داخلی در ایران تنها ۳درصد!

آمارها نشان می‌دهد که شاخص بودجه آموزشی ایران از ۴.۰۳۱ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۳.۶۶۳ در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است.  

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سهم آموزش از تولید ناخالص هر کشور، بیانگر آن است که چه میزان از درآمد آن کشور برای دستیابی به آینده‌ای با درآمد بیشتر و جامعه مرفه و عادلانه‌تر سرمایه‌گذاری می‌شود. آمارهای جهانی هم نشان می‌دهد کشورهایی که دارای درصد بالاتری از شهروندان آموزش‌دیده و متخصص هستند، فرصت بیشتری برای ارائه خلاقیت و تکنولوژی‌های نوین دارند.

در این راستا، کشورهای فقیر که از سطح بهره‌وری کمتری برخوردار هستند، می‌توانند با سرمایه‌گذاری در آموزش و توسعه آموزشی از ابداعات و خلاقیت‌های کشورهای توسعه یافته استفاده کرده و شکاف توسعه‌ای خود را کاهش دهند. چون توسعه نیافتگی چالشی است که تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جوامع را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آموزش سبب پرورش نیروی انسانی و رشد خلاقیت و نوآوری در جامعه می‌شود. به این معنا که افراد آموزش‌دیده، توانایی‌های شناختی قوی‌تری دارند، بهتر می‌توانند از عهده مسئولیت‌های شغلی خود برآیند و خلاق‌تر هستند.  به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در آموزش از بازدهی بالایی برخوردار است.

با توجه به اهمیت توسعه آموزشی و ضرورت سرمایه‌گذاری کشورها برای آموزش، ایسکانیوز در نظردارد به مقایسه شاخص بودجه آموزشی کشورهای ایران، مالزی و عربستان در ۲۰ سال گذشته ‌بپردازد.

داده‌های موسسه آمار یونسکو نشان می‌دهد که عربستان رتبه ۵۶، مالزی ۷۵ و ایران ۸۵ جهان را در شاخص بودجه آموزشی دارند. نمودار زیر بیانگر درصد بودجه آموزش هر کشور از تولید ناخالص داخلی آن است؛

 سهم آموزش از تولید ناخالص داخلی در ایران تنها ۳درصد!

همانطور که در نمودار دیده می‌شود، اطلاعات عربستان تنها تا سال ۲۰۰۸ در پایگاه‌های بین‌المللی ثبت شده است. به همین دلیل امکان مقایسه درصد بودجه آموزش این کشور در ۱۲ سال گذشته وجود نداشت.

رکورد عربستان با سهم بیش از ۷ درصدی بودجه آموزشی

بر اساس نمودار، در مقاطع زمانی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳، سهم بودجه آموزشی عربستان و مالزی، بالا رفته؛ اما پس از آن به تدریج افت داشته است. بیشترین درصد بودجه ثبت شده مربوط به عربستان در سال ۲۰۰۲ است که ۷.۶۳۷ درصد بوده است. 

آمارها نشان می‌دهد که شاخص بودجه آموزشی ایران از ۴.۰۳۱ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۳.۶۶۳ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. شاخص بودجه آموزشی مالزی هم از ۵.۹۷۲ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۴.۱۶۳ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است.

نوسانات سهم بودجه آموزشی ایران در ۲۰ سال گذشته شدید نبوده؛ اما در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ کمترین درصد را داشته است و پس از آن با شیب کمی رشد داشته است؛ اما سهم بودجه آموزشی مالزی نوسان بیشتری داشته است. بیشترین سهم بودجه آموزشی این کشور در سال ۲۰۰۲ با ۷.۶۵۸ درصد بوده و کمترین آن در سال ۲۰۰۸ با ۳.۹۵۹ درصد. همچنین روند درصد بودجه از سال ۲۰۱۱ تاکنون رو به کاهش بوده است.  

از آنجایی که تاثیر افزایش سهم بودجه آموزشی در کوتاه‌مدت قابل مشاهده نیست، لازم است برنامه‌هایی که برای افزایش بودجه درنظرگرفته می‌شود در چشم‌اندازی بلندمدت بررسی شود تا امکان تداوم داشته باشد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1137188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =