طراحی نخستین تست هوش استاندارد کشور در دانشگاه آزاد/ پرونده رشدی-شناختی برای ۵ هزار کودک کم‌برخودار تشکیل شد

مدیر عامل مرکز پژوهش روانسنجی از طراحی نخستین تست هوش استاندارد کشور در دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: مرکز ما پرونده رشدی-شناختی برای پنج هزار کودک کم‌برخودار در کشور تشکیل داده است.

علی عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که نخستین تست هوش استاندارد کشور در مرکز پژوهش روان‌سنجی و هوشبهر طراحی شده است، اظهار کرد: استنفورد-بینه نخستین تست هوش در کل کشور است که با حمایت ستاد علوم شناختی و زیر نظر معاونت علم و فناوری رییس جمهور استاندارد و بومی‌سازی شده است.

مدیر عامل مرکز پژوهش روان‌سنجی با اشاره به این که مرکز پژوهش روان‌سنجی و هوشبهر اولین و فعلا تنها مرکز پژوهشی در حوزه روان‌سنجی است، افزود: هدف اصلی مرکز پژوهشی شامل ساخت، توسعه و استاندارد کردن ابزارهای اندازه‌گیری، تست‌ها، مقیاس‌های سنجش شناختی، روانشناختی، سازمانی، تربیتی است.

وی با تصریح بر این که روان‌سنجی یا Psychometric به معنای اندازه‌گیری و سنجش انسان‌ها در حیطه‌های مختلف است، گفت: روان‌سنجی یکی از گرایش‌های رشته روانشناسی است که به سنجش و اندازه‌گیری انسان‌ها در حیطه‌های مختلف روان مانند شناختی، هوش، استعداد، حافظه یا در مقیاس سازمانی یعنی سنجش ویژگی‌های سازمانی افراد می‌پردازد.

اجرای نخستین تست استاندارد مقابله با استرس در دانشگاه آزاد

عسگری با تاکید بر این که اولین تست استاندارد روش‌های مقابله با استرس از سوی موسسه ما در دانشگاه آزاد و با دانشجویان این دانشگاه اجرا شد، یادآور شد: همچنین تفاهم‌‎نامه‌ای با دانشگاه‌های آلمان در راستای مطالعه‌ طولی رشد کودکان چهار تا هشت سال تست گرفته و تجزیه و تحلیل انجام دادیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از همکاری‌های من با مرکزی بود که در زمینه طرح‌های ارزیابی توانمندی‌های سالمندانه فعالیت داشت و این همکاری در رزومه موسسه ذکر شده است. من در این شرکت که در انگلستان به ثبت رسیده، ۱۰ کشور در آن فعالیت می‌کنند و ایران هم عضو آن است، روانسنج و تحلیلگر اطلاعات بودم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی درباره میزان اشتغال‌زایی در مرکز پژوهشی هوشبهر، گفت: چهار نفر به صورت مستقیم در شرکت ما فعال هستند که برای آن‌ها بیمه رد می‌شود. ۶ نفر دیگر هم هستند که به صورت پاره وقت با شرکت همکاری می‌کنند، در مجموع ۱۰ نفر فعال هستند.

وی با بیان این که من از سال ۷۲ تا سال ۸۵ عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد بودم و روند رشد دانشگاه را در این سال‌ها مشاهده کردم، افزود: روند پیشرفت دانشگاه آزاد کاملا محسوس است؛ اما رشد کمی و فیزیکی مثل ساختمان ها در زمان هایی انحراف ایجاد کرد که هم اکنون هم تبعات آن وجود دارد. زمانی تعداد دانشجویان به ۲۰ هزار نفر میرسید؛ اما هم اکنون با کم شدن تعداد دانشجویان، بدون استفاده باقی مانده‌اند. البته در ۱۵ سال گذشته سرمایه‌گذاری بیشتری بر رشد کیفی شده است.

عسگری با تصریح بر این که من خود را عضوی از خانواده دانشگاه آزاد می‌دانم، گفت: به نظر من این موضوع در رشد کیفی انحراف ایجاد کرد، در حالی که اگر در آن زمان به جای سیاست گسترش فیزیکی، تمرکز بر کیفیت قرار می‌گرفت، دانشگاه آزاد می‌توانست از دانشگاه‌های دولتی سبقت بگیرد، چون هم درآمد خوبی داشت و هم توانایی این پیشرفت در دانشگاه بود. 

مدیر عامل مرکز پژوهش روان‌سنجی در پایان با بیان این که یکی از همکاری‌های ما با بنیاد حمایت کودک است، اظهار کرد: این بنیاد، یک خیریه است و ۱۰ هزار کودک را تحت پوشش دارد، در مرحله اول برای پنج هزار کودک در سراسر کشور، پرونده رشدی-شناختی تشکیل دادیم. نتایج این پرونده برای بنیاد بسیار مفید بود. چون توانستند مشکلات کودکان را بشناسند و برای حل آن برنامه‌ریزی کنند. مثلا کودکی با هوش ۱۴۵ در روستایی در فنوج که کسی آن را نمی‌شناسد. این کودک به عنوان استعداد درخشان شناسایی شد، به تهران آمده و در مدارس تیزهوشان مشغول به تحصیل است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =