دوره‌های کارورزی الکترونیکی راه‌اندازی شود/ استفاده از آیین‌نامه ارتقای اساتید در راستای آموزش کارآفرینانه

رئیس دانشگاه تهران گفت: آموزش مجازی باید به سمت آموزش‌های مکملی برود که از فرصت‌های جدید استفاده کند. برای مثال دوره‌های کارورزی الکترونیکی باید راه اندازی شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران که ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: راهبرد اصلی دانشگاه تهران رسیدن به دانشگاه کارآفرین در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی است. 

وی با بیان این که یکی از مهم‌ترین محورها برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین ارائه بسته تحول آموزش کارآفرینانه است، افزود: در جلسات مختلف مانند جلسات شورای تحول و آموزش دانشگاه درباره این موضوع گفت‌وگو شده و ترکیب اعضای شورای نوآوری و آموزش دانشگاه تهران مشخص شده است.

مقیمی با اشاره به این که رویکرد ما استفاده از مدیریت جهادی و جهاد علمی است، گفت: آسیبی که همواره برنامه‌های ما داشته‌اند، این بوده که در مرحله اجرا توفیق کمی داشته‌ایم. به همین دلیل، اجرا را اولویت امروز دانشگاه گذاشته‌ایم. تلاش می‌کنیم این بسته آموزشی در تابستان نهایی شود و از مهرماه به ترتیب اولویت پیش‌بینی شده به اجرا دربیاد. 

رئیس دانشگاه تهران با تصریح بر این که تفاوت بین آموزش کارآفرینی و آموزش کارآفرینانه معمولا نادیده گرفته می‌شود، یادآور شد: در آموزش کارآفرینی قصد داریم که کسب و کارهای کارآفرینی را آموزش دهیم، در حالی‌که در آموزش کارآفرینانه قصد این است که زمینه اشتغال آفرینی را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر این که محوری‌ترین موضوع در بسته تحولی دانشگاه تهران، استادان هستند، افزود: خروجی دانشگاه کارآفرین باید ثروت باشد. استادان در بسته تحولی دانشگاه، نقش آموزشی و تربیتی خواهند داشت. 

مقیمی ضمن بزرگداشت رو معلم درباره شخصیت شهید مطهری گفت: مطهری یک کارآفرین آکادمیک بود. برخی کارآفرینی را مختص به رشته‌های فنی و آزمایشگاهی می‌دانند؛ اما تربیت سرمایه اجتماعی به رشته‌های علوم انسانی وابسته است. به همین دلیل، شهید مطهری یک کارآفرین شناخته می‌شود. استادان دانشگاه باید شهید مطهری را الگوی خود قرار دهند. آیین‌نامه‌ها حداقل فعالیت استادان را تعیین می‌کنند. شهید مطهری اهمیت نمی‌داد که فعالیت‌هایش چه نقشی در ارتقای رتبه علمی او در دانشگاه دارد. 

وی با بیان این که کارورزی نیازمند همکاری صنعت با دانشگاه است، گفت: در رایزنی‌ها با وزیر راه، از ما خواسته شد که طرح مسکن ملی را پیش ببریم. 

مقیمی با اشاره به این که متاورس به دنبال استفاده از اینترنت در فرآیندهای آموزشی است، تاکید کرد: آموزش مجازی باید به سمت آموزش‌های مکملی برود که از فرصت‌های جدید استفاده کند. برای مثال دوره‌های کارورزی الکترونیکی باید راه اندازی شوند.

رئیس دانشگاه تهران افزود: اتفاقات خوبی در جهان افتاده و ما به دنبال آن هستیم که از تجارب کشورها استفاده کنیم. همچنین آیین‌نامه ارتقای استادان این ظرفیت را دارد که در راستای آموزش کارآفرینانه مورد استفاده قرار بگیرد. 

وی بیان کرد: متاسفانه تعصب نسبت به برخی رشته‌ها وجود دارد با وجود این که بدیهی است که تاریخ انقضای این رشته‌ها گذشته است. دانشگاهی که مسئولیت‌پذیری اجتماعی داشته باشد باید به این سؤال جواب بدهد که فارغ‌التحصیلانش در آینده چه خروجی‌ای برای جامعه دارند و در کدام بخش‌ها مشغول به کار می‌شوند. در این راستا، اختیارات باید به سطح دانشگاه واگذار شود چون هیچ کس به اندازه یک عضو هیئت علمی بر مسائل آموزشی مسلط نیست.

وی در پایان تصریح کرد: فرآیندها باید کارآفرینانه باشند؛ چون بروکراسی اداری مانع ارتقای دانشگاه می‌شود.



۷۶ هزار سند علمی در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در ادامه این نشست با بیان اینکه وزارت علوم، دانشگاه تهران را سمبل علم و فرهنگ و ادب و اخلاق می‌داند اظهار کرد: این دانشگاه از نظر شخصیت علمی هم منحصر به فرد است. 

وی با بیان این که برخی رشته‌ها مانند رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی در سال‌های اخیر مورد بی‌توجهی قرار گرفته اند، گفت: این رشته‌ها، بنیان پیشرفت علمی و اجتماعی‌اند و اگر توزیع متوازن استعدادها اتفاق نیفتد، شخصیت علمی کشور آسیب می‌بیند.

زلفی گل افزود: مبنای انتخاب امروز جوانان، شغل آینده بوده که این ظلم بزرگی به علم است؛ چرا کسی که مدال طلای المپیاد ریاضی و فیزیک را دارد، در رشته‌ای غیرمرتبط ادامه تحصیل می‌دهد؟ وزارت علوم مسئول پاسخ به این سؤال است. همه کسانی که به دلیل تعارض منافع این شرایط را رقم می‌زنند در مقابل آیندگان مسئولند.

وزیر علوم با تصریح بر این که توسعه با توصیه اتفاق نمی‌افتد، تاکید کرد: جامعه با قانون اداره می‌شود نه توصیه. نمی‌توان تنها به توصیه برای ارتباط با صنعت، اکتفا کرد. کشورهای پیشرفته نخبگان خود را به سمت رشته‌های علوم انسانی سوق می‌دهند در حالی‌که در مدارس تیزهوشان ایران رشته علوم انسانی دیگر تعطیل شده است‌. اخیرا رشته ریاضی هم رو به تعطیلی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: چرا دانشگاه تهران و علوم پزشکی باید تفکیک باشند؟ این تفکیک نوعی هدررفت امکانات است. آموزش‌های دانشگاهی باید از حالت نظری صرف خارج شده و با صنعت مرتبط شود.

زلفی گل افزود: وقتی وارد کار شدم، با موانع ارتباط صنعت و دانشگاه مواجه شدم. این که آیا صنایع خصوصی  دانشجویان را می‌پذیرند؟ آیا خوابگاه و وسایل ایاب و ذهاب در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت؟ در حالیکه در رشته‌های پزشکی دانشجویان به راحتی می‌توانند کارورزی داشته باشند.

وی با بیان این که رهبری تمام قد از دانشگاه دفاع می‌کنند، گفت: این دفاع مانع توطئه دشمنان کشور برای ایجاد ضدیت بین دانشگاه و حاکمیت شدند. وظیفه ما ایجاد حس امید در دانشگاه و مقابله با یاس و ناامیدی است.

زلفی گل با اشاره به این که ۷۶ هزار سند علمی در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است، در حالیکه کمتر از نیم درصد از تولید ناخالص داخلی صرف علم شده، تاکید کرد: حاکمیت باید بداند که هرگونه هزینه‌کرد برای علم و فناوری، سرمایه‌گذاری است. بیش از ۲۰ میلیون تحصیلکرده دانشگاهی در کشور وجود دارد که یعنی سطح دانایی در کشور ارتقا یافته است. دانایی مجموعه علم و عقل است. حکیم یه مرتبه بالاتر است یعنی کسی که کار بیهوده انجام نمی‌دهد. 

وزیر علوم تصریح کرد: قانونگذاری در برخی موارد سقف تعیین می‌کند و همه را به یک چشم می‌بیند. آیین‌نامه‌ جدیدی ابلاغ خواهد شد که به جای ۱۰ بند، ۳۲ بند دارد. برای مثال استادی که خروجی صنعتی دارد، امتیاز دریافت می‌کند. همچنین مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی هم امتیاز دارند. ۵ پایه برای فناوری و نوآوری، ۳ پایه برای سرآمدی آموزشی چون اگر آموزش ضعیف باشد، پژوهش هم ضعیف خواهد شد. متاسفانه توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های کشور، توجه به مقطع کارشناسی را کاهش داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =