آخرین تحولات اوکراین | روسیه: آمریکا داعشی‌ها را برای جنگ در اوکراین استخدام می‌کند / ماریوپل سقوط کرد

در حالی که معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کی‌یف از روند گفتگوها با مسکو خارج شده و طرف اوکراینی در تلاش است توافقات به‌دست‌آمده در جریان رایزنی‌های قبلی با مسکو را محو کند، دفتر ولادیمیر زلنسکی نیز تعلیق مذاکرات با روسیه را تأیید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "میخائیل پادولیاک"، مشاور رئیس دفتر ریاست جمهور اوکراین اعلام کرد که روند مذاکرات بین روسیه و اوکراین در خصوص یک توافقنامه صلح به حالت تعلیق درآمده است. وی گفت: «امروز (سه‌شنبه) فرایند مذاکرات به‌حالت تعلیق درآمد، چرا که پس از بیانیه استانبول، هیچ تغییری وجود نداشته و هیچ پیشرفتی حاصل نشده بود.»

مشاور زلنسکی یادآور شد که مذاکرات به‌دلیل عدم تمایل کی‌یف به دادن امتیازات ارضی و به‌دلیل این واقعیت که مسکو "هنوز در تفکر کلیشه‌ای خود فرو رفته است" متوقف شده است. وی در عین حال ابراز عقیده کرد که گفتگوها بین دو کشور از سر گرفته خواهد شد و ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین بر آن ناظر خواهد بود.

پیش از این، روز گذشته آندری رودینکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد که اوکراین از روند مذاکرات با روسیه خارج شده است و هیچ پاسخی از سوی کی‌یف به پیشنهادات مسکو درباره توافقنامه صلح دریافت نشده است. این دیپلمات با اشاره به اینکه هیچ نوع مذاکراتی در زمان حاضر جریان ندارد، افزود: «طرف اوکراینی سعی دارد توافقاتی را که پیش از این در جریان مراحل قبلی مذاکرات با روسیه حاصل شده بود، محو کند.»

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین | پوتین: گسترش ناتو تنها در جهت منافع آمریکا صورت می‌گیرد

علاوه بر این، رودینکو یادآور شد که مواضع غیرسازنده اوکراین به سازماندهی نشست بین سرگئی لاوروف و دیمیتری کوله‌با، وزرای خارجه فدراسیون روسیه و اوکراین کمکی نخواهد کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد که اوکراین عدم استقلال خود را ثابت کرده است و مسکو اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه مقامات کی‌یف در جریان مذاکرات با مسکو، تحت کنترل واشنگتن و لندن قرار دارند.

جالب توجه است که "ند پرایس" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز شب گذشته اعتراف کرد که ایالات متحده قصد دارد با ادامه ارسال تسلیحات به کی‌یف و در عین حال تحت فشار قرار دادن مسکو، شرایط لازم را برای برگزاری مذاکرات بین روسیه و اوکراین فراهم کند.

به‌گفته وی، وظیفه اصلی واشنگتن حمایت از "شرکای اوکراینی به‌هرشکل قابل‌قبول" برای تقویت مواضع آنها در جریان مذاکرات با طرف روسی است.

چند روز قبل، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته بود که روند مذاکرات بین روسیه و اوکراین بسیار کند و بدون هیچ نتیجه خاصی بوده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز هشتاد و چهارم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

ماریوپل سقوط کرد

ارتش روسیه سرانجام پس‌از ٨٢ روز نبرد بی‌امان، مقاومت ارتش اوکراین در ماریوپل را شکست و این شهر و کارخانه فولاد آن که نظامیان اوکراینی در آن پناه گرفته بودند را تسخیر کرد.

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در پیامی ویدیویی برای مردم کشورش با تأیید خروج نظامیان اوکراینی از ماریوپل، گفت: «امیدواریم بتوانیم به مجروحانی که از نیروگاه کارخانه آزوفستال خارج شده‌اند کمک کنیم و آنها خیلی زود به خانه‌های خود بازگردند.»

 مسکو: اوکراین تمامی توافقات به‌دست‌آمده را زیر پا گذاشته است

آندری رودینکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری "تاس" اعلام کرد که هیچ پاسخی از سوی کی‌یف به پیش نویس توافقنامه ارسالی از سوی مسکو دریافت نشده و این به منزله خارج شدن اوکراین از روند مذاکرات است.

این دیپلمات گفت: «من نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم، ولی طرف اوکراینی در تلاش است تا توافقاتی که پیش از این در جریان مراحل قبلی مذاکرات با روسیه حاصل شده بود، را نیز زیر پا بگذارد.»

وی تاکید کرد که کی‌یف "تجربه غنی در این زمینه" دارد، برای اینکه برای سالها توافقنامه‌های مینسک را نیز "به معنای واقعی کلمه از لحظه امضاء" شروع به نقض کرده بود. رودینکو گفت: «ما هرگز تماس با طرف اوکراینی را رد نکردیم. و این تمایل را در جلسات برگزار شده در بلاروس و ترکیه و همچنین مذاکرات از طریق ویدئو کنفرانس نشان دادیم. ولی برای دست یابی به نتایج مثبت در جریان چنین تماس‌هایی، یک مبنای مناسب لازم است و یک موضع سازنده ضروری است که این مسئله در حال حاضر مشاهده نمی شود.»

مذاکره‌کننده روس: آمریکا در توقف روند مذاکرات روسیه و اوکراین نقش دارد

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی و یکی از اعضای هیئت نمایندگی روسیه در مذاکرات با اوکراین، صبح امروز، چهارشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که مذاکرات بین فدراسیون روسیه و اوکراین که به درخواست کی‌یف آغاز شده بود، به رکود تبدیل شد و در حال حاضر در هیچ قالبی جریان ندارد و ایالات متحده سهم قابل توجهی در این وضعیت داشته است.

اسلوتسکی نوشت: «من مطمئن هستم که مقامات واشنگتن، این متولیان [ولادیمیر] زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بودند که سهم قابل توجهی در این روند اوضاع داشتند که مذاکراتی که به درخواست ود طرف اوکراینی در اواخر ماه فوریه آغاز شده بود، در نهایت به رکود تبدیل شد و اکنون دیگر در هیچ قالبی انجام نمی‌شود.»

این مقام پارلمانی روس یادآور شد: «ایالات متحده "نه به صلح در اوکراین، نه به توافقنامه صلح و نه موفقیت در مذاکرات نیاز دارد". آنها یک جنگ ترکیبی علیه روسیه اعلام کرده و آن را به صورت نیابتی به راه انداخته‌اند. <...> وزارت امور خارجه نباید سعی کند "شرایط خود" را از طریق کمک نظامی به کی‌یف ایجاد کند. این کار بی فایده است. آنها باید بدانند که تمامی اهداف عملیات ویژه تحقق خواهد یافت.»

مدویدیف: روسیه اجازه آغاز جنگ جهانی سوم را نخواهد داد

"دیمیتری مدویدیف" معاون رئیس شورای امنیت روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشورتمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم انجام خواهد داد. به گفته وی، در عین حال، روسیه آماده است تا در صورت حمله به آن پاسخ مناسب داده و از خود دفاع کند.

مدویدیفشب گذشته در کانال تلگرامی خود نوشت: «وجود زرادخانه تسلیحات مدرن، قابل اعتماد و مؤثر حتی امروز هم جاه طلبی‌های کسانی که با دست خود و دیگران آماده به راه اندازی جنگ جهانی سوم هستند، را سرد و تحت کنترل قرار می‌دهد. ما اجازه چنین وضعیتی را نخواهیم داد. البته ما مجبور هستیم دائما گوشزد کنیم که در صورت حمله به کشور ما، نیروهای مسلح روسیه قادر به پاسخ فوری و فوق العاده قدرتمند هستند و هرگونه تجاوزی که کشور ما را تهدید کند، بطور موثر دفع خواهد شد.»

علاوه بر این،مدویدیفتاکید کرد که  سپر هسته‌ای روسیه برای سال‌ها به تضمین استقلال و امنیت این کشور کمک کرده و کسانی که سعی در سوق دادن این کشور به جنگ جهانی سوم دارند، را «آرام می‌کند».

معاون رئیس شورای امنیت با تایید اینکه مواضع مسکو در این خصوص بدون تغییر باقی می ماند، گفت: این کشور از استفاده از انرژی هسته‌ای و سایر فناوری‌های مدرن برای اهداف صلح آمیز و سازنده حمایت می‌کند.

آمریکا در شرایط کنونی دلیلی برای گفتگو بین بلینکن و لاوروف نمی‌بیند

وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که واشنگتن بر این عقیده است که در شرایط کنونی، انجام گفتگو بین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، سازنده نخواهد بود.

طبق این اطلاعات، به عقیده طرف آمریکایی اکنون هیچ دلیلی برای مذاکرات مستقیم بین دیپلمات‌های ارشد دو کشور وجود ندارد.

پیش از این سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه یادآور شده بود که روسیه و اوکراین می‌توانستند نتایج قابل توجهی را در مذاکرات به دست آورند، اگر کی‌یف مواضع خود را نسبت به دستورالعمل‌های آمریکا و انگلستان تغییر نمی‌داد.

آخرین دیدار ناموفق لاوروف و بلینکن برای تاریخ 24 فوریه برنامه ریزی شده بود که این نشست به ابتکارعمل وزارت امور خارجه آمریکا و به دلیل آغاز جنگ در اوکراین لغو شد.

مقام اطلاعاتی روس: آمریکا مزدوران داعشی را برای جنگ در اوکراین استخدام می‌کند

سرگئی ایوانوف، رئیس دفتر مطبوعاتی سرویس فدرال اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد که ایالات متحده به طور فعال نیروهای سازمان تروریستی بین المللی "داعش" را برای شرکت در درگیریهای اوکراین به عنوان مزدور استخدام می‌کند. وی در مصاحبه‌ای گفت: « بر اساس اطلاعات دریافتی توسط سرویس اطلاعات خارجی روسیه، ایالات متحده به طور فعال حتی اعضای سازمان‌های تروریستی بین المللی، از جمله داعش را به عنوان مزدور برای شرکت در درگیریها در اوکراین استخدام می‌کند.»

ایوانوف یادآور شد که طبق این اطلاعات، در ماه آوریل، حدود 60 تروریست 20 تا 25 ساله داعشی با مشارکت سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از زندان‌های تحت کنترل کردهای سوریه آزاد شدند. این افراد به منطقه پایگاه نظامی آمریکایی التنف واقع در خاک سوریه در نزدیکی مرز اردن و عراق منتقل شدند تا آموزش‌های رزمی لازم را با هدف انتقال بعدی آنها به خاک اوکراین ببینند.»

به‌گفته این مقام روس، بر اساس اطلاعات سرویس اطلاعات خارجی، پایگاه نظامی مذکور و مناطق مجاور آن مدت‌هاست که به نوعی «هاب» تروریستی تبدیل شده است که در آن حدود 500 داعشی و سایر تروریست‌های وفادار به واشنگتن در آن «بازآموزی» می‌شوند.  وی تاکید کرد که به دلایل آشکار، در این خصوص اولویت با نیروهایی است که مهاجرینی از کشورهای منطقه قفقاز و آسیای مرکزی هستند.

پاتروشیف: طرح غرب برای ایجاد کنترل بر روسیه شکست خورده است

نیکولای پاتروشیف، دبیر شورای امنیت روسیه روز سه‌شنبه در نشست هفتگی این شورا اعلام کرد: «غرب به دنبال ایجاد شرایطی برای استقرار یک رژیم تحت کنترل غربی‌ها در فدراسیون روسیه است، همانطور که قبلاً این کار را در اوکراین و تعدادی از کشورهای دیگر نیز انجام داده است. البته عملیات ویژه برای حفاظت از دونباس که یک اقدام پیشگیرانه اجباری است، به موقع انجام شده و نقشه‌های غرب برای تحت کنترل درآوردن روسیه را خنثی کرده است.»

پاتروشیف تأکید کرد که نئولیبرالیسم کشورهای غربی در حال تبدیل شدن به ایدئولوژی فاشیستی است که هدف آن از بین بردن «جهان روسیه» است، هرچند اهداف آنها تحقق نخواهد یافت.

وعده ماکرون به زلنسکی: درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا در ژوئن بررسی می‌شود

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته طی یک گفتگوی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود اعلام کرد که درخواست کی‌یف برای عضویت در اتحادیه اروپا در ماه ژوئن بررسی خواهد شد.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس‌جمهور ماکرون به زلنسکی وعده داد که درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا در نشست شورای عالی اروپا در ژوئن بررسی خواهد شد.  علاوه بر این، به گفته ماکرون، فرانسه در روزهای آینده تسلیحات نظامی جدیدی را به اوکراین ارسال خواهد کرد.

زاخارووا: غرب حتی از خطوط قرمز خود نیز عبور کرده است

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که کشورهای غربی ارزش‌های به‌اصطلاح دموکراتیک را نیز زیر پا گذاشته حتی از خطوط قرمز خود عبور کردند.

وی گفت: «به‌نظر من، غرب تنها از خطوط قرمز ما عبور نکرده است، نکته اینجاست که غرب از خطوط قرمز خود نیز گذشته است، بالاخره تمام آن اظهارات پرطمطراقی که درباره اهداف و مقاصد بلند خود، از جمله در خصوص آزادی بیان، حقوق بین‌الملل و دموکراسی به‌عنوان بالاترین ارزش‌ها، مطرح کرده بودند اکنون همه آنها زیر پا گذاشته شد و خودشان از همه این ارزشها عبور کردند.»

زاخارووا افزود روسیه از هر فرصتی برای حفظ توازن بین‌المللی که پس از جنگ جهانی دوم به دست آمده بود استفاده کرد. این دیپلمات تأکید کرد که مقامات مسکو علی‌رغم اعمال تحریم‌های ضدروسی، تمدید سالانه آنها و «نگرش تحقیرآمیز به تاریخ روسیه»، تا آخرین لحظه آماده سازش و هر نوع مذاکره با غرب بود.

دیپلمات روس: نیروهای ملی‌گرا در آزوفستال بدون قیدوشرط تسلیم شدند

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته، سه‌شنبه، در پیامی توییتر اعلام کرد که نیروهای گردان ملی‌گرای آزوف که در محوطه کارخانه آزوفستال در شهر ماریوپل در محاصره قرار گرفته بودند، بدون قید و شرط خود را تسلیم نیروهای مسلح روسیه کردند.

این دیپلمات روس این مسئله را در واکنش به انتشار مطلبی در روزنامه "نیویورک تایمز" عنوان کرد که ادعا کرده: "اوکراین یک "ماموریت جنگی" را در شهر ماریوپول به پایان رسانده و موفق شده نظامیان خود را از آنجا "تخلیه کند، که نشان دهنده پایان درگیری‌ها" در کارخانه آزوفستال است.

پولیانسکی گفت: «نمی‌دانستم راه‌های زیادی برای انتقال یک پیام ساده به زبان انگلیسی وجود دارد: ولی باید به ساده‌ترین حالت به شما بگویم: نازی‌های گروه تندروی آزوف بدون قید و شرط خود را تسلیم کردند.»

روز سه شنبه، وزارت دفاع روسیه از آغاز روند تسلیم نیروهای ملی گرای آزوف و سربازان اوکراینی گیر افتاده در کارخانه آزوفستال ماریوپل خبر داد. در طول یک شبانه روز، 265 نظامی اوکراینی، از جمله 51 نفر از آنها که به طور جدی مجروح شده بودند، اسلحه‌های خود را زمین گذاشته و از این منطقه خارج شدند.

پوتین: کشورهای اتحادیه اروپا برای تحریم روسیه تحت فشار آمریکا هستند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز گذشته در نشست توسعه صنایع نفت و گاز این کشور اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا تحت فشار زیادی از جانب آمریکا، برای اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه قرار دارند. پوتین گفت: امروز می‌بینیم که کشورهای اروپایی به‌دلایل کاملاً سیاسی، به‌دلیل جاه‌طلبی‌های خود و تحت فشار حاکم آمریکایی، تحریم‌های جدیدتری را علیه بازارهای نفت و گاز ما اعمال می‌کنند.

رئیس‌جمهوری روسیه تأکید کرد که این اقدامات کشورهای اتحادیه اروپا منجر به تورم خواهد شد. به‌گفته وی، اروپایی‌ها آشکارا اعتراف می‌کنند که هنوز نمی‌توانند منابع انرژی روسیه را به‌طور کامل رها کنند، اما همچنان چنین وظیفه‌ای را تعیین می‌کنند و این اقدام «بی‌توجه به آسیب‌هایی است که قبلاً به اقتصاد خود وارد کرده‌اند».

پوتین گفت: این تصور ایجاد می‌شود که همتایان، سیاستمداران و اقتصاددانان غربی به‌سادگی قوانین اولیه روابط اقتصادی را فراموش کرده‌اند یا به‌ضرر خود، ترجیح می‌دهند عمداً آنها را نادیده بگیرند.
به‌گفته وی، تحریم‌های ضدروسی تا حد زیادی باعث ایجاد یک بحران جهانی شده است.

اتاوا محدودیت‌ها علیه اتباع روسی تحریم‌شده را گسترش می‌دهد

مارکو مندسینو، وزیر ایمنی عمومی کانادا اعلام کرد که دولت کانادا تدابیر محدودکننده‌ای را علیه شهروندان روس تحریم شده گسترش داده و اکنون حدود هزار شهروند روس را از ورود به این کشور منع کرده است.

این اقدامات محدودکننده به‌دلیل دخالت این افراد در حمله نظامی روسیه به اوکراین صورت گرفته است. در همین راستا، این سیاستمدار قصد اوتاوا برای ادامه سیاست حمایتی خود از اوکراین را نیز مورد تاکید قرار داد.

کد خبر: 1140933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =