چگونه اولین قرنطینه کرونا جهان را خلاق‌تر کرد؟

شیوع کرونا همه ما را غافلگیر کرد و موقعیت استثنایی اولین قرنطینه خلاقیت را در مغز ما بالا برد و باعث شد که روی مسائل مختلف تمرکز بیشتری داشته باشیم.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ موسسه مغز پاریس وابسته به دانشگاه سوربن مطالعه‌ای را به تازگی انجام داده که نشان می‌دهد در دوره اولین قرنطینه به دلیل شیوع کرونا، خلاقیت ما افزایش یافته و تمرکزمان روی مسائل مربوط به شرایط بالا رفته است.

خلاقیت یکی از کارکردهای شناختی است که به ما امکان می‌دهد در محیط‌های جدید انعطاف‌پذیر باشیم و در موقعیت‌های جدید راه‌حل‌های مناسب پیدا کنیم. شرایط غیرعادی اولین قرنطینه کووید ۱۹ ما را وادار کرد تا در عادات خود تجدید نظر کنیم. این شرایط محدودیت‌های جدیدی را به ما تحمیل کرد و ما را مجبور به سازگاری و در نتیجه خلاق بودن کرد.

محققان برای انجام این پژوهش، با استفاده از یک پرسشنامه دو قسمتی، یک نظرسنجی آنلاین برای ارزیابی تاثیر قرنطینه بر خلاقیت راه انداختند. بخش اول شامل سوالاتی با هدف درک موقعیتی بود که شرکت کنندگان در بازه زمانی مارس-آوریل 2020 در آن قرار گرفتند (آیا شما در خانه تنها بودید یا نه؟ آیا کار یا وقت آزاد بیشتری نسبت به قبل داشتید؟)، حالات روحی آنها در آن زمان (آیا انگیزه بیشتری داشتید؟ آیا کاهش یا افزایش استرس یا تغییر در خلق و خوی خود را احساس کردید؟) و در نهایت اینکه آیا آنها نسبت به قبل احساس خلاقیت می‌کردند یا نه. بخش دوم از شرکت‌کنندگان در مورد فعالیت‌های خلاقانه‌ای که در دوران قرنطینه انجام می‌دادند، فراوانی آنها، میزان موفقیت و ارزش‌گذاری آنها و دلایلی که باعث انگیزه یا جلوگیری از این فعالیت‌ها می‌شوند، سوال شد. محققان تقریبا 400 پاسخ قابل تحلیل را جمع‌آوری کردند.

استرس توام با خلاقیت

محققان می‌گویند: نخستین مشاهدات ما این است که قرنطینه برای اکثر شرکت‌کنندگان از نظر روانی ناراحت‌کننده بود –همانطور که مطالعات دیگر نشان داده‌اند- اما به طور متوسط آنها احساس خلاقیت بیشتری داشتند. با همبستگی این دو اطلاعات، متوجه شدیم که هر چه افراد احساس بهتری داشته باشند، فکر می‌کنند خلاق‌تر هستند.

در مقابل، هنگامی که محققان در مورد تعداد موانعی که پاسخ دهندگان با آن مواجه شده‌اند، پرسیدند، یک رابطه غیرخطی مشاهده کردند. چه تغییرات در خلاقیت مثبت یا منفی باشد، شرکت‌کنندگان احساس کردند که با موانع زیادی روبه‌رو شده‌اند. در واقع، بسیاری از افراد در فعالیت‌های معمول خود با موانعی مواجه می‌شدند که آنها را مجبور به خلاقیت برای انجام آنها می‌کرد و برعکس، برخی افراد احساس می‌کردند که خلاق نیستند، زیرا برای خلاقیت با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

خلاقیت مرتبط با شرایط

بخش دوم پرسشنامه شامل فهرستی از 30 فعالیت مختلف بود که شامل آشپزی، نقاشی، خیاطی، باغبانی، تزئینات و موسیقی می‌شد. از شرکت‌کنندگان پرسیده شد که آیا در پنج سال گذشته درگیر این فعالیت‌ها بوده‌اند، آیا تمرین آنها در طول قرنطینه افزایش یافته است، چرا و چند بار، و اگر نه، چرا کاهش یافته است.

پنج فعالیتی که در طول قرنطینه بیشترین افزایش را داشتند آشپزی، برنامه‌های ورزشی و رقص، ابتکارات خودیاری و باغبانی بودند. به طور متوسط، از میان 28 فعالیت مورد بررسی، که شامل طراحی داخلی و دوخت و دوز و حدود 40 درصد از کسانی که قبلا در پنج سال قبل از قرنطینه این کارها را انجام می‌دادند، فعالیت خود را افزایش داده بودند.

ارتباط مستقیم بین خلق و خو و خلاقیت

نتایج این مطالعه افزایش کلی در خلاقیت را در طول اولین قرنطینه نشان می‌دهد. این تغییر مثبت می‌تواند با داشتن زمان آزاد بیشتر، احساس انگیزه بیشتر، نیاز به حل یک مشکل یا نیاز به سازگاری با موقعیت جدید مرتبط باشد. با این حال، زمانی که تغییرات منفی در خلاقیت تجربه می‌شد، با احساسات منفی مانند استرس یا اضطراب، احساس فشار، یا کمبود منابع یا فرصت‌های مادی مرتبط بود.

همبستگی بین خلق مثبت و خلاقیت یکی از مباحث بسیار مهم است. شواهدی در ادبیات علمی وجود دارد که نشان می‌دهد برای خلاقیت باید احساس خوبی داشته باشید، در حالی که شواهد دیگری وجود دارند که عکس آن را نشان می‌دهند.

مشخص نیست که این فرآیند در کدام جهت انجام می‌شود: آیا ما به دلیل خلاقیت احساس خوبی داریم یا آیا خلاق بودن ما را شادتر می‌کند؟

محققان می‌گویند: یکی از تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که بیان خلاقانه افراد را قادر می‌سازد تا احساسات منفی خود را بهتر مدیریت کنند و در نتیجه در این دوره دشوار احساس بهتری داشته باشند.

کد خبر: 1139980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =