وزارت علوم چه برنامه‌ای برای ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان دارد؟

وزارت علوم درنظر دارد با ارائه ۴ تا ۱۰ واحد درسی مهارتی، توانایی دانشجویان در اشتغال را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیکاری بحران امروز فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور است. به طوری که علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم از بیکاری ۴۴ درصدی فارغ‌التحصیلان ایرانی خبر داد.

انتظار می‌رود جوانی که دست کم چهار سال از عمر خود را در دانشگاه گذرانده است، مهارت کافی برای شاغل شدن در رشته تحصیلی‌اش را داشته باشد؛ اما آنچه در عمل مشاهده می‌شود این است که مدیران مشاغل و صنایع استقبال چندانی از حضور دانشگاهیان نمی‌کنند.

کارشناسان معتقدند که لازم است برنامه‌هایی در جهت ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان تدوین شوند. در این راستا، وزارت علوم با تدوین آیین‌نامه‌ای در ۶ ماده، برنامه‌ای عملیاتی برای افزایش توانمندی‌های شغلی دانشجویان ارائه کرده است.

بر اساس این آیین‌نامه، دانشگاه‌ها موظف‌اند که واحدی تحت عنوان «واحد نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های درسی» تشکیل داده و شرح وظایف این واحد نظارتی را به تصویب شورای برنامه‌ریزی دانشگاه برسانند. رئیس دانشگاه هم باید بودجه مورد نیاز را برای تحقق جنبه عملی برنامه درسی در اختیار این واحد قرار دهد.

آیین‌نامه ابلاغی وزارت علوم، دانشگاه‌ها را موظف‌ کرده است که ۴ تا ۱۰ واحد درسی مهارتی را به صورت اختیاری برای دانشجویان تعریف کنند که علاوه بر نیازهای جامعه، مبتنی بر شایستگی‌های الزامی پایه در هر رشته یا گرایش تحصیلی باشد.

از آنجایی که آموزش‌های مهارتی نیازمند آشنایی ابتدایی دانشجویان با رشته تحصیلی‌شان است، این دروس از سال دوم دوره کارشناسی ارائه خواهد شد. یکی از تسهیلاتی که وزارت علوم برای دانشگاه در این زمینه فراهم کرده، این است که می‌توانند در صورت ضرورت برنامه‌های آموزشی مبتنی بر کسب‌وکار را به صورت مشترک با دانشگاه جامع علمی- کاربردی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و سایر دستگاه‌ها برگزار کند.

یکی دیگر از وظایف دانشگاه‌ها در راستا ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان، اجرای آموزش‌های فرابرنامه‌ای متناسب با هر رشته و نیاز بازار کار است. این برنامه‌ها شامل استارت‌آپ، مسابقات حرفه‌ای-عملی و آموزش‌های کارآفرینی با تمرکز بر شناسایی و پرورش شایستگی‌های پایه، استعدادیابی و هدایت شغلی است. هدف از اجرای این برنامه‌ها به صورت دقیق، پرورش جنبه‌های نگرشی مرتبط با کار و حرفه، قوام‌یابی اخلاقی کار و شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشجوست. 

گفتنی است، آیین‌نامه ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته در آذرماه سال ۹۷ از سوی وزارت علوم تدوین شده است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1139953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =