شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند تضمین خرید محصولات هستند/ ناشناخته بودن ارزش تولید داده و نظریه

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است که ارزش داده‌های تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ناشناخته است، در حالی که تولید داده در بسیاری از کشورهای جهان، ضمانت خرید دارد.

مجتبی تمدنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که دانشگران شرکتی تعاونی است که در سال ۹۸ و برای فعالیت در حوزه مشاوره و روانشناسی تاسیس شده‌ است، اظهار کرد: این شرکت در زمینه نشر و آموزش فعال است؛ اما در کنار این، ۲ شرکت فعال دیگر هم در مرکز رشد مشغول به کار هستند که اخیرا بر هوشبهر متمرکز شده است.  

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این که در حال حاضر فعالیت زیادی در تعاونی نداریم و بیشتر فعالیت ما در موسسه هوشبهر است، افزود: موسسه هوشبهر در زمینه سنجش و اندازه‌گیری هوش و تهیه نیم‌رخ فعالیت می‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این موسسه با شرکت‌ها و سازمان‌ها در تعیین نیم‌رخ مدیران یا سنجش هوش کودکان همکاری می‌کند.

تمدنی درباره مشکلات پیشروی شرکت‌ها برای تاسیس و ثبت گفت: تاسیس شرکت زمانبر است. به طوری که ثبت شرکت تا حد زیادی سبب به تعویق افتادن فعالیت‌ها می‌شود. البته معمولا اشتباهاتی که از سوی ثبت‌کننده اتفاق می‌افتد، سبب طولانی شدن مراحل ثبت شرکت می‌شود. ثبت شرکت به طور کلی، صبر وحوصله زیادی می‌طلبد.

مدیر عامل شرکت دانشگران اقدام و عمل با تصریح بر این که پنج کارمند به صورت ثابت در موسسه فعال هستند. اگر پروژه‌ای گرفته شود، به صورت قراردادی با افراد بیشتری همکاری می‌کنیم، تاکید کرد: شرکت‌های هوشبهر در همه کشورهای جهان فعالیت می‌کنند. البته تفاوتی که وجود دارد این است که دولت‌ها در کشورهای خارجی، داده‌های تهیه شده توسط شرکت‌های هوشبهر را خریداری می‌کنند.

شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند تضمین خرید محصولات هستند

وی با بیان این که مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که هیچ سرمایه‌گذاری در زمینه داده و نظریه انجام نمی‌شود و فقط محصولات ملموس مورد توجه قرار می‌گیرند، افزود: درست این است که موسسات باید علاوه بر توان تولید داده‌های معتبر، بتوانند آن‌ها را به دولت بفروشند. حتی موسسات ضمانت خرید داده شود به این معنا که داده‌های تهیه شده مثلا در قالب نیم‌رخ، خریداری می‌شوند.

تمدنی تصریح کرد: من مدت‌هاست که به این موضوع فکر می‌کنم که چگونه می‌توان سیاستگذاران را متقاعد کرد که برای شرکت‌های داده بنیاد توجه کنند. یعنی شرکتی که دانش تولید کند و دانش تولیدشده از سوی این شرکت‌ها توسط سازمان‌ها یا دولت خریداری شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با تاکید بر این که اطلس‌های مختلفی در ایران مورد نیاز هستند؛ اما اگر کسی این اطلس‌ها را تهیه کند، تضمینی برای خرید آن وجود ندارد، گفت: متاسفانه در جامعه امروز ما فقط تولید کالا ارزشمند شناخته می‌شود؛ در حالی که دانش جایگاهی ندارد و کسی خریدار آن نیست.

وی با بیان این که بزرگترین مشکل در دانشگاه آزاد این است که طرح‌های زیادی ارائه می‌شود؛ اما این طرح‌ها به ثمر نمی‌رسند، یادآور شد: دلیل عملیاتی نشدن طرح‌ها این است که موسسات اختیار عمل ندارند که محصولی را تولید کنند و سازمان‌ها آن را خریداری کند.

تمدنی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت‌ها باید در شناسایی و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات کشور آزادی عمل داشته و مورد حمایت قرار بگیرند. در حالی که امروز اگر موسسه‌ای شعارهایی که از سوی مسئولان داده می‌شود را عملیاتی کنند، مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. به عبارتی، مسئولان شعار می‌دهند؛ اما وقتی موسسه‌ای در راستای تحقق این شعارها محتوایی ارائه می‌دهد، خریدار شعارهای تحقق یافته خود نیستند.

مدیر عامل شرکت دانشگران اقدام و عمل با اشاره به این که یکی از مشکلات اعضای هیئت علمی این است که منتظر می‌مانند تا به آن‌ها پروژه پیشنهاد شود، افزود: در حالی که عضو هیئت علمی باید نیازهای کشور را تشخیص دهد، در راستای رفع این نیازها از دانشجویانش استفاده کرده، داده تولید کند و سپس به نهاد مربوطه بفروشد. چون خریدار وجود ندارد، کسی به دنبال تولید نمی‌رود.

وی باتصریح بر این که یکی از مشکلات ما این است که نمی‌توانیم بین رشته‌های مختلف ارتباط برقرار کنیم، گفت: به نظر من، فعالیت بین‌رشته‌ای اولویت بیشتری نسبت به تخصص محوری دارد. اگر بین رشته‌ای فعالیت کنیم، دستاوردهای بیشتری خواهیم داشت.

تمدنی در پایان با تاکید بر این که مسیری که دانشگاه آزاد در ۴۰ سال گذشته داشته، باید با میزان بازده آن بررسی شود، اظهار کرد: اگر رویداد گام دوم هم تنها به صورت شعاری باقی بماند، مشکلی حل نخواهد شد.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1139934

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =